Værditab. Den lave oliepris betyder, at Maersk Oil må nedskrive selskabets værdier med yderligere 2,6 milliader dollars i årsregnskabet for 2015.
Foto: Michael Hansen (arkiv)

Værditab. Den lave oliepris betyder, at Maersk Oil må nedskrive selskabets værdier med yderligere 2,6 milliader dollars i årsregnskabet for 2015.

Presset Mærsk-boss i offensiven: Vi vil købe op for 2 milliarder dollars

Landets største virksomhed er klar til at skrue op for investeringerne.

Økonomi

Av. Og av. Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, er i strid modvind i begge koncernens primære forretningsområder, shipping og olie.

De vanskelige markedsvilkår og de massive nedskrivninger i både containerforretningen, Maersk Line, og olieforretningen, Maersk Oil, rammer indtjeningen hårdt. Koncernens samlede overskud lander på 6 milliarder kroner i 2015, hvilket er 28 milliarder kroner mindre end året før. Og forventningerne til 2016 er langt fra lyserøde.

Vi har et investeringsprogram på et par milliarder dollars

Alligevel er A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen klar til at finde det store checkhæfte frem i år – hvis altså prisen er rigtig.

»Vi er fortsat interesserede i at kigge på opkøb. Vi har et investeringsprogram på et par milliarder dollars«, siger Nils Smedegaard Andersen.

Også sidste år, hvor A.P. Møller-Mærsk, som regnskabet viser, var hårdt presset af faldende fragtrater, den pris rederierne modtager for at transportere varer, og faldende oliepriser, investerede gruppen i både terminaler og oliefelter. Den samlede investering løb her op i 1,5 milliarder dollar. Et beløb, Nils Smedegaard Andersen gerne havde set være større.

Han lægger ikke skjul på, at A.P. Møller Mærsk længe har været på jagt efter muligheder for at sende gruppens massive pengetank på arbejde. Hvis gruppen skal levere et tilfredsstillende afkast til aktionærerne, skal der investeres, og sådan er det fortsat. Også selvom begge gruppens forretningsområder er under hårdt pres.

Forventer flere investeringer i år

Jacob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank, forventer også, at A.P. Møller-Mærsk vil skrue op for både investeringer og opkøb i år.

»De selskaber, der har penge på kistebunden til at investere og købe op i de situationer, hvor konkurrenterne ligger ned og bløder, er vinderne. De ting, som Mærsk investerer i, har en lang levetid, og jo billigere, man kan købe dem, des større afkast kan man levere over de næste 10-20 år«, siger han og uddyber:

»Så det handler om at købe aktiver - virksomheder, oliefelter og containerskibe - når de er billige, og her står Mærsk i en god situation«.

Prisen har ikke været rigtig

At A.P. Møller-Mærsk ikke har investeret mere det seneste år handler ifølge Jacob Pedersen primært om, at prisen ikke har været den rigtige.

»I olieforretningen har køber og sælger simpelthen ikke kunnet blive enige om, hvad tingene skal koste. Men det tror jeg, vil ændre sig i år. Sælgerne kan blive tvunget til at sælge meget billigt«, siger han.

Annonce

Ifølge Berlingske Tidende har A.P. Møller-Mærsk blandt andet været meget tæt på at købe Dongs olieforretning. Men på grund af problemer med Hejrefeltet og uenighed om prisen på et tocifret milliardbeløb blev den handel aldrig til noget, og nu har Dong meddelt, at olien følger med Dong på børsen.

»Det er jo altafgørende, at vi kan få det til en realistisk pris. Det vil vi rigtigt gerne være realistiske om. Et dårligt opkøb kan følge en virksomhed i meget lang tid, og man kan sige, at vi indtil nu er rigtigt godt tilfredse med det, vi ikke har købt«, siger Nils Smedegaard Andersen.

Pengetanken bugner

A.P. Møller-Mærsk har historisk været dygtig til at udnytte dårlige markedsvilkår til at vokse og dermed få et forspring i forhold til konkurrenterne, når markedet igen begynder at se lysere ud.

På grund af A.P. Møller-Mærsks store pengetank har gruppen kunnet slå til, når konkurrenterne er presset i bund og dermed mere tilbøjelige til at sælge til en billig pris. Men den pris har altså ikke været billig nok i 2015.

Og i et marked, hvor det umiddelbart kan være svært at se bunden, er både pris og timing en ualmindelig svær udfordring.

Olieprisen er en stor udfordring

Selvom der ikke var mange, der havde forventet en oliepris på 30 dollars tønden, peger flere analytikere nu på, at prisen kan komme endnu længere ned. Og det er en stor udfordringe for A.P. Møller-Mærsk, understreger Nils Smedegaard Andersen.

Det fremgår af selskabets prognose for 2016, at Maersk Oils break-even-pris på olie er 45-55 dollars tønden. Altså en markant højere oliepris end den aktuelle på cirka 30 dollars tønden, og forventningen er da også, at Maersk Oil vil komme ud af 2016 med røde tal på bundlinjen.

Lav oliepris rammer dobbelt

Samtidig rammer den lave oliepris A.P. Møller-Mærsk dobbelt hårdt. Heller ikke shippingdelen går fri.

Maersk Line har de seneste år investeret massivt i mere brændstoføkonomisk transport for at give rederiet en konkurrencefordel i forhold til konkurrenterne. Men med den aktuelle oliepris er den konkurrencefordel skrumpet betydeligt.

Nils Smedegaard Andersen lægger da heller ikke skjul på, at der er grund til bekymring.

»2016 bliver et overordentligt udfordrende år«, siger han.

Selvom han som administrerende direktør har det sidste ord i forhold til gruppens dispositioner, har han ingen indflydelse på hverken oliepris eller fragtrater. Og her ser det sort ud.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden