BÆREDYGTIGT. Det globale modemarked arbejder sammen om at skabe modens Ø-mærke. Men forbrugerne efterspørger stadig ikke bæredygtigt tøj.
Foto: Peter Mydske (arkiv)

BÆREDYGTIGT. Det globale modemarked arbejder sammen om at skabe modens Ø-mærke. Men forbrugerne efterspørger stadig ikke bæredygtigt tøj.

Virksomheder

Tøjfirmaer satser på Ø-mærke, selv om forbrugerne er ligeglade

Det skal være nemmere for forbrugerne at vælge bæredygtigt tøj.

Virksomheder

Når man handler ind, er det nemt at beslutte, hvordan kaffebønnebonden skal være aflønnet, og om æblet må være sprøjtet med kemikalier.

Man skal blot kigge efter det røde Ø-mærke eller efter Fairtrade-mærket.

Det er dog en helt anden sag, hvis man går ind i en tøjbutik.

LÆS OGSÅ

Derfor er lidt under halvdelen af den globale modebranche gået sammen i Sustainable Apparel Coalition. Formålet er at lave et globalt mærke, der skal vurdere bæredygtigheden af de enkelte produkter.

IC Companys, der blandt andet står bag InWear, Part Two og Tiger of Sweden, var den første danske modeproducent, der tilsluttede sig organisationen.
LÆS OGSÅ

»Forbrugerne efterspørger på nuværende tidspunkt ikke de bæredygtige produkter. Vi havde på et tidspunkt et mærke i tøjet, hvor man kunne spore, hvordan tøjet blev lavet. Det var der næsten ingen, der brugte. Det skal være nemmere for forbrugerne, hvis de skal tage stilling til bæredygtighed, når de køber tøj«, siger CR manager, Morten Lehmann fra IC Companys.

Icebreaker og Rapanui har i øjeblikket et lignende tiltag, hvor man via en kode i produktet kan følge værdikæden på nettet helt tilbage til det enkelte får.

Forbrugerne går op i sundhed - ikke miljøet

CSR-chef for Dansk Mode og Textil, Pia Odgaard, ser tendensen i hele branchen. Men når det kommer til sundhed er forbrugerne ikke ligeglade.

»Forbrugerne går op i, at tøjet ikke skal være farligt. Kommer der historier frem om sundhedsskadelige kemikalier i et produkt, påvirker det straks salget. Til gengæld går forbrugerne mindre op i miljøbelastningen ved produktionen og de arbejdsvilkår, som produktet er produceret under. Et globalt bæredygtighedsmærke kan dog få forbrugerne til at tænke mere over det« fortæller hun.

LÆS MERE

Hun bakkes op af en måling, som Megafon har foretaget for TV 2 og Politiken i slutningen af december.

Her svarer kun 13 procent, at de lægger vægt på tøjets belastning på miljøet. Hele 75 procent ser prisen som det vigtigste parameter.

Designere skal konkurrere på bæredygtighed
Selvom efterspørgslen på det bæredygtige tøj kunne være højere, opfordrer Deloitte i en ny modeanalyse de danske virksomheder til at satse på bæredygtigheden.

»Bæredygtighed bliver et vigtigt parameter for forbrugernes valg af produkter. Fokus har længe været på det, vi spiser og smører på huden, men nu flytter forbrugerne lidt af bevidstheden til tøjet. Undersøgelser viser, at forbrugerne i højere grad går op i bæredygtighed, og de er villige til at betale ekstra for det«, siger Bahare Haghshenas, manager i Deloitte Sustainability.

LÆS OGSÅ

Hun fortæller, at multinationale virksomheder som H&M og Nike oplever en stigende efterspørgsel på de bæredygtige produkter.

De står også for størstedelen af købet af økologisk bomuld – hvis salg desuden voksede med 78 procent i 2012.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce