Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Parkering i Ørestad er 35 gange så dyrt som i Indre By

Lokaludvalgsformand kalder det diskriminerende at gøre forskel på københavnere.

Gem til liste

Priserne vil ikke blive sat ned. Tværtimod vil det blive dyrere. Lige nu holder terræn-parkeringen priserne nede, men når byggerierne med parkeringspladserne kommer, vil det stige fra de nuværende 440 kroner om måneden.

Direktør i By og Havn, Lars Mortensen

Beboere i Ørestad betaler 35 gange så meget for at parkere bilen ved deres hjem, som københavnere i midtbyen gør.

Parkeringen varetages af byudviklingsselskabet By og Havn i Københavns Kommune, som lige nu tager 5.280 kroner om året for den billigste parkering, mens det eksempelvis koster 150 kroner om året at parkere på Frederiksberg i centrum af København.

»Jeg synes faktisk, det er diskriminerende, at københavnere ikke har lige berettigelse. Jeg vil gerne have offentlig transport, men jeg synes, det er menneskeretskrænkende, at man skal betale mere, fordi du bor i Ørestad«, siger formanden for Amager Vest Lokaludvalg, Lars Rimfalk Jensen, og uddyber sin mening:

»Hvis man ser på menneskerettighederne, så hedder det sig, at der skal være lige ret for alle. Det her er diskriminerende rent ud sagt«.

Direktør afviser sammenligning
Kritikken preller af på direktør i By og Havn, Lars Mortensen, som forsvarer de høje priser.

»Det er to forskellige produkter, vi taler om her. Man kan sammenligne det med at køre i en Skoda og en Audi. De kan begge køre, men der er forskel på dem. Vi har overvågning på vores parkeringsplads og garanti for at finde en parkering inden for en vis radius. I København er der ikke altid plads, men det har man hos os«, siger han.

LÆS OGSÅSF-borgmester kritiserer Frank Jensen for parkeringsaftale

Idéen med at fjerne bilerne fra gaden og få dem over i parkeringsanlæg er alt sammen en del af byplanlægningen, hvor man fra politisk hold ønsker sig en flot by.

Og det indebærer ifølge politikerne, at bilerne skal væk fra gadebilledet i Ørestad. Prisen må beboere med bil betale.

»Parkering er ikke gratis. Spørgsmålet er, om det er alle, der skal betale for parkeringen, eller det er dem, der har bil, der skal betale. Her er valget faldet på sidstnævnte. Udgifterne skal dækkes af dem, der har bil, og det er dyrere at drive et parkeringsanlæg, end man tror«, tilføjer Lars Mortensen.

Utilfredse beboere må sælge bilen
I Lars Mortensens optik kan beboerne i Ørestad bare sælge bilen, hvis de føler, det er for dyrt at være bilejer i området.

»Ørestad er ganske veludviklet for offentlig transport, så hvis folk ikke vil betale for parkeringen, så kan de sælge bilen«, siger direktøren.

LÆS ARTIKLENLiberal Alliance: Bilister har ikke brug for kommunal hjælp

En udmelding, Lars Rimfalk Jensen ikke er enig i.

»Hvis man har en lille familie med to små børn, så er det ikke altid, du bare kan bruge det offentlige. Der er et stykke at gå fra sit hjem og ned til metroen, og det er heller ikke altid, det lige passer i den anden ende. Der er jo tilfælde, hvor en bil kan være et praktisk element«.

Det bliver dyrere endnu
Udgiftposterne til parkeringspladserne i Ørestad dækker blandt andet bomanlæg, betalingsanlæg, overvågning, lysmaster, asfalt, beton og jern.

Selv om mange af delene kun skal betales én gang, bliver det dog ikke billigere i fremtiden.

»Vi har afskrevet udgifterne over flere år, så der er ikke nogen engangsbetalinger. Desuden holder ting ikke for evigt og skal skiftes ud«, tilføjer Lars Mortensen.

LÆS MEREKøbenhavns kedeligste bydel skal skrives ned

Faktisk vil det snart blive endnu dyrere at parkere bilen ved sit hjem i udkanten af centrum.

Planen er ifølge By og Havn at bygge parkeringshuse og dermed fjerne parkeringspladser i det åbne, de såkaldte terræn-parkeringer.

»Priserne vil ikke blive sat ned. Tværtimod vil det blive dyrere. Lige nu holder terræn-parkeringen priserne nede, men når byggerierne med parkeringspladserne kommer, vil det stige fra de nuværende 440 kroner om måneden«.

PolitikenPlus
  • Stendig Kalender 2015 Stor kalender til væggen (122 x 91 cm.) designet i 1966 af Massimo Vignelli. Politiken Plus ejer det nordiske agentur på kalenderen og er dermed eneforhandler i Danmark.

    Pluspris 420 kr. Alm. pris 499 kr. Køb
  • Væg- & bordur Det store ur Tile måler 25 x 25 x 8 cm. og kan enten stå alene eller hænges op på væggen. Uret er lavet i keramik, med visere af bambus. Et unikt ur fra det Hollandske firma Leff Amsterdam.

    Pluspris 895 kr. Alm. pris 1.119 kr. Køb
  • Rejsetaske Retro Travel bag er en videreudvikling af Ørskovs store salgssucces fra 70'erne. Stor, funktionel og flot rejsetaske til de små rejser, eller som taske til håndbaggagen.

    Pluspris 1.499 kr. Alm. pris 1.799 kr. Køb
  • Møbel til småbørn Stol fra Hindevadgaard med to funktioner: én til spisning ved spisebordet og én til leg ved lavt bord. Design, kvalitet og sikkerhed er helt i top og stolen kan gå i arv til næste generation.

    Pluspris 3.995 kr. Alm. pris 4.995 kr. Køb
  • Kit til fødder og hænder Træningskit til hænder og fødder. Forebyg og afhjælp smerter, og opbyg din kropsholdning igen. Du kan tage sættet med overalt, og træne når det passer dig. Alt hvad du har brug for følger med.

    Pluspris 109 kr. Alm. pris 129 kr. Køb