BESPARELSER. Piloterne i SAS står til at skulle 12-13 procent ned i løn.
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

BESPARELSER. Piloterne i SAS står til at skulle 12-13 procent ned i løn.

Økonomi

Danske piloter: Vi er ikke klar til at skrive under med SAS

Dansk Pilotforening håber, at SAS vil gå i forhandling med dem om spareplan.

Økonomi

SAS skal forberede sig på en forhandling med det konkurstruede flyselskabs danske piloter.

Ellers bliver den spareplan, som er blevet lagt frem her til morgen ikke til noget.

Det fastslår formanden for Dansk Pilotforening (DPF), Lars Bjørking.

»Overordnet set er vores holdning, at vi gerne vil hjælpe. Vi har en interesse i, at SAS bliver en god og sund virksomhed. Men vi kan ikke skrive under på noget, vi ikke kan overskue konsekvenserne af«, siger han til politiken.dk.

LÆS OGSÅ

»Vi er nødt til at have en forhandling om, hvordan de her besparelser i detaljer rammer piloterne, for det fremgår ikke af det, som SAS har lagt frem i dag«.

Har SAS lagt op til sådan en forhandling?

»Nej, det der er blevet lagt frem i dag, er blevet lagt frem som ' take it or leave it'«.

Fyringer og lønreducering
Af spareplanen fremgår det, at personalet i SAS skal reduceres fra 15.000 til 9.000. Det skal ske ved et frasalg af datterselskabet SAS Ground Handling, der håndterer baggage og beskæftiger godt 5.500.

Desuden bliver 800 administrative stillinger nedlagt.

SKRIV

For de, der får lov at blive i SAS, betyder besparelserne blandt andet, at de må gå ned i løn. Ifølge administrerende direktør Rickard Gustafson kan det flyvende personale se frem til12-13 procent mindre i lønningsposen.

Derudover bliver pensionsordningen ændret fra en ydelsesbaseret ordning til en præmiebaseret ordning.

Alternativt forslag blev afvist
Lars Bjørking fortæller, at det blandt andet er ændringen af pensionsordningen, som han og hans medlemmer har svært ved at gennemskue konskvenserne af.

»Vi er enige i, at der er nogle ordninger, som ikke er tidsvarende, men for os er det lige nu uklart, om ændringerne betyder, at vi for eksempel mister dele af de pensionsbeløb, der allerede er optjent efter den gamle ordning«, siger han.

Pilotformanden afslører desuden, at DPF allerede for 10 dage siden fremlagde et forslag for SAS, der reducerede omkostningerne for piloter i SAS med 15 procent.

Forsalget blev anerkendt af SAS-ledelsen, der dog blankt afviste indholdet.

»Verdens bedste flyselskab«

Alligevel er Lars Bjørking optimistisk omkring en fremtidig aftale med den pressede arbejdsgiver:

»Vi har verdens bedste flyselskab. Vi er punktlige og har masser af passagerer. Det er et selskab, der fungerer. Jeg er sikker på, at vi nok skal finde ud af noget«.

Vi har en interesse i, at SAS bliver en god virksomhed. Men vi kan ikke skrive under på noget, vi ikke kan overskue konsekvenserne af

SAS' ledelse har givet diverse fagforeninger ugen ud til at beslutte sig for, om de vil vrage eller acceptere spareplanen, som administrerende direktør Rickard Gustafson har kaldt ' final call'.

Tidligere på dagen har de danske stewardesser og stewarder meddelt, at de er klar til at snakke med ledelsen.

LÆS OGSÅ

Fagforeningerne for de ansatte, der står overfor fyringer, HK, der repræsenterer det administrative personale, og 3F i Kastrup, der repræsenterer bagagefolkene, har derimod været mere loren.

Til dr.dk siger formanden for 3F i Kastrup således, at man er forberedt på en lovlig konflikt, hvis det skulle komme på tale.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce