Internethandlen stiger og byder på nye muligheder. Men en række netfirmaer bryder loven. - Arkivfoto: Thomas Borberg
Foto: Borberg Thomas

Internethandlen stiger og byder på nye muligheder. Men en række netfirmaer bryder loven. - Arkivfoto: Thomas Borberg

Økonomi

Netbutikker bryder loven

Køb af varer på nettet er risikofyldt: Mange netbutikker giver for korte frister til at fortryde køb og til at klage. Forbrugerstyrelsen modtager dagligt klager fra forbrugere. Der er »mange brodne kar«, mener advokat.

Økonomi

En lang række virksomheder ser stort på lovgivningen, når de sælger varer på det voksende marked for internethandel. De giver ofte forkerte eller for ringe oplysninger om forbrugerens muligheder for at bytte eller klage.

Forbrugerklagenævnet modtager dagligt klager fra forbrugere, der har haft problemer med internetfirmaer.

Og efter blot at have søgt på internetsider i nogle timer fandt ekspert i forbrugerret, advokat Michael Thiesen, op mod tyve større og mindre virksomheder, der ikke oplyser korrekt om forbrugerens rettigheder.

Skriver sig ud af regler
Blandt andre husede Danske Banks netshop flere firmaer, der ikke levede op til loven.

»Det er problematisk for forbrugeren, at firmaerne skriver sig ud af de klare regler om forbrugernes rettigheder. Og det er utroligt, at man kan finde så mange brodne kar«, siger Michael Thiesen fra Heilesen og Tvermoes Advokater.

Det er typisk forbrugerens ret til at fortryde et køb inden for 14 dage og klage inden for to år, som forretningerne giver vildledende oplysninger om.

Lover ekstra fokus
Efter at være blevet bekendt med Politikens oplysninger har Danske Bank pålagt de tre netbutikker på hjemmesiden at leve op til loven.

»Vi har taget kontakt til de relevante forhandlere og sørget for, at det bliver bragt på plads. Hvis det stik imod forventning ikke sker, skal vedkommende ikke være hos os mere. Vi er ikke blevet gjort opmærksom på det før, men vi vil have ekstra fokus på det fremover«, siger underdirektør Ole Jørgensen fra Danske Bank.

Nethandel stiger
Også store virksomheder som FDB og tøjfirmaet Jardex har indtil nu givet for korte frister til at klage og returnere varer på deres hjemmesider. Begge selskaber vil hurtigst muligt rette fejlen.

De seneste år er handlen på internettet steget støt. Mens der for to år siden var 3,5 millioner betalinger over nettet, ventes tallet at ligge på omkring 14 millioner i år.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Viden

Forskere skaber tråd med superstyrke

FOR ABONNENTER

Annonce