IT. Udvalgte folkeskoleklasser i København og Vejle skal undervises i programmering efter sommerferien. (Arkiv)
Foto: JANUS ENGEL

IT. Udvalgte folkeskoleklasser i København og Vejle skal undervises i programmering efter sommerferien. (Arkiv)

Virksomheder sætter it-kodning på skemaet i forsøgsklasser

Nu vil it-virksomheder vække interessen for deres fag i folkeskolen.

Økonomi

De er bekymrede i it-branchen: Interessen for faget er ikke stor nok til at matche virksomhedernes behov for nye folk.

Fra marts 2015 til marts 2016 måtte knapt hver tredje virksomhed i branchen opgive at besætte ledige stillinger.

Det skal der laves om på.

Derfor kan 15 sjette og syvende klasser i København og Vejle se frem til et skoleår med programmering og kodning på skemaet efter sommerferien. Branchen tror nemlig, at det kan få flere til at fatte interesse for området.

»I Danmark skal vi skille os ud med den it innovation, vi kan producere. Så vi skal altså have noget hjerne med i det, og hvis vi ikke kan tænde de unge mennesker, så har vi et problem. På nogle skoler hedder det stadig et edb-lokale! Det kan jeg godt forstå ikke er motiverende eller hot«, siger Anders Feddersen, der er administrerende direktør for it-virksomheden SAP i Danmark, og som er primus motor bag projektet.

Han er ikke alene om at ønske sig undervisning i programmering og kodning i folkeskolen. Både Dansk Erhverv og brancheorganisationen IT-Branchen har foreslået, at indføre obligatorisk undervisning i emnet i folkeskolen. Ønsket kommer efter, at en ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at langt færre danske unge er interessede i at lære at programmere og bygge apps sammenlignet med deres jævnaldrende i andre lande.

Direktør: Vi kan ikke bare sidde og kræve

Anders Feddersen blev træt af at forsøge at råbe undervisningsministre op og sidde og kræve ind til diverse rundbordsamtaler med dem. Derfor har han sammen med 10 andre it-virksomheder, deriblandt Microsoft, HP, TDC og KMD, taget sagen i egen hånd.

På nogle skoler hedder det stadig et edb-lokale! Det kan jeg godt forstå ikke er motiverende eller hot!

»Jeg tænke: nu må vi som branche gå forrest i stedet for at sidde og kræve«.

»Vi er relativt velpolstret, så vi burde som industri være i stand til at stable et eller andet på benene, der virkelig kan gøre en forskel«, siger han.

På hans initiativ har ti virksomheder fra branchen nu puljet midler og med opbakning fra de involverede kommuner og KL sat et projekt i gang, der skal introducere eleverne i de udvalgte klasser for programmering og kodning.

De har frikøbt to undervisere fra den frivillige forening Coding Pirates, hvor mere end 1.000 børn landet over går til computer og lærer kodning, programmering, filmredigering og andet af frivillige undervisere med alt fra lærer- til programmørbaggrund.

»De forstår virkelig at motivere de her unge mennesker på en sjov og inspirerende måde og få det ned i børnehøjde«, fortæller Anders Feddersen og uddyber, at planen er, at it-undervisningen skal integreres med andre fag.

»For det hænger jo sammen«, siger han.

Håber at resultater fører til udbredelse

Virksomhedernes forhåbning er, at de kan bevise, at det er en god idé med it på skoleskemaet, og at politikerne vil bære den videre.

»På et tidspunkt skal regeringen mande sig op og sige: det her var saftsusme en god idé, det gør vi landsdækkende. Vores rolle er at gå foran med det gode eksempel, og når vi har data, der understøtter, hvor meget det reelt set betyder, skal undervisningsministeriet tage over«, siger Anders Feddersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Måske kan hele København blive en start. Børne- og ungeborgmester Pia Allerslev (V), som er begejstret for initiativet, kan i hvert fald godt forestille sig at udbrede programmeringsundervisningen til andre skoler.

»Viser det sig nu at være en kæmpe succes og noget både lærere og elever synes, giver rigtig god mening, så vil vi prøve at brede det ud på alle skolerne«, siger hun.

Jeg tror, der er rigtig mange elever, der får kendskab til, hvordan man bruger it, men som ikke kommer skridtet bag.

Godt nok lægger folkeskolereformen op til at øge anvendelsen af it i folkeskolen, men at eleverne lærer at bruge it, er ikke det samme som, at de lærer at være producenter af teknologien, påpeger Mette Lundberg, som er direktør for politik og kommunikation i organisationen IT-Branchen.

Samme betragtning har Pia Allerslev:

»Det er svært for en helt almindelig lærer i folkeskolen at vide, hvad det er, man skal undervise i, eller hvordan man skal undervise, så det giver mening for eleverne. Jeg tror, der er rigtig mange elever, der får kendskab til, hvordan man bruger it, men som ikke kommer skridtet bag«, siger hun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce