Manden bag Cubetto, Filippo Yacob, blev inspireret til programmeringslegetøjet til mindre børn, da han skulle være far. Udgangspunktet var at finde på noget, der kunne opfylde hans egen idé om, hvad hans søn gerne skulle lære. PR-foto: Primo
Foto: Primo

Manden bag Cubetto, Filippo Yacob, blev inspireret til programmeringslegetøjet til mindre børn, da han skulle være far. Udgangspunktet var at finde på noget, der kunne opfylde hans egen idé om, hvad hans søn gerne skulle lære. PR-foto: Primo

Økonomi

Legetøjsrobot skal lære småbørn en vigtig evne

Evnen til at kunne kode bliver stadig mere efterspurgt, og nye former for legetøj, der kan udvikle den evne og det sprog allerede i førskolealderen, ses nu i flere varianter.

Økonomi

Den tager et forsigtigt skridt frem, drejer til venstre, tager endnu et skridt og slår sig ned under et træ – eller rettere en tegning af et træ.

Cubetto kan faktisk ikke gå, men den smilende robot af træ triller rundt ved egen kraft på en rute, der styres af mennesket bag maskinen.

Prisen er 225 dollars (1.580 kroner), og dermed bliver den måske et dyrt legekøretøj. Men selv om en fjernstyret legetøjsbil nok fås enklere og billigere, er der faktisk et formål med Cubetto: Børn helt til ned til 3 år kan gennem den lære de grundlæggende principper bag kodning og computerprogrammering. Derudover vil børnene udvikle teknologiske færdigheder og kritisk tænkning.

Forældre bliver stadig mere ivrige efter at indpode teknologiske færdigheder i deres børn ved tidligt at få dem til at tænke som en computer. Det har iværksættere opdaget, og de udvikler nu legetøj med fokus på videnskab, teknologi, ingeniørfag og matematik, ofte omtalt under forkortelsen Stem fra det engelske science, technology, engineering, mathematics.

Tidligere var verdens legetøjsmarked domineret af store virksomheder som Mattel og Fisherprice, men nye finansieringsmuligheder som crowdfunding har gjort det lettere for iværksættere at få adgang til markedet.

Cubettos skaber, Primo Toys, testede sin første prototype i 2013. Året efter var prototypen en del af Emerge Education-projektet, som hjælper iværksættere med at få indsigt i markedet for pædagogisk legetøj.

Teknologi gør det muligt for os at gøre ting, der gør os menneskelige – madlavning, kunst, arkitektur, ingeniørarbejde

I 2015 var Cubetto så en del af Highway1-projektet, som hjælper iværksættere med at udvikle deres hardware og produktion, og sidste år skaffede virksomheden godt 11 millioner kroner gennem en Kickstarter-kampagne.

Forklædt som legetøj

Stifteren af Primo Toys, Filippo Yacob, håber, at Cubetto vil vække interesse blandt indkøbere og i detailhandlen. Han siger, at han har ladet sig inspirere af klassiske byggeklodser, som nu blot skal lære børn grundlæggende principper for programmering.

»Dette klodsbaserede programmeringssprog ligner et legetøj og føles også sådan, men det er faktisk et algoritmisk programmeringssprog«, siger han. Han stiftede officielt virksomheden 20. november 2013 – samme dag, som hans søn blev født.

»Da jeg fandt ud af, at jeg skulle være far, begyndte jeg at tænke over, hvad jeg gerne ville have, at han skulle lære«, fortæller han. Blandt disse ting var programmering, som Filippo Yacob finder lige så vigtigt i dag som at kunne læse og regne.

»Det er det 21. århundredes læsefærdighed«, siger han.

»Tanken bag Cubetto er at skabe et redskab, der gør denne færdighed opnåelig for aldersgruppen 3-6 år«.

Ifølge Adrienne Appell, der er chef for strategisk kommunikation i den amerikanske legetøjsbrancheforening Toy Industry Association, er dette segment – som slet ikke eksisterede for 20 år siden – hurtigt blevet en væsentlig del af legetøjsmarkedet.

Et Cubetto-sæt indeholder en robot, en programmeringsplade og instruktionsklodser. Der er også en legemåtte og en bog, som viser robottens verden og gør det muligt for spillerne at lade robotten gennemrulle en hel historie. Man kan tilkøbe flere bøger og legemåtter, men de små programmører kan også selv udtænke deres helt egne historier og eventyr.

Man har kunnet købe Cubetto via internettet siden november, og den har generelt fået en positiv modtagelse.

Websitet The Toy Insider, der anmelder legetøj, har sat Cubetto på listen over det bedste Stem-legetøj til aldersgruppen 3-5 år, selv om man endnu ikke formelt har anmeldt Cubetto.

»Det er et virkelig håndgribeligt eksempel på kodning, som ellers er et ret abstrakt koncept«, siger Marissa DiBartolo, som er redaktør på The Toy Insider.

»Det går måske slet ikke op for børnene, at de er ved at kode«.

Færdigheder til fremtiden

Der er meget blandede holdninger til, hvor meget børn bør beskæftige sig med computere eller skærme. Nogle forældre er meget tilbageholdende med at sætte deres børn foran en tv- eller computerskærm for tidligt.

DiBartolo mener omvendt, at teknologi er en vigtig del af den moderne verden, og hvis man kan finde metoder til tidligt at introducere børnene for teknologiske principper, kan det hjælpe dem med at udvikle de nødvendige færdigheder.

»Det er ikke særlig gavnligt for børnene, hvis man slet ikke udsætter dem for nogen form for teknologi«, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Alt, hvad vi kigger på i dag, fungerer på grund af koder. Det er ligesom at lære et nyt sprog. Jo tidligere man begynder, desto bedre«.

The Toy Insider giver også positiv omtale til legetøj, der minder om Cubetto, for eksempel Code-a-Pillar fra Fisher-Price og Code and Go Robot Mouse fra Learning Resources.

Både Code-a-Pillar og Code and Go Robot Mouse er elektroniske. Code-a-Pillar fungerer ved at sætte enkeltdele med hver deres retning sammen til en orm, hvor delene så styrer ormens bevægelser og retning. Code and Go Robot Mouse programmeres med kort og leveres med en bane, hvor man kan placere forhindringer og således lave en rute, som robotmusen skal navigere ad.

Robot Turtles fra Think Fun er et traditionelt brætspil uden elektronik, men DiBartolo siger, at det stadig lærer børnene ’hvis så’-principet, som er helt grundlæggende i kodning. Spillerne bruger nemlig kort til at bestemme, hvilken retning brikkerne skal bevæge sig i for at vinde prisen midt på brættet.

Alt, hvad vi kigger på i dag, fungerer på grund af koder. Det er ligesom at lære et nyt sprog. Jo tidligere man begynder, desto bedre

Der er også andre nystartede virksomheder, som har øjnene rettet mod forskellige dele af Stem-markedet. Magical Microbes laver for eksempel små kemisæt som MudWatt, hvor brugerne lærer om biokemiske egenskaber ved at lave et batteri baseret på jord.

Problemløsningshjernen

Stem-legetøj og de færdigheder, det er med til at fremme, er også på vej ind i skoleundervisningen. Filippo Yacob siger, at det er et af hans mål, at Cubetto finder vej til alle børnehaver og førskoler i hele verden.

Undervisere kan også se andre fordele ved, at børn lærer at kode, ud over at man blot lader dem lave nye computerprogrammer.

Amy Flannery, der er pensum- og undervisningsansvarlig i skoledistriktet Wilson i Reading i den amerikanske delstat Pennsylvania, siger, at kodning er med til at gøre børn til det, hun kalder »problemfindere« i stedet for blot problemløsere.

»Det er logikken, der er vigtigst for børnene her. Det er opbygningstankegangen, som handler om at finde problemer, der skal løses«, siger hun. Hun fremhæver, at når børnene tænker på den måde, kan de udtænke og afprøve en løsning, og selv hvis den ikke virker, vil de stadig have lært noget, som de så kan bruge i deres næste forsøg.

Ved at forsøge sig frem bliver børnene bedre til at tænke logisk, siger Flannery.

»Jeg kalder det problemløsningshjernen. Man har svært ved at regne noget ud, men man ved, at man i sidste ende nok skal få det løst. Alt, hvad der kan give dem den problemløsningshjerne, er noget, der vil gøre dem til en tænkende elev, og det er det, jeg ønsker i min skole. En, der prøver og fejler og så prøver igen«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Filippo Yacob siger, at Cubetto er helt på linje med de mål. Den kan også tjene som introduktion til andre emner gennem de ledsagende bøger.

Ligesom mange andre opfindere håber han, at hans produkt vil slutte sig til rækken af teknologier, som forbedrer den menneskelige tilværelse.

»Teknologi gør det muligt for os at gøre ting, der gør os menneskelige – madlavning, kunst, arkitektur, ingeniørarbejde«, siger Yacob.

»Teknologi gør det muligt for os at bekræfte vores menneskelighed, og det er derfor, jeg synes, det er så vigtigt«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce