Sidste år fløj i alt 29,4 millioner passagerer med SAS. Det var kun 72.600 flere end konkurrenten Norwegian.
Foto: Johan Nilsson/AP

Sidste år fløj i alt 29,4 millioner passagerer med SAS. Det var kun 72.600 flere end konkurrenten Norwegian.

I 80'erne kaldte SAS-piloter arbejdet for 'betalt ferie'. Nu kæmper de for at overleve

Det er kun få af SAS’ afgange, der om et år flytter til England og Spanien. Men symbolikken i at flyve fra baser uden for Skandinavien er stor.

Virksomheder
FOR ABONNENTER

Det er med flyselskaber som med sygehusvæsen, undervisning, ulandsbistand, arbejdsmarkeder – eller lad os bare for nemheds skyld sige samfundsopbygning i bred almindelighed:

Ingen model er bedre end den skandinaviske. Har vi skandinaver i hvert fald selv ment i mange år.

Derfor har selvopfattelsen i SAS helt tilbage fra 1946, hvor de nationale luftfartsselskaber i Sverige, Norge og Danmark smeltede sammen til Scandinavian Airlines System, og årtier frem da også været, at man tilhørte eliten blandt de internationale flyselskaber. Hvilket afspejledes både i serviceniveauet - som engang var højt - og ikke mindst i piloter og kabinepersonales løn- og arbejdsvilkår - som man for ikke så forfærdelig længe siden roligt kunne betegnes som eksorbitant gode.

Men i takt med, at konkurrencen i de højere luftlag er blevet voldsomt skærpet, er også SAS blevet tvunget til at skrue ned for omkostningerne. Og meldingen om, at selskabet nu opretter baser i England og Spanien samt et datterselskab i Irland til at drive de to baser, demonstrerer med al ønskelig tydelighed, hvor stort et pres den skandinaviske model er under. I hvert fald når vi taler om flyselskaber.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce