UPOPULÆR. Nykredit har aldrig før været igennem et stormvejr som i disse uger, hvor utilfredse kunder i tusindvis har truet med at forlade instituttet.
Foto: THOMAS BORBERG

UPOPULÆR. Nykredit har aldrig før været igennem et stormvejr som i disse uger, hvor utilfredse kunder i tusindvis har truet med at forlade instituttet.

Tidslinje: Sådan udviklede skidtstormen i Nykredit sig dag for dag

Realkreditkæmpen Nykredit har været under beskydning i syv uger for beslutningen om at hæve kundernes bidragssats.

Bolig

4. februar:

Nykredit meddeler, at koncernen vil børsnoteres for at få adgang til kapital, som ifølge Nykredit er nødvendig for at leve op til krav om polstring fra myndighederne.

I samme forbindelse nævner Nykredit, at bidragssatserne vil stige for samtlige kunder i datterselskabet Totalkredit.

11. februar:

Nykredit fremlægger årsregnskab for 2015. Overskuddet er 4,7 milliarder før skat.

17.-23.februar:

De 470.000 kunder i Totalkredit modtager brev om, hvor meget deres bidragsbetaling stiger fra 1. juli. Der rejser sig en storm af protester på de sociale medier, især Facebook.

22. februar stiftes Facebook-gruppen ’Kritiske interessenter i Nykredit og Totalkredit’, der hurtigt får 40.000 medlemmer.

23. februar:

Nykredits koncernchef Michael Rasmussen lover at besvare de vrede kunders spørgsmål på Nykredits egen Facebook-side. På den afmålte halvanden time når han kun at svare på få.

24. februar:

Michael Rasmussen tager på turné rundt til fem byer for at møde kunderne og forsøge at forklare bidragsstigningerne og børsnotering.

25. februar:

Det kommer frem, at Totalkredits direktør, Troels Bülow-Olsen, i efteråret lånte 5 mio. kr. til sin bolig hos konkurrenten BRF. Dermed rammes han ikke af bidragsstigningerne.

Først afviser koncernchef Michael Rasmussen at blande sig, senere beordrer han sine ledende medarbejdere til at flytte deres private lån tilbage til Totalkredit.

1. marts:

Sagen bliver politisk. Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) indkalder partierne til diskussion om bidragssatserne.

3. marts:

Det kommer frem, at Nationalbanken tidligere har erklæret, at Nykredit lever op til de kapitalkrav, der skal være indfaset i 2019.

Flere andre økonomiske eksperter undrer sig over, at Nykredit bruger fremtidige kapitalkrav som argument for børsnotering og bidragsforhøjelser, da indholdet af kravene ikke er kendt endnu.

4. marts:

Regeringen nedsætter en arbejdsgruppe, der bl.a. skal se på, om det skal gøres nemmere og billigere at skifte realkreditinstitut.

Samme dag åbner Konkurrencerådet en undersøgelse af konkurrenceforholdene i realkreditsektoren.

7. marts:

Nina Smith, nuværende formand for Foreningen Nykredit, udsender let kryptisk pressemeddelelse om, at foreningens bestyrelse har foreslået at give et tilskud på 600 millioner kroner til ’gavn for virksomheden og kunderne i Totalkredit’.

8. marts:

Valg til nogle af pladserne i repræsentantskabet i Foreningen Nykredit, der omfatter kunderne og er ejer af Nykredit.

10 medlemmer af kunde-protestbevægelsen Consum vælges ind, de vil kæmpe for mere medlemsdemokrati i foreningen, hvis pladser ellers er domineret af folk, som bestyrelsen har udpeget.

10. marts:

Grundlæggerne af Facebook-siden ’Kritiske interessenter i Nykredit og Totalkredit’ stifter en forening ved navn Fair Bidragssats, der vil have afskaffet bidragsforhøjelserne.

17. marts:

Totalkredit oplyser, at de 600 millioner fra Foreningen Nykredit skal bruges til konceptet KundeKroner. Kunderne i Totalkredit får i foreløbig et år en rabat på 1.000 kr. på bidraget for hver million, de har lånt.

Protestbevægelsen Fair Bidragssats er ikke tilfreds med udspillet, som de kalder ugennemskueligt.

18. marts:

Skidtstormen ser ikke ud til at løje af. En repræsentant fra den såkaldte Basel-komité, der fastlægger krav til finansielle virksomheders polstring, sår igen tvivl om Nykredits argument om fremtidige kapitalkrav.

Nykredit kan ikke fastslå virkningen af kommende regler, hedder det fra Basel.

Redaktionen anbefaler:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden