Annonce
Annonce
Økonomi

Nykredit-kunder klar til bidragskrig: »Det her var dråben, nu er det nok..«

Deres lån blev flyttet fra Nykredit til Toltalkredit, men ingen fortalte dem at det udløste bidragsforhøjelser på deres boliglån. Vrede kunder flygter eller går til modangreb i klagesystemet.

Det kan godt være, jeg ikke får ret meget ud af det økonomisk, men de skal have en lærestreg, derfor smutter jeg«.

Robert Hansen er - for nu at sige det i mere diplomatiske vendinger end dem han selv bruger - ikke tilfreds med at være kunde i Nykredit.

Han har ellers været i butikken siden 1996, da familien købte huset i Hvidovre. Flere gange siden er lånet blevet lagt om og konverteret, altid fra ét Nykredit lån til et andet. Sidste år gik det så galt med ægteskabet, Robert Hansen skulle skilles, og gik til Nykredit for at få omlagt lånet, så han kunne købe ekskonen ud og beholde huset. Rådgivningen virkede som altid eksemplarisk, alt var som det skulle være. Indtil det gik op for Robert Hansen, at hans boliglån var flyttet ud af Nykredit og over i datterselskabet Totalkredit - uden at rådgiveren på noget tidspunkt, fortalte ham, hvad det indebar:

»Jeg havde ingen mistanke om, at jeg nu var fanget i Nykredits bidragsfælde. Det har jeg fundet ud af gennem medierne, og det kan jeg simpelthen ikke leve med«, siger Robert Hansen.

Kunder på flugt fra Nykredit

Han er nu i fuld fart på vej ud af nykredit, og han er ikke den eneste.

I flere uger har Nykredit-koncernen været fanget i en voldsom kundestorm, udløst af koncernes beslutning om at hæve de omstridte bidragssatser for rundt regnet 470.000 boligejere, der har deres boliglån i Nykredits datterselskab - Totalkredit. Kunderne har fået nok af bidrag, der hele tiden hæver prisen på deres boliglån, selvom renterne er rekordlave.

Mere end 40.000 utilfredse Nykredit-kunder har samlet sig på de sociale medier, og i sidste uge dannede de foreningen ’Fair Bidragssats’ i et erklæret forsøg på at tøjle realkreditinstitutternes bidragsfeber. Samtidig føler mange kunder, at Nykredit har forsøgt at skjule sandheden om deres boliglån.

Det er nemlig ikke alle Nykredits kunder, der får hævet bidragene. Den ret har Nykredit slet ikke, når det gælder de oprindelige boliglån, udstedt i Nykredits eget navn; det fastslog Højesteret i 2014. Siden da har 'gamle' Nykredit-kunder været beskyttet mod bidragsstigninger, så længe de holder fast i de gamle lån. Men så snart de omlægger lånet, klapper fælden. Så bliver kunderne rykket over i datterselskabet Totalkredit, hvor alle nye lån også bliver placeret. For her kan Nykredit hæve de forhadte bidrag, uden at kunderne kan gøre modstand.

Spørgsmålet er så bare, om Nykredit har husket at fortælle de gamle kunder, at de går lige ind i bidragszonen, hvis de omlægger deres Nykredit-lån. Robert Hansen mener ikke, at han nogensinde har fået den sandhed præsenteret. Det mener Jesper Vork Nielsen heller ikke. Og han nøjes ikke med at flytte ud af Nykredit i protest. Jesper Vork Nielsen er fast besluttet på at udfordre Nykredit i klagesystemet. Derfor går han nu til Realkreditankenævnet i et forsøg på at få underkendt Nykredits bidrag. »Det er ikke fordi, det er en formue, jeg skal betale i bidrag, det er vel omkring 1.400 kroner om året, men det her handler i høj grad om principper, det her var dråben, nu er det nok«, siger han.

De skal have en lærestreg, derfor smutter jeg,

Robert Hansen, boligejer

De var i 2012, at Jesper Vork Nielsen og familien fik omlagt lånet på huset Søndersø på Fyn. Men familien valgte helt bevidst et lån med fast rente, for dermed lå ydelsen fast måned efter måned. Eller som det fremgik af salgsmaterialet: »Med en fast rente ved du nøjagtig, hvor høj ydelsen er på dit lån i hele lånets løbetid«. Det var netop den sikkerhed, familien gik efter. Men med udsigten til bidragsstigninger ryger prisen alligevel i vejret.

»Det er ikke i orden. Vi har købt et lån, hvor vi er blevet lovet, at ydelsen er den samme hver måned - så kan det jo ikke være rigtigt, at de sidder og drejer på bidragene«, siger Jesper Vork Nielsen, der optog lånet gennem Nykredits samarbejdsbank Sydbank. I al fairness har Jesper Vork Nielsen givet banken en mulighed for at forklare sig, beklage fejlen og droppe de bebudede bidragsforhøjelser - inden familien afleverer sagen i ankenævnet.

Men banken har nu valgt at fastholde bidragssatserne – om end Sydbank dog også siger undskyld: »Vi beklager, at formuleringen var upræcis og derfor uheldig. I din låneaftales afsnit om bidrag og i Totalkredits almindelige forretningsbetingelser for realkreditudlån står det imidlertid tydeligt beskrevet, at Totalkredit kan forhøje bidragssatserne«, skriver banken i sit svar til familien.

Den melding kommer ikke bag på Jesper Vork Nielsen: »Det er klart, at hvis de havde erkendt deres nederlag, kunne tusinder af andre boligejere komme efter dem«:

»Jeg vil nu kontakte Realkreditankenævnet, og jeg tror jeg har en god sag«, siger Jesper Vork Nielsen. Den fornemmelse flugter dog ikke statistikken. Det hører nemlig til sjældenhederne, at det er kunderne, der vinder slagsmål om bidragssatser, men det afskrækker ikke Jesper Vork Nielsen: »Jeg ved godt det er svært at vinde de her sager, men både jeg og andre kunder kan dokumentere på skrift, hvordan vores lån er solgt med klare løfter om at de aldrig ville blive dyrere. Det blev de så alligevel. Jeg føler at jeg er blevet bondefanget, og det kan jeg dokumentere et langt stykke ad vejen«, siger han.

Robert Hansen leder nu med lys og lygte efter et nyt realkreditinstitut:

»De andre institutter tager sikkert også røven på mig, men kunsten er, at finde derhen, hvor man bliver snydt mindst«.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce