Konkurrence. Taxaselskaberne har problemer med at holde på kunderne, efter Ubers indtog på det danske marked.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Konkurrence. Taxaselskaberne har problemer med at holde på kunderne, efter Ubers indtog på det danske marked.

Forsker: Gammeldags og rigid taxalov bør laves om

Retssag mod Uber-chauffører skaber debat om taxachaufførers vilkår.

Virksomheder

Hvis danske taxachauffører fortsat skal fragte kunder rundt i landet, er der brug for ny lovgivning på området.

Det siger Per Homann Jespersen, der forsker i trafikplanlægning og -politik ved Roskilde Universitet. Han kalder den nuværende organisering, som taxabranchen er underlagt, rigid.

»Vi har en meget gammeldags struktur på taxaområdet, og der er behov for at få den reformeret«, siger han.

»Det er et meget uliberalt regime, og når Uber kommer med nye muligheder for kunderne, udfordrer det den eksisterende model«.

Seks sager i Københavns Byret har endnu engang sat striden mellem taxichauffører og Uber-chauffører til debat. Her sidder seks Uber-chauffører på anklagebænken for overtrædelse af taxaloven.

Mere fleksibelt

Uber er en tjeneste, hvor man via en app på sin mobil bestiller og betaler for at blive hentet af en chauffør og fragtet fra et sted til et andet. Ifølge taxaselskaberne har Ubers indtog på det danske marked resulteret i markant færre kunder. Over for avisen.dk peger Thomas R. B. Petersen, direktør i Taxi 4x27, på, at antallet af ture om natten i weekenden er faldet med omkring 40 procent de seneste år.

Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxi Råd, er også fortaler for en ny regulering af området.

»Der er behov for, at man kigger loven igennem og gør det mere fleksibelt at drive taxaforretning«, siger hun og peger for eksempel på kravet om, at det skal være muligt at få en taxa i hele landet hele døgnet.

»Det giver måske god mening i København, men ikke alle steder«, siger hun.

Der er dog mange af kravene, for eksempel til chaufførernes uddannelse, der giver god mening, tilføjer hun.

Det bedste fra begge

Ifølge Per Homann Jespersen kan det da også få konsekvenser, hvis man giver helt los. Det er set i Irland, hvor der er enormt mange taxachauffører, som derfor har svært ved at leve af erhvervet.

»Det er typisk folk, der ikke har så mange karrieremuligheder, der bliver ramt«, siger han.

Han mener dog, det er muligt at kombinere det bedste fra begge verdener. Han foreslår eksempelvis, at chauffører skal være uddannet, at bilerne skal godkendes, og at der skal være en begrænsning på antallet af taxaer, men at de ikke skal være tvunget til at være med i et lokalt selskab.

»Vi skal have alle de fordele, der er, når man skal bestille en vogn, kombineret med en delvis liberaliering af priserne«, siger han.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har tidligere bebudet, at regeringen vil ændre taxilovgivningen i Danmark.

Liberal Alliance, de radikale og de konservative er også fortalere for lovændringer, men partierne har tidligere meddelt, at de i første omgang afventer retssagen mod Uber-chaufførerne for at se, hvordan politiet og domstolene fortolker de nuværende love.

Flere partier vil have særlig indsatsgruppe til at undersøge kørselstjenesten Uber. Kilde: politiken.tv / Kim Faber & Nima Hajarzadeh

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce