Annonce
Annonce
Økonomi

Drop 'tænk ud af boksen' og genopfind dig selv

Amerikansk ekspert i idéudvikling efterlyser større selvrefleksion fra etablerede virksomheder, hvis ikke de vil løbes over ende.

Sig ordet brainstorming, og de fleste får billeder af endeløse pile og cirkler på et stykke papir, som ideerne aldrig rejser sig fra.

Erhvervslivet er i hastigere forandring end nogen sinde før – nye spillere overrumpler hæderkronede virksomheder, og hele brancher som bankverdenen, boghandlerne og transportbranchen står midt i skæbnesvangre omvæltninger.

Alligevel er mange virksomheder, danske som udenlandske, store som små, forbløffende ringe til at gentænke deres forretningsmodeller med risiko for at sidde ubehjælpsomt fast i vanetænkning.

Det mener en af verdens førende eksperter i idéudvikling, Alan Iny, der sammen med Luc De Brabandere er forfatter til bogen ’Thinking in New Boxes – a New Paradigm for Business Creativity’.

Begge er fra fra Boston Consulting Group, og Alan Iny har netop været i København for at holde foredrag for virksomhedsledere, der søger inspiration til, hvordan man bringer sin virksomhed sikkert videre fra den selvforståelse og position, man altid har haft, til nye markeder.

3 gode råd

1. Omformuler dine udfordringer og se på dem fra nye vinkler.

2. Træd et skridt tilbage og spørg dig selv: Hvad er det for nogle rammer, jeg altid tænker inden for, når jeg skal løse et bestemt problem?

3. Giv dig selv tid til at se på mange forskellige muligheder, uden at det nødvendigvis skal føre til en beslutning med det samme.

For så vidt Apples iPhone som Coca-Colas hemmelige opskrift – alt forældes, det er kun et spørgsmål om hvornår:

»De traditionelle metoder: at analysere markedet og kende sine kunder og konkurrenter er nødvendigt, men det er ikke nok. Verden forandrer sig hurtigere end nogensinde, er mere usikker end før og mere omskiftelig. Det er man nødt til at forholde sig til, hvis man vil overleve som virksomhed«, siger Alan Iny.

Stil spørgsmål til det eksisterende

Han påpeger, at selv om virksomheder eksempelvis ligger inde med massevis af data, er det i sidste ende stadig mennesker, der kigger på og analyserer den information.

»Spørgsmålet bliver, om vi kan se på de samme informationer og de samme mønstre på nye måder«, siger Alan Iny.

»I 50-60 år er vi blevet bedt om at ’tænke ud af boksen’. Men i virkeligheden handler det om, at de eksisterende bokse ikke er gode nok«, siger han. Så i stedet for at tænke ud af boksen, bør virksomheder i stedet kigge nærmere på de forestillinger, de allerede har om sig selv, og hvilken retning de skal i. Nogle bokse er måske klar til forandring, mens andre er værd at beholde.

»Jeg tænker sådan og sådan om mine konkurrenter, om mine ansatte, om den måde, vi altid har gjort tingene på her – hvis man er villig til at udfordre alt det, kan det blive særdeles kraftfuldt og betyde liv eller død for en virksomhed«, siger Alan Iny.

LÆS OGSÅApple vil ind på det danske sundhedsmarked

Han peger på lavprisflyselskaber som det irske flyselskab Ryanair, Norwegian Airlines eller verdens første, Southwest Airlines, der blev grundlagt i 1967. Dengang var der ingen eksempler at læne sig op ad, så hvordan kom man på at starte et lavprisflyselskab?

Først måtte man identificere de antagelser, som alle andre i branchen på daværende tidspunkt havde: Vi har brug for mange forskellige typer fly? Nej, vi har kun brug for en enkelt type. Vi bruger rejsebureauer? Nej, det gør vi ikke, vi har åbne i stedet for faste pladser og så videre.

»Det handler om at undersøge de antagelser, vi har, og som vi tror er hugget i sten, og udfordre dem. Det er et skridt, alt for mange springer over«, siger Alan Iny.

»Man hiver et whiteboard ind, laver kaffe og snacks og siger, så! Nu er vi klar til at tænke ud af boksen. Men man er nødt til først at forstå, hvad de eksisterende bokse egentlig er – det glemmer mange, og det er en skam«.

Ford på afgrundens rand

Et eksempel på en virksomhed, der har gentænkt sin oprindelige vision er Google.

Da virksomheden først blev stiftet i 1998 af de to Stanford-studerende Larry Page og Sergej Brin lød missionen på at lave verdens bedste søgemaskine. Med tiden blev den bedre og bedre for til sidst at blive verdens bedste. Og hvad gør man så?

Det var ikke fordi, Henry Ford var en dårlig leder eller ikke var innovativ, men han sad fast i sin eksisterende tænkning

Alan Iny

Visionen var ikke længere motiverende eller inspirerende, fordi man havde nået målet, så de satte sig ned og udfordrede den store hvordan-vi-tænker-om-os-selv-boks. De fandt frem til, at virksomheden skulle være det selskab, der organiserer hele verdens information og gør den tilgængelig. I dag har Google ud over sin søgemaskine blandt meget andet Googlemaps, Googleearth og gmail.

»De udfordrede deres oprindelige selvforståelse og åbnede døren til en masse forskellige muligheder«, siger Alan Iny.

Et eksempel på en virksomhed, der var lige ved at miste fodfæstet, fordi man ikke så udviklingen komme, er bilfabrikanten Ford.

Virksomhedens stifter, Henry Ford, er berømt for ordene »Mine kunder kan få alle de farver, de ønsker, så længe den er sort« og er berygtet for at fyre folk, der foreslog at producere den populære Ford T i nye farver.

Han afviste og sagde »Nej, model T er fremtiden for vores virksomhed«, men til sidst var selskabet ved at gå konkurs, og det tog en hel generation af nye ledere at få genoprettet virksomheden.

»Det var ikke, fordi Henry Ford var en dårlig leder eller ikke var innovativ, men han sad fast i sin eksisterende tænkning«, siger Alan Iny.

Nemmere for små virksomheder

Udfordringen kan være særlig stor for de virksomheder, som allerede har fået stor succes med deres oprindelige forretning.

Deres problem er, at de er nødt til at begynde med at udfordre deres eksisterende forestillinger uden at give køb på en veldrevet forretning ved at fokusere på noget andet og nyt.

LÆS OGSÅHvor er tech-giganterne på vej hen?

Det åbner en flanke for de små og mellemstore virksomheder, der kan begynde fra scratch.

»Så hvis man begynder med sine eksisterende kasser og udfordrer dem, kan også de store blive den næste disrupter, der kan ryste de etablerede virksomheder. Men det er sværere, hvis man allerede har succes«, siger Alan Iny, som peger på, at kunsten ligger i at styre sin eksisterende forretning godt videre, mens man med den anden hånd sørger for at genoverveje sine muligheder.

»Lederne skal tænke over de eksisterende bokse, men også inspirere resten af organisationen til at gøre det samme. Det er den type virksomhed, der vil være i stand til at fortsætte med succes, samtidig med at den genopfinder sig selv«, siger Alan Iny.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Line Prasz, Virksomheder eller Økonomi, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler

Verdens største IT-selskaber gør klar til at erobre den fysiske verden

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce