PostNord har siden 2009 været ejet af den danske og den svenske stat i fællesskab. Danmark ejer 40 procent, mens Sverige ejer 60 procent.
Foto: Andreas Haubjerg

PostNord har siden 2009 været ejet af den danske og den svenske stat i fællesskab. Danmark ejer 40 procent, mens Sverige ejer 60 procent.

Økonomi

Socialdemokratiet: God løsning for posten - men uskønt forløb

Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet glæder sig over, at der endelig er fundet en løsning på at redde posten i Danmark. Enhedslisten mener omvendt, at det er en lappeløsning af værste skuffe.

Økonomi

Det har ikke ligefrem været et kønt forløb, men det er godt, at der endelig er fundet en løsning for posten.

Sådan lyder kommentaren fra Socialdemokratiets finansordfører, Benny Engelbrecht, om den aftale, som Danmark og Sverige har indgået for at sikre postudbringningen i Danmark.

»Vi er glade for, at der er kommet en løsning langt om længe. Det har været et langt og uskønt forløb frem til nu, men vi er glade for afklaringen, og at PostNords ansatte dermed får noget arbejdsro«, siger han.

Regeringen har i dag meldt ud, at det kriseramte PostNord Danmark får en kapitaltilførsel på 1,7 milliarder kroner. Heraf skal den danske stat punge ud med 1,4 milliarder, mens den svenske stat slipper med godt 300 millioner kroner.

Pengene skal bruges på at omlægge driften i PostNord og sige farvel til flere tusinde tjenestemandsansatte med lange afskedigelsesvarsler.

Mudderkast hen over Sundet har ikke været kønt

PostNord er ejet af den svenske og danske stat i fællesskab. Den svenske stat står for 60 procent, mens den danske ejer 40 procent. Gennem flere måneder har den svenske regering hårdnakket afvist at ville bidrage med en øre til det kriseramte danske datterselskab, da det »hovedsageligt er et dansk problem«, men er altså nu gået med til at bidrage alligevel.

I forhandlingsforløbet har der været en lang række lækager, hvor blandt andre den svenske regering lod vide, at både en opsplitning af selskabet og en decideret konkurs var realistiske scenarier.

Ifølge Benny Engelbrecht har det »ikke været et kønt forløb«, men han glæder sig over dagens aftale. Han forventer, at PostNord med kapitalindsprøjtningen ikke vil komme med postkasketten i hånden og bede om penge igen i fremtiden.

»Jeg bliver nødt til at have tiltro til, at det her er en varig og permanent løsning for PostNord. Det er også derfor, at vi har valgt at acceptere at støtte det her, der ligger på bordet for indeværende. Det er en meget stor sum penge at skyde ind i selskabet, og når vi som stat bidrager med så meget, så har vi også en forventning om, at vi ikke skal genbesøge det her igen«, siger Benny Engelbrecht.

DF: Det er selvfølgelig et kompromis

I Dansk Folkeparti er man også tilfreds med aftalen.

»Vi er glade for, at der er kommet en aftale. Det er jo et kompromis selvfølgelig, som er indgået på dansk og svensk side, men det er også et kompromis, der gør, at vi kan komme videre. Det vigtigste for os har været, at det serviceniveau, borgerne oplever - altså, at de kan sende og modtage post - at det kan de i dag, og det kan de også i morgen«, siger finansordfører René Christensen.

Mener DF, at det er en fornuftig fordeling, hvor den danske stat skal betale betydeligt mere end den svenske stat?

»Det er det kompromis, man er nået frem til, og det respekterer vi fuldt ud. Det har været vigtigt for os, at det her kompromis selvfølgelig også er et kompromis, der siger, at hvis der bliver en udfordring på svensk side, så klarer man det meste af sine udfordringer på hver sin side«.

Føler du dig overbevist om, at aftalen sikrer, at posten ikke igen om kort tid skal tilføres flere penge for at kunne løbe rundt?

»Nu ligger der i hvert fald et godt grundlag for at udrulle den plan, der ligger, og det skulle jo gerne gøre, at vi ikke kom til at stå i den situation. Jeg tror bestemt ikke, at vi kommer til at stå i vanskeligheder om kort tid«.

Forhandlingerne om kapitaltilskuddet er foregået i Finansministeriet, men PostNord er nu tilbage i Transportministeriet, hvor ministeren tirsdag mødes med postordførerne for at drøfte postens fremtid.

Allerede nu siger postordfører fra Dansk Folkeparti, Henrik Brodersen, at han har svært ved at se fordelene ved at dele postvæsen med svenskerne.

»Jeg synes, det her samarbejde ser svært ud. Det må vi få en samtale om i den uge, vi går ind i. Jeg hæfter mig ved, at man ikke har politiske drøftelser hen over sundet«, siger han til Ritzau.

Han roser ligesom René Christensen aftalen, men Brodersen mener ikke, at den løser postvæsenets udfordringer i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det her er et spørgsmål om, at man har slukket ildebranden. Jeg synes stadig det ulmer«, siger han.

Enhedslisten: Lappeløsning af værste skuffe

Enhedslisten mener omvendt, at aftalen er en lappeløsning af værste skuffe.

Den vil hverken sikre pakker i hele landet eller en stabil forretning, siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

»Det får måske PostNord Danmark ud af krisen nu og her, men hvad er det for et postvæsen, vi vil have? De praler af, at der ikke er lagt op til serviceforringelser, men i dag kan et brev altså også være fem dage undervejs. Så er det svært at levere meget ringere service«, siger han til Ritzau.

Finansminister Kristian Jensen (V) afviser at stille op til interview med Politiken. Liberal Alliance afviser at kommentere sagen og henviser til finansministeren.

Artiklen er klokken 19.15 opdateret med postordfører, Henrik Brodersens (DF), kommentar.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce