Originalfoto: Martin Lehmann / Rune Pedersen / Illustration: Christine Vierø Larsen
Foto: Originalfoto: Martin Lehmann / Rune Pedersen / Illustration: Christine Vierø Larsen

Originalfoto: Martin Lehmann / Rune Pedersen / Illustration: Christine Vierø Larsen

Financial Times

Skal varen sælge, skal den ligne en kvinde... eller en mand

Forskere har spugt 1.600 mennesker, hvad der er vigtigt, når de køber ind.

Financial Times

Hvad er det, der afgør, om et produkt bliver en bestseller eller et flop? En vigtig faktor er tilsyneladende, hvor gennemført produktets design er. Mere specifikt kan det være ret afgørende, hvorvidt produktet er blevet rigtigt kønsbestemt – det vil sige, at det har egenskaber, der kan klassificeres som enten maskuline eller feminine.

Det er konklusionen i den seneste rapport fra tre forskere ved St. Gallen-universitetet i Schweiz – Miriam van Tilburg, Theo Lieven og Andreas Herrman – og Claudia Townsend, der forsker i markedsføring ved University of Miami School of Business i USA.

Man har måske en forestilling om, at man skal undgå det kønsspecifikke, men det er forkert

Forbrugere er mere tilbøjelige til at købe et produkt, hvis designet enten har feminine træk (lyse farver, slankt og let med kurver) eller maskuline karakteristika (kantet, robust, mørke farver), siger Claudia Townsend, der er ekspert i produktæstetik.

»Man har måske en forestilling om, at man skal undgå det kønsspecifikke, men det er forkert«, siger hun. »Når der er konsekvens i det kønsmæssige, ser produktet bedre ud«.

Når bare det er kønsspecifikt

Det mest opsigtsvækkende element i forskningen, der er offentliggjort i tidsskriftet Psychology & Marketing, er måske, at produkter, der udelukkende er formgivet med henblik på at passe til trækkene hos det ene køn, alligevel vil være attraktive for både mænd og kvinder – og at begge grupper vil købe det.

»Folk kan godt lide at købe produkter med et meget kønsspecifikt design, fordi de er flottere«, siger Claudia Townsend.

Forskningen blev gennemført i Schweiz, hvor man sammenholdt svar fra næsten 1.600 personer deltagere, der via en undersøgelse på nettet gav udtryk for deres opfattelse af en bred vifte af produkter, herunder sko og briller. Genstandene var blevet fremstillet i samarbejde med produktdesignere.

Oversættelse: Tonny Pedersen
Med licens fra Financial Times

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Stemmestederne er lukket - nu kommer resultaterne

    Søjlerne viser det foreløbige landsresultat (resultatet af 2013-valget står i gråt)

Annonce