SAS går nu i direkte kamp med lavprisselskaberne og opretter baser udenfor Skandinavien. På den måde kan personalets lønomkostninger holdes betragteligt lavere nede.
Foto: Thomas Borberg

SAS går nu i direkte kamp med lavprisselskaberne og opretter baser udenfor Skandinavien. På den måde kan personalets lønomkostninger holdes betragteligt lavere nede.

Rejser

SAS-direktør: »Det er ikke et Ryanair-setup, vi er i gang med«

»Men verden suser forbi os hver dag, og det samme gør en række flyselskaber, og vi kan ikke sætte os ned og lukke øjnene«, siger Lars Sandahl Sørensen.

Rejser

SAS kom med en opsigtsvækkende meddelelse onsdag om, at selskabet for første gang i sin 70-årige historie åbner to baser udenfor Skandinavien og samtidig opretter et irsk datterselskab. Flyselskabet tager det opsigtsvækkende skridt for at sikre, at det ikke bliver løbet over ende af de pris-aggressive lavprisselskaber.

Cirka fem af SAS' fly vil blive tilknyttet de nye baser, der ventes at være oppe og køre om cirka et år. Flyene vil være irsk-indregistrerede, og piloter og kabineansatte vil arbejde ud fra lokale løn- og overenskomstvilkår i England og Spanien. Ifølge koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, falder det spanske valg muligvis på Malaga, men det er ikke endeligt besluttet.

Lars Sandahl Sørensen, hvad betyder de nye planer økonomisk for SAS?

»Det handler om at sikre, at der fremover er et SAS for vores kunder og en arbejdsplads for vores ansatte. Udflytning af baserne er ét tiltag for at sikre det, og vi har en masse andre tiltag. På den måde kan vi være konkurrencedygtige på prisen uden at tabe penge, og vi kan tilbyde flere destinationer. Ferierejsemarkedet er det marked, som bevæger sig mest nu, og jeg har en stor forventning til, at vi kan blive ved med at være attraktive på det. Men konkurrencen er hård. For eksempel er der 27 ruter alene fra København til London, og vi har de 9 ruter. Det er en ekstrem konkurrence-situation, vi er i«.

Hvor meget personale skal bemande de to baser i London og Spanien?

»Jeg ved det ikke præcist, men typisk er der cirka 10 piloter per fly og det dobbelte antal kabineansatte. De ansættes efter lokale overenskomster, og vi leder efter de dygtigste medarbejdere, og vi vil betale gode lønninger efter lokale forhold«.

Jeres skandinaviske personale vil formentlig spekulere på, om han eller hun kan blive udskiftet med en udenlandsk medarbejder. Kan du afvise, at der vil blive tale om afskedigelser?

»Jeg forstår godt, hvis kollegaerne tænker på, hvad det betyder, også set i lyset af hvordan europæisk luftfart ser ud i dag. Jeg kan ikke afvise, at enkelte positioner flyttes fra et land til et andet. Men udgangspunktet vil være ekspansion og naturlig afgang. Vi har mange ældre kabineansatte og piloter, så jeg tror, det bliver en rimelig god balance«.

Jeres planer er blevet mødt med kritik flere steder fra. Fx. kalder Lizette Risgaard fra LO (Hovedorganisationen for en lang række fagforbund, red.) jeres beslutning for »stærkt bekymrende«. Hvad er din kommentar til det?

»Sammen med LO har vi i årevis agiteret - og gør det fortsat - for ensartede vilkår for luftfartsselskaberne i Europa. Det er vi stærkt optagede af. Der er bare ikke sket en pind på det område. Verden suser forbi os hver dag, og det samme gør en række flyselskaber, og vi kan ikke sætte os ned og lukke øjnene. Vi er nødt til at agere og gøre, hvad vi kan for at være konkurrencedygtige. Og som situationen er i dag er det umuligt på visse destinationer. Vores valg er at lukke nogle destinationer eller gøre det, vi gør nu. LO og mange andre må gerne hjælpe os med at ensarte vilkårene, men hør her, det er ikke et Ryanair-setup, vi er i gang med. Det er to små baser«.

Hvad er SAS' plan på længere sigt?

»På nogle destinationer må vi have flere strenge at spille på. Men vores fokus og hovedforretning er Skandinavien, og det vil det altid være. Vi taler om en håndfuld fly lige nu, og vi har en kæmpe flåde, så vi skal lige perspektivere det. Men det er et skridt som andre skridt, vi er nødt til at tage for at skabe et konkurrencedygtigt SAS. Gjorde vi ikke noget, ville vi med rette blive kritiseret for at stå stille. Luftfarten har udviklet sig, og det bliver vi nødt til at være med på«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce