Illustration: Lise Mogensen

Illustration: Lise Mogensen

Måske er Twitter-chefens dumme bemærkning ikke så dum endda

Ny twitterchef taler sønderskudt Twitter endnu længere ned.

Økonomi

Højt at flyve, dybt at falde. Det gamle ordsprog blev meget vedkommende for den amerikanske sangfugl Twitter, da selskabet tidligere på året ved en fejl sendte regnskabet – der i øvrigt var noget af en katastrofe - ud før tid.

Aktien fik tæsk, og selskabets åbenmundede og overoptimistiske direktør blev bedt om at forlade biksen. I stedet blev Jack Dorsey, en af selskabets stiftere, udnævnt til midlertidig direktør.

Når man kigger på, hvordan aktien reagerede, ser det jo umiddelbart ud til, at han dummede sig. Men faktisk kan det være en meget bevidst strategi fra Twitter-chefens side

Direktørskiftet ser dog ikke umiddelbart ud til at have styrket Twitter. Tværtimod. Da selskabet sent i aftes aflagde regnskab for andet kvartal, blev det i første omgang modtaget positivt, men da Jack Dorsey umiddelbart efter slog sig løs på en telekonference, drattede aktien brat. Her understregede Twitterchefen, at der er lange udsigter til, at selskabet begynder at tjene penge.

Men måske var Jack Dorseys kommentarer, der altså langt fra faldt i god jord hos investorerne, faktisk nøje planlagte, vurderer Michael Borre, aktiechefstrateg i Nordea, der følger Twitter tæt.

»Når man kigger på, hvordan aktien reagerede, ser det jo umiddelbart ud til, at han dummede sig. Men faktisk kan det være en meget bevidst strategi fra Twitter-chefens side«, siger han.

»Der er ingen tvivl om, at investorerne efter det seneste regnskab har mistet noget af tilliden til Twitter, og det er meget alvorligt for et selskab. Den tidligere direktør har været alt for overoptimistisk, og det er farligt, når selskabet ikke leverer. Derfor kan det faktisk være ganske fornuftigt, at den nye direktør er langt mere tilbageholdende i sin retorik«.

Lang vej til folkelig succes

Det var netop Jack Dorseys retorik på telekonferencen efter offentliggørelsen af regnskabet, der sendte aktien ned. Her understregede han, at det vil tage lang tid, før Twitter bliver en folkelig succes.

»Vi vil tage den nødvendige tid til at lave en service, som folk vil elske at bruge hver dag. Vi har indset, at det vil vare længe«, lød det fra Jack Dorsey.

»Initiativer til at forbedre produktet, som vi har nævnt tidligere, har endnu ikke haft væsentlig indvirkning på at øge antallet af brugere. Det er uacceptabelt, og vi er ikke glade for det«.

Dermed adskiller Jack Dorseys retorik sig markant fra den tidligere direktørs, som netop var kendt for at være yderst optimistisk på selskabets vegne – også selvom det gang på gang viste sig, at Twitter ikke kunne leve op til forventningerne.

Derfor kan det på længere sigt vise sig at være en bedre strategi med mere moderate, og ikke mindst mere realistiske, forventninger, understreger Michael Borre.

Halvdårligt regnskab

Der er nemlig ikke noget i regnskabet, som tyder på, at Twitter har kurs mod at blive en kommerciel succes inden for den nærmeste fremtid. På den positive side har Twitter i andet kvartal formået at løfte omsætningen, så den nu har rundet 3 milliarder kroner. Det er en stigning på 61 procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Samtidig har Twitter også formået at skrabe flere brugere til sig, og dermed er antallet af brugere nu oppe over 300 millioner.

Det lyder umiddelbart godt, men her er det ifølge Michael Borre værd at bemærke, at væksten i antallet af brugere er stagneret.

»Selvom der kommer nye brugere til, går det langsomt. For langsomt. Og det er en reel udfordring for en virksomhed, der skal leve af sine brugere«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Samtidig kan man se, at de brugere, der er, bruger Twitter mindre og mindre. Til sammenligning bruger Facebooks brugere Facebook mere og mere. Så det er også noget, der får advarselslamperne til at lyse«.

Twitter forventer en omsætning på 18 milliarder kroner for hele året. Pengene hentes primært på reklamer. Det betyder dog ikke, hvilket Jack Dorsey heller ikke tøvede med at fortælle, at selskabet er på vej mod et overskud på bundlinjen.

Underskuddet før skat landede i andet kvartal på mere end 1 milliard kroner.

Kun 4 procent af danskerne bruger Twitter

Heller ikke herhjemme er Twitter blevet hvermandseje. Mens 60 procent af danskerne dagligt bruger facebook, er det kun 4 procent af danskerne, der dagligt bruger Twitter.

Det er dog ikke fair at sammenligne Twitter og Facebook direkte, understreger David Ledstrup, der er social medierådgiver hos Bigum & Co, der har specialiseret sig i ’social media marketing’.

Der er tale om to forskellige medietyper. Mens Twitter er et dybdemedie er Facebook et breddemedie«, siger han.

»Facebook bruges af stort set alle, mens Twitter primært bruges af politikere og mediefolk – altså de magtfulde beslutningstagere. Politikerne bruger blandt andet Twitter til at komme ud med deres holdninger og dermed præge mediedagsordenen. På den måde rammer Twitter indirekte mange, men det er relativt få, der får nyheder og holdninger direkte fra Twitter. Ofte gå det gennem de traditionelle medier eller facebook«.

Annoncørerne tøver

Men selvom Twitter dermed spiller en væsentlig rolle i den offentlige debat, er det ikke noget, der for alvor slår igennem på bundlinjen. For hvis annoncørerne skal betale en høj pris for deres annoncer, skal der være mange brugere på mediet. Og det er der ikke på Twitter – endnu.

»Det går i den rigtige retning for Twitter, men der er stadig lang vej«, siger David Ledstrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han peger på, at Twitter det seneste år har arbejdet målrettet med designet ved at gøre det mere »ungt og sprødt«, samtidig med at brugervenligheden har været i fokus.

»Tidligere var det lidt en lukket klub. Hvis man ikke var vant til at bruge Twitter, kunne det være svært at navigere på mediet. Der var blandt andet mange forkortelser, som umiddelbart kunne være svære at afkode for nye brugere«, siger David Ledstrup.

»Det er der blevet gjort meget for at forbedre det seneste år, men det er for tidligt at sige, om det er nok til for alvor at lokke nye brugere til«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce