Annonce
Annonce
Økonomi

EU beder tyske myndigheder om at undersøge dansk vognmand

Danske vognmænd har dannet postkasseselskaber i Tyskland og beskyldes for social dumping. Nu bliver det første firma undersøgt.

EU-kommissionen anmoder nu Tyskland om at undersøge, om det danske transportfirma H.P. Therkelsen bryder EU-reglerne.

Sagen er principiel og kan få afgørende betydning for store danske vognmandsfirmaer, som i de senere år har oprettet såkaldte postkasseselskaber i den tyske by Flensborg lige syd for den danske grænse. Mange endda på den samme adresse.

Problemer med social dumping, hvor selskaber presser løn og arbejdsforhold, foregår meget ofte via de her postkasse-selskaber

Ole Christensen, europaparlamentsmedlem

Det store spørgsmål er, om selskaberne i Flensborg er uden en reel driftsaktivitet og kun er oprettet for at undgå danske løn- og arbejdsforhold samt dansk skat og kontrol, mens de i virkeligheden drives fra Danmark.

For det er formentlig i strid med en EU-forordning, som trådte i kraft i 2011. Heraf fremgår det nemlig, at et vognmandsfirma skal være reelt med lokaler, hvor virksomhedens kernedokumenter opbevares. Det vil blandt andet sige regnskaber, personaleforvaltning og køre- og hviletidsdokumenter.

LÆS OGSÅ3F varsler konflikt mod storvognmand

H.P. Therkelsen har ligesom 10 andre danske vognmænd oprettet et datterselskab på adressen Neustadt 10 i den tyske by Flensborg. Og der findes yderligere et kontorhotel med danske vognmandsfirmaer i forstaden Handewitt.

I H.P. Therkelsens tyske datterselskab er der indregistreret lastbiler på tyske nummerplader og ansat chauffører på tyske arbejdsvilkår, der er væsentligt lempeligere og billigere end i Danmark, selv om de også indimellem kører her.

Politisk røre
Selskabets direktør, Mogens Therkelsen, erkendte sidste år over for TV Syd, at administrationen af selskabet i Tyskland styres fra hans kontor i Padborg i Danmark.

»Vi har vores kommunikation med offentlige myndigheder via vores postadresse i Tyskland, men de faktiske ting foregår i Padborg«, sagde han og fremførte, at han ikke kendte til, at det skulle være i strid med EU-reglerne.

Men udtalelserne skabte politisk røre både på Christiansborg og i Bruxelles. Europaparlamentsmedlem Ole Christensen (S) stillede sammen med sin tyske kollega Jutta Steinruck et skriftligt spørgsmål til EU’s transportkommissær, Siim Kallas, om, hvorvidt firmaet H.P. Therkelsen har overtrådt EU-reglerne.

LÆS OGSÅDanske transportfirmaer finder ny fidus med billige chauffører

EU-kommissionen har nu skrevet et svar, hvoraf det fremgår, at kommissionen har anmodet Tyskland om at gennemføre en »individuel undersøgelse« af det danske vognmandsfirma. Og det glæder Ole Christensen:

»De mange problemer med social dumping, hvor selskaber presser løn og arbejdsforhold, foregår meget ofte via de her postkasseselskaber. Så jeg er glad for, at kommissionen nu vil bede de tyske myndigheder om at kigge på den her sag«.

Også fagbundet 3F mener, at det er proformaselskaber, der kun er stiftet med det ene formål at kunne hyre billig arbejdskraft, mens selskaberne fortsat reelt drives fra Danmark. Formanden for 3F’s transportgruppe, Jan Villadsen, har tidligere kaldt det »svindel og humbug« og betegnet selskaberne som »fiktive virksomheder«.

Vi mener, at det er klart, at en postkasse ikke er tilstrækkelig. Der skal være et egentligt driftssted med en kørselsledelse, som kan styre virksomhedens lastbiler, og virksomhedens kernedokumenter skal også opbevares samme sted

Erik Østergaard, adm. direktør i branche- og arbejdsgiverforeningen DTL

Til gengæld forstår direktør Mogens Therkelsen ikke det drastiske skridt. Han vil dog ikke gå ind i en diskussion om firmaets tyske datterselskab og vil kun citeres for følgende kommentar:

»Vi står uforstående over for den fremgangsmåde, som socialdemokraterne bruger her, fordi vi mener, at det er en national forordning, hvordan man forvalter det her. Jeg kan sige, at vi har haft den forretning siden 1972, og vi har indtil dags dato ikke fået noget påbud eller nogen anmærkning af de tyske myndigheder, som hvert eneste år har fået regnskaber og dokumentation fra os«.

Håber på flere sager

Europaparlamentsmedlem Ole Christensen håber, at H.P. Therkelsen kun er det første firma, som bliver undersøgt.

»Måske kan denne sag være medvirkende til, at myndighederne i Tyskland bliver mere opmærksomme på at håndhæve de regler, som også gælder andre danske selskaber, der har etableret sig syd for grænsen med postkasseselskaber«, siger Ole Christensen, som håber, at sagen hurtigt bliver undersøgt.

I branche- og arbejdsgiverforeningen DTL er adm. direktør Erik Østergaard tilfreds med EU-kommissionens initiativ.

»Vi mener, at det er klart, at en postkasse ikke er tilstrækkelig. Der skal være et egentligt driftssted med en kørselsledelse, som kan styre virksomhedens lastbiler, og virksomhedens kernedokumenter skal også opbevares samme sted«, siger Erik Østergaard.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce