Illustration: Kristoffer Løve Østerbye

Illustration: Kristoffer Løve Østerbye

Bolig

Forbrugerombudsmand: Giv Totalkredit en kæmpebøde, så de bliver bange

Forbrugerombudsmanden vil have Totalkredit dømt for flere års vildledende reklame

Bolig

Realkreditinstituttet Totalkredit vildledte gennem fire år forbrugerne om fordelene ved fastforrentede realkreditlån, påstår Forbrugerombudsmanden. I et produktark anpriste Totalkredit fordelene ved fast rente og skrev blandt andet: »Med en fast rente ved du, hvor høj ydelsen er på dit lån i hele lånets løbetid«, men glemte at fortælle, at der var en bidragssats, som kunne stige. Og det gjorde bidragssatsen i 2016.

I dag krævede specialkonsulent Mai Hansen fra Forbrugerombudsmanden i byretten Totalkredit idømt en betragtelig bøde. »Det skal være en bøde af en størrelse, så den har en reel præventiv effekt«, sagde Mai Hansen, der er anklager i sagen.

Totalkredit brugte produktarkene i sin markedsføring fra 2012 til 2016. Kunderne har kunnet se dem på hjemmesider hos de 58 pengeinstitutter, som forhandler Totalkredits lån

Det skal være en bøde af en størrelse, så den har en reel præventiv effekt

Der er tidligere faldet domme for vildledende markedsføring. I 1998 reklamerede Jysk Sengetøjslager i tv med dyner til 50 kroner på en måde, så kunderne fik indtryk af at alle dyner kostede 50 kroner, men i butikkerne viste det sig, at kun nogle dyner var sat ned. Det kostede Jysk en bøde på 125.000 kroner for vildledende markedsføring, og i 2013 fik to lånevirksomheder fik en bøde på 100.000 kroner for også at vildlede kunderne.

»Jysk Sengetøjslager var den gang en meget mindre virksomheder, og lånevirksomhederne er 2.000 gange mindre end Totalkredit«, forklarede Mai Hansen, der ikke ville lægge sig fast på en bødestørrelse men lagde op til en millionbøde.

Totalkredit nægter sig skyldig, men har erkendt, at produktarkene kunne misforstås og har rettet i dem. Da oprøret mod forhøjelserne af bidragssatserne bredte sig sidste år, modtog Forbrugerombudsmanden 200 klager fra sure realkreditkunder, og fire af klagerne nævnte arkene.

»Det er meget få kunder, som har følt sig kaldet til at inddrage produktarkene i deres klage«, sagde advokat Henriette Gernaa fra Gorrisen Federspiel, der forsvarer Totalkredit.

Hvis Totalkredit skal dømmes for vildledende markedsføring, kræver det populært sagt, at kunderne er blevet påvirket af det, de har læst i produktarkene – altså har ladet sig friste af fastforrentede lån. I sit forsvar lagde Henriette Gernaa gentagne gange vægt på, at produktarkene skal ses i sammenhæng med de øvrige informationer, som man også kan finde på Totalkredits og samarbejdsbankernes hjemmesider. Muligheden for forhøjelser af bidragene er også nævnt i lånekontrakterne.

»Beslutningen om at tage et kreditlån er jo ikke som at købe en dyne hos dyne-Larsen. Beslutningen bliver taget på baggrund af rådgivning og ikke bare et produktark«, sagde Henriette Gernaa.

Til stede i retten var også Flemming Trap fra foreningen Fair Bidragssatser, der blev dannet i forbindelse med oprøret mod, at bidragssatserne blev hævet. »Produktarkene er dem, som skal lokke forbrugerne ind, når du først sidder med lånedokumenterne, så er du fanget ind«, sagde han.

Der falder dom den 1. juni.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce