Klask. Dansk brætspil, som står foran en potentielt stor international succes.
Foto: Foto: Klask

Klask. Dansk brætspil, som står foran en potentielt stor international succes.

Virksomheder

I 2015 skal hele verden have danske Klask

Dansk tømmermester står over for international succes med brætspil.

Virksomheder

På trods af tømmermænd og en plads midt i den døsende sol i hjemmets baghave havde tømmermester Mikkel Bertelsen svært ved at sidde stille.

Han husker stadig, hvordan de urolige hænder tiggede om at gøre nytte.

Derfor begyndte han at rode med et par gamle papkasser og nogle magneter, udelukkende med det formål at lave noget, familien kunne samles om. Det blev til spillet Klask.

»Efter et par spil sagde min kone til mig: Det her er ikke et familiespil, det er et barspil«, husker Mikkel Bertelsen.

Konens kommentar tolkede han som opfordring til at tage kontakt til Tuborg. Bryggerigiganten gik hurtigt med til et møde og endte med at købe 750 eksemplarer, som de siden spredte ud på barerne rundt i hele landet.

Svigerfamilien og Guldbrikken

På det tidspunkt stod den 39-årige familiefar fra Dragør selv for produktionen.

Med Tuborgs bestilling måtte han derfor bede konen Dorte, forældre og svigerforældre om at hjælpe til.

Sammen klippede og syede de poser til hvert eneste spil, pakkede dem i kasser og lavede bordkort, for at få det ud på landets værtshuse. Og det hårde slid har båret frugt. Mange steder har allerede omfavnet Klask.

Rune Sjod, tjener på Post Pub i Lyngby, fortæller, at selvom det er svært at konkurrere med traditionelle værtshusspil som Snyd, så er Klask blevet positivt mødt.

»Det er blevet godt modtaget. Dem der spiller Klask, hygger sig meget med det. Jeg synes selv, det er sjovt«, siger han.

Han tilføjer, at spillets mand-mod-mand element gør sejren ekstra sød:

»Der bliver ofte spillet om noget fra baren, men for mig er håneretten vigtigere end en ekstra øl«.

Siden indtoget på landets barer er det gået slag i slag. Tidligere på året vandt Klask juryens specialpris til prisuddelingen Guldbrikken, hvor det også blev til en nominering i den prestigefyldte kategori ’Årets voksenpris’.

Og i kølvandet på hæderen fulgte en kontrakt med den finske spildistributør Competo.

Tilbage til familiehyggen

Kim Dorff, spildesigner for Competo, forstår udmærket, hvorfor Mikkel Bertelsen tog kontakt til Tuborg, men han fremhæver, at Klask fremover skal tilbage til sine rødder og markedsføres som et familiespil.

»Vi ser det som et familiespil«, siger han og tilføjer, at et skifte fra bodegabænken til spisebordet ikke bliver noget problem.

»Jeg har set videoen fra Tuborg, hvor to fyre sidder på en bar og spiller. Men jeg ville sagtens kunne lave en video med en lille pige eller dreng som spiller Klask. Det lugter ikke af værtshus som eksempelvis Pukemaster (et brætspil, der lægger op til en ordentlig omgang druk, red.).

Klask i større skala

Mikkel Bertelsen og Tuborg har givet håndslag på, at han ikke sælger til Unibrew og andre drikkevareleverandører, men ellers er han fri til at sælge til private og andre virksomheder.

Og med Competo i ryggen rykker drømmen om at få Klask ud i butikker som Arnold Busck og Bog & Idé stadig tættere på.

»Jeg brænder virkelig for licensen. Jeg tænker hele tiden på, hvordan konceptet kan udvides«, siger Mikkel Bertelsen.

Hos Competo siger Kim Dorff, at ambitionen rækker langt udover Bog & Idé. De ser er potentiale i spillet, der skal katapultere det ud i hele verden.

Og selvom produktudviklingen er en lang proces, der forventes at blive realiseret i 2015, så er succesen til prisuddelingen Guldbrikken et solidt fundament at bygge videre på. På den måde komplimenterer de hinanden godt.

»Planerne er store. Det er et skidegodt spil, som er lavet i den rette iværksætterånd. Men han ville knække nakken på det, hvis han selv skulle producere større ordre. Vi har netop haft det med på en brætspilsmesse i Dallas, og i aften tager vi til Tyskland for at finde nogle samarbejdspartnere«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kim Dorff tilføjer, at det kræver en vis finesse, hvis et spil skal slå igennem i lande som USA, England, Tyskland og Frankrig.

»Herhjemme er Bezzerwizzer jo nærmest blevet fast inventar under juletræet. Det er et utrolig stærkt dansk brand, som alligevel havde svært ved at slå igennem i Sverige. Det viser bare, hvor svært det er at få et spil ud over Danmarks grænser. Men med Klask regner vi med at udvikle et brand som kan klare sig overalt i verden«.

Autocampere på Lolland

Efter den seneste succes har Mikkel Bertelsen skiftet titel fra tømrer til spiludvikler.

Og selvom Competo rejser verden rundt for at vise hans hjertebarn frem, kan han stadig ikke holde sig i ro.

Derfor har han kontaktet et autocamperfirma på Lolland, som har givet lovning på tre ugers sponsorat, hvor han får transporten til halv pris.

»Jeg kunne selvfølgelig læne mig tilbage og vente på, der sker noget, men det kan jeg bare ikke. Derfor har lavet en aftale med Autocamper-Lolland, så jeg kan komme rundt i landet med Klask«, siger han.

Denne artikel er skrevet af journaliststuderende fra Roskilde Universitet som en del af et samarbejde mellem politiken.dk og Journalistik på RUC.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce