I fællesskab kan vi skabe en bedre fremtid

TOMS One for One

TOMS blev grundlagt i 2006 af Blake Mycoskie, der under en rejse i Argentina blev inspireret til at starte en anderledes forretning. I Argentina oplevede Blake Mycoskie voldsom fattigdom, kritiske sundhedsforhold og børn, der gik på gaden uden sko.

Ønsket om at hjælpe gav Blake Mycoskie en idé: Den traditionelle argentinske espadrille sko kunne være den simple, men revolutionerende vej til at gøre forskel i verden.

Blake gik straks i gang med at genopfinde og redesigne espadrillen til det amerikanske marked. Formålet? At vise, at vi i fællesskab kan skabe en bedre fremtid ved at tage valget om at handle og gøre en medmenneskelig indsats i dag.

For at virkeliggøre sin mission forpligtede Blake sig til at give et par nye sko til et barn i nød for hvert solgte par. One for One.® "Jeg blev så overvældet af den positive livsånd, jeg oplevede hos det sydamerikanske folk, især hos dem, der havde allermindst. Jeg blev derfor ramt af ønsket om - ansvaret for - at gøre noget, at gøre mere," udtaler Mycoskie.

Fem år senere lancerede TOMS sit andet produkt efter samme forskrift: TOMS Eyewear. For hvert par solgte briller, hjælper TOMS med at give synet tilbage til et menneske i nød. One for One.® I takt med at det bliver muligt at påvirke og forbedre tilværelsen for mennesker over hele verden gennem helt enkle, ansvarlige valg i hverdagen, vokser og videreudvikles TOMS bevægelsen.

Giving partners
TOMS giver sko og synsevne til mennesker over hele verden gennem et netværk af allerede aktive og veletablerede NGO organisationer, velgørenheds- og nonprofit foreninger, der arbejder i de lande, hvor TOMS opererer. Som Giving Partners vejleder disse organisationer via deres faglige ekspertise TOMS i ansvarlig og vedvarende velgørenhed.

I dag giver TOMS sko væk i over 70 lande i samarbejde med mere end 100 Giving Partners – TOMS har til dags dato allerede foræret 45 millioner par sko væk til trængende børn.

TOMS hjælper med at give synsevne til mennesker i nød i 13 lande gennem Seva Foundation og et netværk af professionelle optikerforeninger. Seneste skud på den velgørende stamme er TOMS Roasting CO. som leverer en uges rent vand til en nødlidende for hver pose kaffe solgt.

Sko
På sit første år solgte TOMS 10.000 par sko. Senere samme år tog Blake tilbage til Argentina sammen med familie og venner for at give tilbage til de børn, som oprindeligt havde inspireret ham.

I dag inkorporerer TOMS' Giving Partners skoene i deres omfattende udviklingsprogrammer, som arbejder for at forbedre sundhed, uddannelse og livskvalitet. Derudover vender TOMS og firmaets Giving Partners tilbage til de samme områder regelmæssigt, således at børnene får adgang til nye sko, når de vokser ud af de gamle.

Tasker
Infektion er en førende dødsårsag for mødre og nyfødte over hele verden. Ved at give rene fødselsomgivelser og faglærte hjælpere, kan næsten en halv million menneskeliv reddes. Salget af TOMS tasker støtter ved at give TOMS partnere mulighed for at levere det udstyr og den uddannelse, der er nødvendig for at kunne give en mere sikker fødsel, uanset faciliteterne.

Synsevne
285 millioner mennesker over hele verden er blinde eller lider af nedsat syn. 80 procent af disse kan behandles med allerede eksisterende behandlingsformer.

TOMS hjælper med at give synsevne på en af de følgende tre måder: briller, øjenkirurgi og medicinsk behandling. TOMS' måde at give på har til hensigt ikke blot at give synsevne, men også at bidrage til den langsigtede opretholdelse af de lokale optiker organisationer over hele verden.  TOMS har genskabt syn for over 325.000 mennesker i nød. (Statistisk kilde: Vision 2020)

Kaffe til vand
Seneste tiltag fra TOMS er TOMS Roasting CO. Initiativet forener et almindeligt hverdagsritual med en unik mulighed for at yde hjælp til andre. Princippet bag TOMS Roasting CO. er at levere en uges rent vand til en nødlidende for hver pose kaffe solgt.

I dag er flere end 1,8 milliarder mennesker uden rent drikkevand, og hele 2,5 milliarder er uden de fornødne sanitære faciliteter. For at imødekomme dette behov har TOMS Roasting CO. og dets partner Water for People startet et samarbejde for at hjælpe med at levere vand til landene, hvorfra TOMS kaffebønner gror.  TOMS har skaffet over 175000 ugers rent vand til områder i nød.

TOMS bevægelsen
TOMS bevægelsen opstod blandt unge mennesker, og de er fortsat en af drivkræfterne. Gennem TOMS uddannelses- og praktikprogrammer involveres dedikerede unge mennesker i TOMS mere end i noget andet mærke. For at bevare fingeren på bevægelsens puls, er TOMS' støtter forbundet via Facebook og Twitter.

Gør en forskel
TOMS arbejder med et formål om at forbedre liv ved at identificere et globalt behov og skabe produkter til at adressere disse. Denne simple idé er hvad der gør TOMS til mere end en virksomhed – TOMS er en bevægelse der vil udvikle sig løbende.

Mød TOMS på www.toms.com, Facebook eller Twitter for yderligere information om TOMS og One for One bevægelsen. 

Plus Nyhedsbrev


Tilmeld dig nyhedsbrevet og få besked om nyeste varer, arrangementer og rabataftaler leveret et par gange om ugen.

Ved tilmelding accepterer du, at Politiken opretter et Medielogin til dig, såfremt du ikke allerede har et.
Samtidig afgives permission til at Politiken lejlighedsvis må kontakte dig. Læs mere.

Der opstod en uventet fejl. Prøv venligst igen senere, eller kontakt os direkte.

Den indtastede e-mail er ikke gyldig.

Plus Nyhedsbrev

Tak for din tilmelding til nyhedsbrev fra Politiken Plus.
Hvis ikke du har et Medielogin, har vi oprettet ét til dig og sendt dig en email.

Politiken Plus
Rådhuspladsen 37
1785 København V.
tlf. 70 15 85 15

email plus@pol.dk
web politiken.dk/plus
JP/Politikens Hus A/S
cvr. nr. 26 93 36 76