Annonce
Annonce
Økonomi

»Det er lang tid siden, at Berlingske har været en hovedkonkurrent«

Købet af Børsen skal give JP/Politikens Hus en stærk position over for TV2, DR og internationale erhvervsmedier, siger administrerende direktør Stig Kirk Ørskov fra JP/Politikens Hus.

Vi kunne ikke finde på noget bedre at bruge vores penge til

Stig Kirk Ørskov

Børsen skal stadig konkurrere på livet løs med især Jyllands-Posten, Politiken og det digitale erhvervsmedie Finans.dk, selv om Danmarks største erhvervsavis er blevet opkøbt af JP/Politikens Hus. Det fremhæver administrerende direktør Stig Kirk Ørskov fra JP/Politikens Hus, der dog erkender, at købsprisen på 800 millioner kroner er i den høje ende.

»800 millioner kroner er en relativ høj pris for en medievirksomhed nu om dage. Men Børsen er en så veldreven virksomhed med en så god lønsomhed, at det er en rigtig god investering. Vi kunne ikke finde på noget bedre at bruge vores penge til. Vi er en virksomhed, der er sat i verden for at eje og udgive selvstændige, uafhængige og stærke aviser. Vi har gjort en forbandet god handel«.

Men hvorfor købe Børsen, når JP/Politikens Hus allerede har det digitale erhvervsmedie, Finans.dk, som koncernen satser hårdt på?

»Vi er et hus, som er sat i verden for at eje medier, som konkurrerer med hinanden - både om annoncørerne og læserne. Derfor er det et kendetegn for os, at vi gerne ejer virksomheder, der også konkurrerer internt med hinanden. Vi tror på, at de enkelte medier bliver stærkere af det. Det her køb gør hverken Finans.dk eller Børsen svagere«.

Så der er ikke tale om et samarbejde mellem Finans.dk og Børsen, så der bliver en synergieffekt?

»Ikke det fjerneste«.

Handler købet om også at komme ind og få fat i Børsens erhvervskunder?

»Ja, det er i høj grad en af årsagerne til, at vi gerne vil have Børsen med i huset. Det er et marked, som vi ikke har været så stærke på. Der er også en række andre markeder, hvor vi ikke synes, at vi har den styrke, som vi godt vil have. For eksempel har vi mange år gerne villet ind på tv-området, og det er vi ikke lykkedes særlig godt med, og vi er heller ikke lykkedes med at komme ind på radio-området. En del af årsagen til købet er derfor, at vi kommer ind på et marked, hvor vi ikke er så stærke i forvejen. Nu står vi samlet set stærkere i forhold til den konkurrence, vi møder fra de udenlandske medievirksomheder«.

AVISPORTRÆTDen laksefarvede er erhvervslivets yndling

Dominerende på erhvervsstoffet

Med købet af Børsen får JP/Politikens Hus en dominerende position på erhvervsstoffet i Danmark. Hvad får dig til at tro, at konkurrencemyndighederne vil godkende købet?

»Der er en række andre virksomheder, som udgiver erhvervsstof i stor stil. En erhvervsnyhed kan ikke i lang tid være en nyhed, før den er på TV 2 og DR og alle mulige andre medier. Vi har stærke erhvervsmedier i Danmark – både Berlingske og TV2 for bare at nævne nogle, men også mere specialiserede erhvervsmedier. Dertil kommer de udenlandske som Bloomberg og Reuters, som også er på det danske marked. Så snakken om, at vi skulle blive for stærke, er noget vrøvl. Der er hård konkurrence på det marked«.

Den svenske mediekoncern Bonnier erklærer i forbindelse med salget, at koncernen satser på digitale medier, og Børsen er ikke en del af den satsning. JP/Politikens Hus har længe satset på digitale medier med det argument, at det er fremtiden. Hvorfor så købe Børsen?

»Vi har altid sagt og siger stadigvæk, at vi er stærke både på papir og digitale medier. Vi satser fortsat rigtig meget på vores printaviser og har en stor tro på, at de har rigtig mange år endnu. De vil leve godt og udvikle sig sundt. Det har vi sagt meget tydeligt i modsætning til andre medievirksomheder, som har været hurtige til at forlade print«.

LÆS OGSÅLisbeth Knudsen: Børsen-opkøb er genialt

»Samtidig siger vi, at vi er nødt til at udvikle det digitale område. Vi har investeret langt over en kvart milliard kroner i at udvikle vores digitale udgivelser over de senere år. Det gør vi selvfølgelig, fordi vi også skal udvikle den del. Men det er vigtigt for mig at sige, at vi er en virksomhed, som meget bevidst tror på papiraviser, og som også investerer meget i udvikling af det digitale område«.

»Børsen har et stort digitalt potentiale, og det er en hovedgrundene til, at vi også er interesserede i Børsen. Det er, at når vi kan se, at når man er stærk på print, så har man også rigtig gode muligheder for at udvikle sig digitalt, og Børsen står allerede stærkt på det digitale område«.

Vil købet af Børsen medføre besparelser i JP/Politikens Hus?

»Selve købet får ingen indflydelse på det. Vil jeg afvise, at vi skal være færre på tidspunkt? Det kan jeg ikke. Vil jeg afvise, at vi skal være flere? Det kan jeg heller ikke«.

Konkurrerer internationalt

Har JP/Politikens Hus nu lagt afgørende afstand til hovedkonkurrenten Berlingske?

»Det er lang tid siden, at Berlingske har været en hovedkonkurrent til JP/Politikens Hus. Vi konkurrerer med de store internationale mediehuse. Det er også i høj grad de statslige aktører på det danske marked som TV2 og DR, som fylder stadig mere. Så vi er ikke så optaget af, om vi konkurrerer med tidligere stærke, landsdækkende mediehuse«.

Hvem er de internationale konkurrenter?

»I de senere år har vi set en stadig stigende konkurrence fra de internationale aktører som Google og Facebook, som allerede nu æder en meget stor del af de danske annoncekroner. Men også en række internationale erhvervsmedier som Financial Times og Economist bevæger sig ind over de danske grænser med tilbud til kunderne«.

LÆS OGSÅ Bonnier-boss: JP-Politikens Hus kom med et godt tilbud

Redaktionen anbefaler

JP/Politikens Hus køber Børsen

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce