Offentlige institutioner sender breve ud via Bladkompagniet fremfor statsstøttede PostNord.
Foto: Peter Hove Olesen

Offentlige institutioner sender breve ud via Bladkompagniet fremfor statsstøttede PostNord.

Virksomheder

Folketinget sender grundloven ud med ordrehungrende PostNords store konkurrent

Stadig flere offentlige institutioner og selskaber er begyndt at fravælge statens eget kriseramte selskab til at levere breve.

Virksomheder

De seneste dage har omkring 120.000 førstegangsvælgere modtaget et brev fra Folketinget. Brevet indeholder en kommenteret udgave af grundloven og en opfordring til at huske at stemme ved kommunalvalget på tirsdag. Men det er ikke statens eget ordrehungrende selskab PostNord, der har distribueret de mange breve. I stedet har den store konkurrent på brevmarkedet, Bladkompagniet, leveret det demokratiske budskab til Danmarks unge.

»Det er helt tudetosset«, siger Lars Chemnitz, formand for 3F Post.

»De giver posten 1,4 milliarder i statsstøtte med den ene hånd, men med den anden hånd vælger de selv at spare penge på portoen«, fortsætter han.

Staten har med opbakning fra Folketinget lige besluttet at skyde 1,4 milliarder skattekroner i PostNord i en redningsaktion. Den væsentligste del er øremærket til at dække omkostningerne ved at afskedige ansatte på tjenestemandsvilkår.

Men Folketinget er blot den seneste i rækken af offentlige institutioner eller statsejede selskaber, som er gået over til at bruge Bladkompagniet, der er ejet af JP/Politikens Hus og Berlingske.

Eksempelvis Region Midtjylland, Udbetaling Danmark (ATP), DR Licens samt Ørsted og Radius (tidligere Dong) er også i væsentligt omfang begyndt at bruge PostNords største konkurrent på omdeling af breve.

DR: Det er billigere

Bladkompagniets traditionelle forretning har været at uddele dagblade, men siden liberaliseringen i 2010 er selskabets bude i stigende grad også begyndt at have breve med i tasken på alle årets dage til cirka 96 procent af landets husstande.

» Forringelsen af serviceniveauet får kunderne til at anvende andre leverandører end PostNord. Eksempelvis har Udbetaling Danmark siden efteråret 2016 kørt et pilotprojekt, hvor masseforsendte aktskrivelser primært omdeles af Bladkompagniet«, lyder det i en analyse af det danske postmarked, som firmaet Qvartz har udarbejdet for Transportministeriet.

Også DR’s licenskontor begyndte for et års tid siden at bruge Bladkompagniet, der nu distribuerer cirka 6 af 10 licensbreve.

» Det drejer sig om tilmeldingsbreve og rykkerregninger. Grunden er, at det er billigere, og vi arbejder selvfølgelig løbende med at forvalte licenskronerne mest effektivt«, lyder det i en mail fra Rikke Sloth, afdelingschef for Licensservice i DR.

At selv Folketinget gør brug af konkurrenten til det kriseramte postselskab vækker bekymring i Socialdemokratiet:

»Det tager sig noget besynderligt ud. Omvendt skal offentlige institutioner agere klogest muligt i forhold til borgernes penge, så selvfølgelig skal de også kigge på prisen«, siger postordfører Christian Rabjerg Madsen (S).

Men prisen bør ikke være eneste parameter, siger han:

»På baggrund af de her eksempler vil jeg stille spørgsmål til ministeren om, hvorvidt de andre leverandører lever op til regler om social dumping og håndtering af personfølsomme oplysninger«, siger Christian Rabjerg Madsen.

Vi ville få en sag på halsen, hvis vi skrev i udbuddet, at man benytte PostDanmark

I Folketingets administration kan kommunikationschef Søren Væver ikke se problemet. Distributionsopgaven er led i et udbud på 4 år om trykning, pakning og forsendelse af information til førstegangsvælgere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Udbuddet, der var værdisat til 6 millioner kroner, blev vundet af en virksomhed, der bruger Bladkompagniet som leverandør.

»Vi følger loven og forvalter skattekronerne fornuftigt ved at sende opgaven i udbud. Reglerne er jo sådan, at den frie konkurrence kommer før hensynet til statens selskab. Vi ville få en sag på halsen, hvis vi skrev i udbuddet, at man skulle benytte PostDanmark«, siger Søren Væver.

Han tilføjer, at Folketinget i kontrakten har opstillet krav om, at miljø- og persondataregler samt menneske- og arbejdstagerrettigheder bliver overholdt.

Social dumping eller ej?

Lars Chemnitz fra 3F Post siger, at Bladkompagniet gør brug af underleverandører, som anvender bude på uregulerede og ringere vilkår end PostNord.

Men det afviser Bladkompagniets direktør, Jesper Nielsen:

»Samtlige distributører er tilknyttet den samme overenskomst, som 3F selv står bag. Der er ikke nævneværdig forskel på de to overenskomster, så der er overhovedet ikke tale om social dumping«.

Men det er jo et frit land, vi lever i, med fri konkurrence på markedet. Vi må så forsøge at gøre vores salgsarbejde bedre næste gang

Han siger, at årsagen til Bladkompagniets vækst i brevmarkedet snarere end pris skyldes kundernes ønske om hastighed og frekvens i omdelingen:

»Den store aktør skærer ned på serviceniveauet og sætter samtidig priserne op. Vi kan levere ugens 7 dage imod 5 andetsteds, og vi kan levere, 1 til 2 dage efter at vi får produktet, i forhold til snart 5 dage andetsteds«, siger Jesper Nielsen.

Bladkompagniet uddeler »et tocifret millionantal« breve om året. Det skal ses i forhold til et marked, hvor der årligt uddeles i alt omkring 300 millioner breve.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tabet af offentlige kunder vækker ærgrelse og undren i PostNords ledelse:

»Det er da ærgerligt, at offentlige institutioner bruger Bladkompagniet, og jeg synes faktisk også, det er underligt. Men det er jo et frit land, vi lever i, med fri konkurrence på markedet. Vi må så forsøge at gøre vores salgsarbejde bedre næste gang«, siger Peter Kjær Jensen, direktør i PostNord Danmark.

Antallet af breve er faldet med 80 procent i Danmark siden 2000. Postdirektøren understreger, at det er digitaliseringen og ikke liberaliseringen, der har skabt de aktuelle problemer for selskabet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce