Stilsikker. Når det kommer til mode, stoler Cecilie Villadsen på sig selv og sin stil, og lytter ikke så meget til sin mors forslag.
Foto: CECILIE VILLADSEN

Stilsikker. Når det kommer til mode, stoler Cecilie Villadsen på sig selv og sin stil, og lytter ikke så meget til sin mors forslag.

Virksomheder

17-årige Cecilie har bygget en millionforretning på et par gamle shorts

Nordjyske Cecilie Villadsen kender kundernes stil og samarbejder med populære modebloggere.

Virksomheder

Da Cecilie Villadsen var 14 år, syede hun et amerikansk flag på et par Levis-shorts, gjorde dem lidt ekstra slidte og satte dem til salg på Facebook.

»Folk gik helt amok. Der var virkelig mange, der ville købe dem«, fortæller hun.

I dag er hun 17 år, går på handelsskolen i Aalborg og sælger tøj for 3 millioner kroner om året i sin butik på nettet.

For efter de første par shorts var solgt, lavede hun flere, og til en pris på 430 kroner per par kunne hun nemt sælge fem par om dagen.

»Jeg blev lidt kendt som hende der shortspigen«, siger hun, og forklarer den store efterspørgsel med, at shortsene var anderledes end det tøj, man ellers kunne købe i Danmark.

Idéerne voksede, og Cecilie Villadsen begyndte at finde leverandører og mere tøj i samme stil. Hendes forældre kendte en programmør, og snart var hendes netbutik American Dreams i luften.

Cecilie Villadsen importerer tøjet fra USA, og stilen er glamourøs og sommerlig. Ikke noget, man kan få særligt mange steder i Danmark, mener hun.

Ingen traditionel markedsføring

I dag bliver der brugt mindre tid ved symaskinen og mere ved computeren.

Cecilie Villadsen holder øje med de nyeste tendenser i modeverdenen, tager til konference i Paris og Hamburg og navigerer i et netværk af bloggere, leverandører og kunder.

Foto: Cecilie Villadsen

Et par piger er ansat til at pakke og sende tøjet af sted, og kniber det alligevel, får hun hjælp af sin mor. Samtidigt passer hun sit studie på handelsskolen, men arbejder både når hun er i skole, og når hun kommer hjem om aftenen.

Og så bruger hun rigtigt meget tid på de sociale medier.

Hun kommunikerer med sine kunder på Facebook og Instagram. Spørger, hvad de synes om en ny kjole, som er på vej i webbutikken.

» Love or hate?« skriver hun og får smil og hjerter til svar. Af og til ryger der også et billede af en af hendes kunder ud.

Det er tydeligt, at hun er i øjenhøjde med sine kunder, at hun interesserer sig for dem, og har god fornemmelse for, hvad de gerne vil have, vurderer Astrid Haug, der er : rådgiver i sociale medier og formand for Dansk Kommunikationsforening. .

»Hun har et talent for at spotte, hvad det er, de unge gerne vil gå med. Og så bruger hun de sociale medier naturligt og indgår selv i netværket«, siger hun.

Og netværk er et nøgleord i Cecilie Villadsens markedsføring. Udover over nogle Facebook-annoncer har hun nemlig ikke brugt penge på traditionelle reklamer.

I stedet samarbejder hun med modebloggere som Tina Maria, Janni Delér, Ilirida Krasniqi, Johanna Johansson og Victoria Törnegren.

Smukke, stilsikre kvinder i starten af tyverne, som lægger billeder af sig selv på internettet og henviser til American Dreams på deres hjemmesider.

Og det er noget, der virker, for modebloggerne har rigtigt mange læsere både på deres hjemmesider og på de sociale medier, forklarer Astrid Haug.

»Frem for dyre modeller bruger hun bloggerne. Hun bruger dem naturligt og skelner ikke mellem sine egne og bloggernes billeder«, siger hun.

Billederne behøver ikke at være i høj kvalitet, og mange af dem har pigerne taget af sig selv foran spejlet, hvor deres ansigt er skjult af mobiltelefonen.

Resultatet af den amerikanske drøm

Astrid Haug lægger vægt på, at det tager tid og hårdt arbejde at opbygge et forhold til sine kunder, som det Cecilie Villadsen har. Der er ikke nogen tænd- og slukknap, når det kommer til sociale medier.

»Hun bruger nogle af de samme værktøjer som modebloggerne, men har fra starten satset på at lave sin egen butik. På den måde er hun jo selv resultat af den her klassiske amerikanske drøm«, siger hun.

Selv mener Cecilie Villadsen, at hendes succes skyldes, at hun sælger noget tøj, som folk godt kan lide.

»Det er ikke set før. Det er klart, at hvis man sælger det samme som alle andre, så skal man også bruge mange penge på markedsføring«, siger hun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce