Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Danske Bank bløder - de små konkurrenter udvider

Mens Danske Bank mister kunder, går det godt for lønmodtagerejede banker.

Gem til liste

Ganske almindelige parcelhusejere er ikke sat i verden for at være spekulanter
- Gert R. Jonassen, Arbejdernes Landsbank

På Brønshøj Torv i Udkantskøbenhavn lå der for to et halvt år siden en Danske Bank. Men i dag er det kunder med Lån & Spar Bank-kort på lommen, der myldrer ind og ud af filialen.

Brønshøj Torv er et miniaturebillede af banksektoren i disse år, for mens Danske Bank og Nordea lukker filialer landet over, så udvider de lønmodtagerejede Lån & Spar Bank og Arbejdernes Landsbank deres filialnet.

LÆS OGSÅKunderne skrider fra Danske Bank

Arbejdernes Landsbank åbner en håndfuld nye filialer, og Lån & Spar Bank får i det nye år sit fjerde nye rådgivningscenter på tre år, når den overtager Danske Banks filial på Frederiksberg.

Det gør de blandt andet, fordi de siden finanskrisen har oplevet en massiv kundetilgang. Siden 2008 har Arbejdernes Landsbank og Lån & Spar Bank, ifølge Politikens beregninger, haft en kundevækst på 22 procent og har nu henholdsvis cirka 220.000 og 150.000 kunder.

Fokus på privatkunder
»På flere områder går vi imod tendensen i flere andre banker. Vi har siden krisen formået at navigere uden om dårlige historier om banken og har med vores forretningsmodel og den måde, vi driver bank på, klaret os godt igennem nogle svære år for branchen. Det kommer os da til gavn«, siger John Christiansen, administrerende direktør i Lån & Spar Bank.

De to bankers hovedfokus er privatkunder, og i løbet af 2012 har de begge måttet bede potentielle kunder om at vente tålmodigt på et møde i to-tre uger, for medarbejderne kunne ikke følge med den store interesse.

LÆS OGSÅFra »småkikset« til »vanvittigt dårligt«: Retorikere revser bankers slogans

»Du hører mig ikke klage over situationen. Vi har klaret os fornuftigt gennem krisen ved at holde fast i principper om at bygge på sunde værdier og holde os fra spekulative forretninger. Vi har den holdning, at ganske almindelige parcelhusejere ikke er sat i verden for at være spekulanter. Dermed har vi heller ikke fået de ridser i lakken, som andre har fået«, siger Gert R. Jonassen, ordførende direktør i Arbejdernes Landsbank, der nu er landets syvendestørste pengeinstitut.

Bank til Danske
Dybe ridser i lakken har Danske Bank fået de senere år. Aktuelt har landets største pengeinstitut fået hård kritik for at føre en højrisikabel vækststrategi i en DR-dokumentarserie om finanskrisen.

Sideløbende har tusindvis af danskere været på nakken af banken efter dens forsøg på at genskabe tilliden til kunderne gennem reklamekampagnen ’New Standards’.

Her har banken solgt sig selv med billeder af bevægelsen Occupy Wall Street, smeltende isbjerge og vindmøller, og blandt kritikere kaldes kampagnen »New Double Standards« – ’Ny Dobbeltmoral’.

At Danske Banks imagekrise kommer især mindre banker til gavn, bekræftes af Bankanalysen 2012, som Analyse Danmark har lavet. Undersøgelsen, der måler 5.500 bankkunders holdninger og adfærd, viser, at Danske Bank har haft en fire procents tilbagegang blandt kunderne i undersøgelsen.

De fire øvrige storbanker har haft en vækst på syv procent, mens landets øvrige og mindre pengeinstitutter har oplevet den største kundefremgang med 12 procent.

LÆS OGSÅØkonomiprofessor: Derfor skiftede jeg bank

»Det er lidt kontraintuitivt, for man skulle tro, at de små banker var mere risikable i en krisetid. Men de mindre banker kan føles tryggere på en anden måde. Forholdet bliver mere personligt til den lille lokale bank, og vi kan se i vores spørgsmål, at tillid til rådgiveren er noget af det vigtigste, når man skal vælge bank«, siger Henrik Feindor Christensen, administrerende direktør i Analyse Danmark.

Analysen inddeler bankkunder i henholdsvis den emotionelle og rationelle type.

»En af grundene til, at kunder skifter til de mindre banker, kan være, at når tingene strammer til og usikkerheden stiger, så er der en tendens til at vælge mere følelsesbetonet. Så er det ikke længere så vigtigt, om man måske skal betale lidt mere for varen«, forklarer Henrik Feindor Christensen.

Syv ud af ti produkter er billigere
Samme forklaring på tendensen kommer fra Mybanker, der sammenligner priser på bankernes produkter.

»Denne vandring handler ikke om pris, for den vil ofte være bedre i andre banker. I stedet handler det om nærhed, tilgængelighed og holdninger. Lønmodtagerbankerne har en strategi i tråd med deres dna, mens Danske Banks problem er, at den ikke kommunikerer i takt med sine reelle værdier«, siger partner John Norden.

I Danske Bank refererer bankdirektør Tonny Thierry Andersen til portalen pengepriser.dk og siger, at Danske på syv af ni produkter er billigere end Arbejdernes Landsbank og i fem af ni tilfælde er billigere end Lån & Spar Bank. Alligevel har storbanken mistet 10.000 privatkunder fra april til september, oplyser han.

LÆS OGSÅ
Bankkunder er blevet mere kritiske over for deres bank

»Forklaringen er, at der er en hård konkurrence, og at der siden 2008 har været holdninger til store som små banker. Jeg er ikke ligeglad med at miste kunder, selv om det er et beskedent tab på 0,5 procent af vores privatkunder. Men det er derfor, vi laver en ny strategi og lægger os i selen for, at kunderne oplever nye standarder inden for, hvordan man får rådgivning og bruger banken i dagligdagen«.

Men I fyrer 3.000 medarbejdere og fjerner mange filialer. Kan du forstå, det ligner en spareøvelse i forklædning?

»Ja, men vi øger tilgængeligheden ved, at kunderne i højere grad selv overfører penge, betaler girokort, handler aktier og obligationer. Det betyder, at der er behov for færre medarbejdere, og at dem, vi har, i højere grad bruges til at rådgive. Når vi spørger kunderne om et og to år, om banken har været mere aktiv med rådgivning, så skal de svare ja. Ellers har vi ikke løst vores opgave«.

PolitikenPlus
  • Postkasse Ny model postkasse, som er fremstillet i galvaniseret lakeret stål, og som kommer i et væld af smukke farver. Postkassen er monteret med 6 skift Rukolås.

    Pluspris 1.231 kr. Alm. pris 1.449 kr. Køb
  • Havebog Foråret 2014 udkommer ?Design din have med højbede?, af Nina Ewald. Det er den første bog på det danske marked om dette emne. ?Jeg er vild med højbede, og min egen have rummer adskillige af slagsen?.

    Pluspris 245 kr. Alm. pris 289 kr. Køb
  • Tillidskassen Kassen består af blandede spanske og sydafrikanske kvalitetsvine med både luksusvine, en række gode vine i mellemprisklassen samt dagligvine. Der er min. 9 rødevine og max. to ens vine i kassen.

    Pluspris 1.000 kr. Alm. pris 1.480 kr. Køb
  • Forårsjakke til ham Halifax er en jakke med karakter, tydeligt inspireret af moden i de Skandinaviske hovedstæder med de populære lodrette kviltede syninger,

    Pluspris 679 kr. Alm. pris 799 kr. Køb
  • Tørklæde Romantisk og eventyrligt tørklæde med forårets smukke lyse og sarte farver.

    Pluspris 369 kr. Alm. pris 449 kr. Køb