Smil. Hungry.dk bruger big data til at sikre kunderne en god service. Så når man bestiller kebabpizzaen, kan man være sikker på, at firmaet bag ikke har en sur smiley.
Foto: THOMAS YDE

Smil. Hungry.dk bruger big data til at sikre kunderne en god service. Så når man bestiller kebabpizzaen, kan man være sikker på, at firmaet bag ikke har en sur smiley.

Dansk økonomi

Big data: Vi ved, at du plejer at spise kinesisk om onsdagen

Take away-virksomheden Hungry.dk bruger big data til at hjælpe kunder og restauratører.

Dansk økonomi

Spiser de flest burgere i Nordjylland, eller er de mere til sushi?

Og hvad med fynboerne, hvor ofte begiver de sig ud i indisk, når aftensmaden skal indkøbes?

Og københavnerne – foretrækker de mad fra nærområdet, eller begiver de sig gerne til forstæderne for at få deres favorit?

LÆS OGSÅ

Det er den slags spørgsmål, som take-away-virksomheden Hungry.dk kan besvare ved hjælp af data. Svar, som de kan bruge til at rådgive restauranter om, hvad de skal komme på menuen, eller hjælpe kunder til at finde deres yndlingsspise.

Hvad mener folk om billeder?
»Hver dag opsamler vi en pokkers masse data fra alle de forbrugere, der kommer på vores site. Hvad køber de? Hvordan stiller de sig over for tilbud, og hvordan reagerer de på billeder af maden? Det samler vi ind og bearbejder«, siger Rune Risom.

Hungry.dk er en hjemmeside, der tilbyder sine kunder en række take-away-muligheder i alt fra kinesiske retter til italienske pizzaer.

Men samtidig tilbyder de restauranterne på deres hjemmeside råd og vejledning om, hvad der er populært hos deres kunder.

Det gør de ud fra data, som er umulige at indsamle for den enkelte lille restaurant, men som automatisk indgår i databaserne på hjemmesiden.

Restauranter uden data
»Restauranter har ingen data, og de ved forbavsende lidt om markedet, og om hvordan det opfører sig. Vi kan bruge vores data til at spore trends og sammenhænge i forskellige landsdele. Det er med til at styrke samarbejdet mellem os og restauratørerne«, siger Rune Risom, direktør i Hungry.dk.

Han fortæller, at restauratørerne efterspørger forskellige servicer fra firmaets data.

Nogle ønsker råd om, hvad der sælger godt på deres menukort, mens andre vil vide, om der er noget, de skal fjerne helt. Nogle virksomheder kan bruge Hungry.dk’s data til at se, om der er muligheder for at åbne en restaurant mere i en anden by.



Det kan Rune Risom og Hungry.dk hjælpe dem med ved at kigge på, om efterspørgslen efter indisk mad er større i Roskilde, end udbuddet er.

På den baggrund kan de rådgive firmaer, der sælger indisk, om, hvor det kan være smart at kigge på nye forretningsmuligheder.

Han fortæller, at firmaet ikke får direkte profit ved at dele deres data med restauratørerne, men at det i sidste ende giver et bedre produkt til gavn for både restauratører og kunder. Svært at få fat i data


Hungry.dk er et af de firmaer, der bliver fremhævet i en ny rapport fra Erhvervsstyrelsen, der udkom onsdag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rapporten beskriver en række problemer for små og mellemstore virksomheder, der ønsker at anvende big data til at udvikle deres firma og produkt.

Ifølge de interviewede firmaer i rapporten er det svært at få af vide, hvilken offentlig og privat data man må bruge, og hvad man skal betale for det.

Rapporten skal danne grundlag for, at danske virksomheder bliver bedre til at udnytte egen data og samtidig bliver i stand til at udnytte ekstern data til deres egen fordel.

Bruger Google
Hos Hungry.dk bruger man egne data til at vise menukort, præcisere tilbud og vise åbningstider.

Derudover bruger man private data fra blandt andet Google til at bedømme afstanden mellem den enkelte restaurant og kunden, så man kan udregne prisen på udbringning af mad.

De offentlige data indhenter man fra Fødevarestyrelsens smiley-ordning, så man hele tiden kan sikre, at de restauranter, man samarbejder med, præsenterer glade smileyer.

Men stod det til Rune Risom, forsøgte man at inddrage endnu flere data og tillægge dem mere betydning, så alle menneskelige påvirkninger blev pillet ud af ligningen, og at de udelukkende stolede på de data, de fik ind fra kunderne.

»Jeg vil gerne tage alle mavefornemmelser og al beslutningsgrundlag ud af mine egne hænder og lægge det over i dataene. Hvis du indsamler nok og rigtig data, slipper du for at have en holdning. Dataene fortæller sandheden«, siger Rune Risom.

Tudegrimt - men det virker
Han fortæller om en episode, hvor firmaet forsøgte sig med nye farver på deres klikbare knapper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi kørte med helt klassiske grønne knapper og tænkte, at alt var godt. Men så forsøgte vi at sammenholde antallet af klik på grønne knapper med antallet af klik på andre farver knapper. Det viste sig, at orange var bedst hos os. Jeg synes, det er tudegrimt, men det er det, der virker. På det område stolede vi på vores data. De er baseret på solid matematik«, siger han.



Han og de andre folk bag på Hungry.dk har tidligere arbejdet under andre firmaer i samme branche, og der oplevede de, at det menneskelige aftryk resulterede i en langsommere og dårligere service.

»Når dataene gav en nogle resultater, så tog det lang tid at sparke det ud over kanten, fordi man ikke stole på de data, man fik. Man endte med at inddrage en masse menneskelige betragtninger. Vi stoler på vores data«, siger han. Mad for 25 millioner kroner

Hungry.dk er bygget op omkring udvinding af data, og Rune Risom kan derfor ikke give et bud på, hvor meget det har betydet på bundlinjen, at man fra start har ladet dataene tage en masse beslutninger. »Hvis ikke vi havde brugt data i den grad, vi gør i dag, ville det have taget os meget længere tid at nå dertil, hvor vi er nu. Vores brug af data gør, at folk i gennemsnit køber mere, fordi produktet er specialiseret mod dem«, siger han. Hungry.dk er lille virksomhed med 16 ansatte, der siden deres start i 2013 har stablet samarbejde på benene med 700 forskellige restaurationer. På deres første 12 måneder har de formidlet en omsætning mellem restauranter og kunder på 25 millioner kroner.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Stemmestederne er lukket - nu kommer resultaterne

    Søjlerne viser det foreløbige landsresultat (resultatet af 2013-valget står i gråt)

Annonce