Illustration: Tue Nyboe

Illustration: Tue Nyboe

Global økonomi

Digital analyse: Klassisk skolegang udfordres digitalt

Udbuddet af onlineundervisning vokser støt. Studerende shopper efter alternativer til auditoriet og booker forelæsninger med verdens dygtigste professorer – gratis.

Global økonomi

Måske var det den indiske ingeniør Salman Khan, der kickstartede udviklingen af onlinevideokurser, da han i 2006 åbnede sin første YouTube-konto. De fleste undervisere kender historien om, hvordan Khans nevøer og niecer bad om lektiehjælp i matematik fra den skarpe onkel, der er uddannet på MIT, Massachusetts Institute of Technology.

For nemheds skyld optog han sin privatundervisning på primitive videoer og postede dem på YouTube. Stor var hans overraskelse, da fremmede mennesker fra hele verden skrev deres taksigelser ind i kommentarfeltet og bad om mere.

I dag tilbyder Khan Academy, som Salman Khan er leder af, flere tusind videoer om alt fra programmering til kunsthistorie. Tilbuddene er gratis og sponseret af Bill og Melinda Gates Foundation. Nu rykker flere tunge investorer ind på markedet for onlineundervisning, der på amerikansk går under betegnelsen MOOC, Massive Open Online Courses.

Khans videoportal har fået følgeskab af tjenesten Coursera, der har 15 millioner brugere. Coursera har partnerskab med universiteter over hele verden. I Danmark tilbyder CBS, DTU og Københavns Universitet MOOC. KU udbyder for eksempel et engelsksproget kursus om Søren Kierkegaard. Kursets facebookside har 4.600 følgere i hele verden.

I fremtiden bliver det en blanding af tavle og online

Selvom de fleste onlineundervisningsportaler er gratis (dog ofte med et gebyr for certifikat for gennemført kursus), tror investorer og venturekapitalister øjensynlig på, at der kan være penge at tjene.

282 millioner kroner er skudt ind i Coursera fra blandt andet GSV Capital og den russiske storinvestor Yuri Milner, der ifølge sitet insidehighered.com tidligere har investeret i Facebook, Twitter og Spotify.

I 2012 rykkede Harvard University og MIT ind på scenen med den fælles platform edX, der nu har 5 millioner brugere.

Portalen Lynda.com har med videokurser om webudvikling og design med held udnyttet tidens mest lukrative digitale forretningsmodel, abonnementet. Brugerne betaler fra 165 kroner om måneden for adgang til kurserne. Abonnementer skaffede i 2014 portalen en indtægt på 985 millioner kroner. Lynda.com blev købt af LinkedIn i april 2015 for 9,9 milliarder kroner og har partnerskab med flere amerikanske colleges og universiteter.

Brugerne er i stigende grad vilde med konceptet. Forekomsten af indskrivning på onlinekurser er globalt steget med 95 procent fra 2007 til 11, viser tal fra det amerikanske center for uddannelsesstatistik.

I en tid med nedskæringer på uddannelsesbudgetterne og i lande med dårlig adgang til universiteter får studerende virtuel kontakt med internationalt anerkendte professorer og eksperter, der forsyner dem med opdateret viden af høj kvalitet – gratis.

Mba til lavpris på nettet

Indiske studerende styrker ifølge MIT Technology Review deres karriere med onlinekurser fra de store amerikanske universiteter. Amerikanske erhvervsmagasiner fortæller historien om mba-studerende ( Master of Business Administration) Laurie Pickard, der med sin No-Pay-mba-model er godt på vej til at færdiggøre uddannelsen for 6.570 kroner. Herhjemme ligger prisen på en traditionel mba på mellem 100.000 og 500.000 kroner.

Laurie Pickard har sammensat sin mba af MOOC og har planer om at få en forretning ud af at hjælpe andre, der vil samme vej.

Imens diskuterer skeptiske professorer, om digital undervisning har reel værdi for den enkelte elev, og peger på, at mange aldrig gennemfører de kurser, som de indskriver sig på.

Udbyderne erkender problemet med den dårlige gennemførelsesprocent. Men der er ikke mange tegn på, at udviklingen ruller baglæns.

En dansk bruger, cand.scient.adm. Asger Rønn Jensen, siger til Djøfbladet, at noget af det bedste ved MOOC er, at man får adgang til meget engagerede og karismatiske undervisere fra hele verden inden for et bestemt felt.

»Jeg tror, hele vores undervisningssektor kommer til at justere den måde, der undervises på. I fremtiden bliver det en blanding af tavle og online«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce