Omgivet af Tommelises åkander fortæller Grethe Boe Jensen H. C. Andersens eventyr.
Foto: Maud Lervik

Omgivet af Tommelises åkander fortæller Grethe Boe Jensen H. C. Andersens eventyr.

Rejser

H.C. Andersen lever videre i en sjællandsk teaterpark

I H.C. Andersens Verden på Sydsjælland vækker teaterentusiaster og lokale børn og unge nationaldigterens eventyr til live i Danmarks første teaterpark.

Rejser

Der er så dejligt ude på landet«, indledte H. C. Andersens sit eventyr ’Den grimme ælling’. Og måske mente han virkelig lige her, i det bugtede landskab på Jungshoved – næsset øst for Præstø, hvor han ferierede flere somre i midten af 1800-tallet.

Her, hvor vejen slår en af sine mange bugter, en times bilkørsel fra København, har en gruppe tilflyttede teaterfolk fra hovedstaden bygget deres gårdsplads og tilstødende lader om til en teaterpark til nationaldigterens ære.

Med økonomisk støtte fra landdistriktspuljemidler har kostumieren Tanja Bovin, hendes skuespillermand, Birger Bovin, og en række kolleger skabt et oplevelsesland med teaterforestillinger både for og med børn, krea-værksted, papirklip, historiefortælling, klæd ud-kunstkammer, legeplads, klappedyr og café.

»Men mor, det er jo lige præcis alle de ting, jeg elsker, samlet på et sted«, henånder otteårige Ursula, før vi tager hjemmefra. Med så høje forventninger kan man kun blive skuffet, skulle man tro. Men det sker ikke.

Vilde svaner udskåret i træ og sat højt på pæle flyver os velkommen, allerede da vi parkerer på en grøn eng og trasker de 100 meter ad en skyggefuld allé forbi geder, grise, høns og kælekaniner hen til billethuset.

Rotten fra 'Den standhaftige tinsoldat' underholder i køen, og seks prinsesser klædt i rosa og guld går syngende forbi os, da vi kommer ind på gårdspladsen. Børn i alle aldre og alverdens udklædninger befolker den lille teaterpark, som er så overskueligt indrettet, at selv min medbragte fireårige kan løbe frit.

Velforberedte teaterbørn gør klar i kulissen til 'De vilde svaner'.
Foto: Maud Lervik

Velforberedte teaterbørn gør klar i kulissen til 'De vilde svaner'.

Vejret er med os, men selv hvis det ikke havde været det, var det gået alligevel. De fleste aktiviteter er inden døre eller under tag – kun skuespillet foregår på en tribune under åben himmel midt på gårdspladsen.

Levende historie

Tommelises Univers er det første sted, vi stikker hovedet ind. Alle lister på strømpesokker og bare sommertæer og tier helt stille, for her fortæller 86-årige Grethe Boe Jensen eventyr med kulisser fra det berømte eventyr som bagtæppe. Uden at læse højt fra noget holder hun tre generationer i sin hule hånd.

»Vil I med ud og se resten?«, hvisker jeg. Men det vil hverken den store eller den lille, og de smider sig i stedet på gulvtæppe-søen og pude-åkanderne uden at tage øjnene fra fortælleren. iPadgenerationen gider godt høre gamle historier, når de fortælles med så stort nærvær og indlevelse.

Eventyret slutter lige i tide til, at dagens centrale forestilling skal gå i gang. Der er hurtigt fyldt op på den hjemmebyggede træscene. Solbriller og sommerhatte findes frem, og forældre sender solcreme rundt til de bare skuldre.

»Sælg Jylland til Tyskland og Fyn til Sverige! Jeg ha' det tøj!«, råber kejseren, der i mere end en forstand trækkes rundt i manegen af de to svindlere – og eneste skuespillere på scenen – i den professionelt fremførte forestilling.

Som alle ved, ender kejseren i det bare ingenting til både børnenes og de voksnes store morskab, og så er det igen tid til at lege selv.

»Det, som er så særligt ved H.C. Andersen, er, at han giver os allesammen en fælles referenceramme. Både bedsteforældre og forældre kender hans eventyr fra deres egen barndom, hvor de spillede en endnu mere central rolle, end de gør i dag. Vi oplever, at mange har en stor glæde ved at give de historier videre til deres børn og børnebørn, og det kan de gøre her i et meget frit og legende univers. Her kan man se sin bedstefar løbe rundt i en fjollet hat«, fortæller Tanja Bovin.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Krea-værkstedet kalder

Otteårige Ursula har allerede rejst sig, før klapsalverne er helt klinget af.

»Jeg går over i krea«, tripper hun, og lillebror er lige i hælene.

Under et halvtag ved siden af den lille café er indrettet et finurligt hobbyunivers, som giver selveste ’Shanes verden’ kamp til stregen. Et sandt skatkammer af krukker, æsker, reoler og skuffer bugner med knapper, sløjfer, stof og dimser. Alt er muligt, og alt er tilladt, og der er oven i købet både limpistoler og hjælpende voksenhænder, hvis kunsten kræver lidt støtte.

Mens værkerne tager form, lister vi et par meter hen i cafeen for at bestille lidt frokost. I H.C. Andersens Verden må man gerne tage sin egen mad med hjemmefra, og man må både spise den under halvtaget på cafeens sammenrend af arvede stole og borde og på den udendørs legeplads, hvor der også er borde og bænke.

Selv om det er et københavnerteater, der er flyttet på landet, har de ikke taget priserne med herned. En hjemmelavet parisertoast koster 25 kroner, og vand en 10'er.

Kreativiteten er for alle i værkstedet ved siden af.
Foto: Maud Lervik

Kreativiteten er for alle i værkstedet ved siden af.

Med fulde maver triller vi ind i en tilstødende lade til dagens sidste forestilling, 'De vilde svaner', fremført af de teaterbørn, som de sidste fem somre er blevet undervist i scenekunsten af ægteparret Bovin og deres team.

Fri leg i kunstkammeret

Med store øjne følger børnene med i det, der ender med at være dagens allerstørste oplevelse.

I smuk, smuk iscenesættelse og iført professionelle kostumer synger og spiller børnene sig gennem de eventyrlige forvandlinger fra 11 prinser til 11 svaner og tilbage igen flere gange for øjnene af de opslugte børn på tilskuerbænkene.

Den sidste halve time før parken lukker, kan man lige nå selv at være med i et teaterstykke i kunstkammeret, hvis man vil. Her er samlet flere hundrede kostumer i alle størrelser, og man må gerne lege frit, hvis man ikke vil spille med.

»Jeg vil være en prinsesse!«, råber August og ifører sig pink tyl med roser, »som bliver ædt af en en haj! Det er dig, mor!«, tilføjer han og bener rundt mellem kulisser og rekvisitter fra teatertruppen 'Fyren og flammens' tidligere forestillinger, der nu fungerer som tableauer, som de besøgende børn kan boltre sig i og bruge i deres leg efter fri fantasi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Langt de fleste steder, hvor vi færdes, er der sat rammer om, for hvad vi skal. Vi har vænnet os fra at være steder, hvor det kun er fantasien, der råder, og det er det, man kan her, for her er der ingen regler«, fortæller Tanja Bovin.

»Mor, næste gang vi kommer, så vil jeg bygge en bil«, snakker næsten fireårige August begejstret løs på vej ud til bilen, mens han knuger sin hjemmebyggede grise-lastbil lavet af mælkeplastiklåg, pailletter og en tom kasse kattetørfoder.

Der bliver helt sikkert en næste gang. Og da kommer vi nøjagtig klokken 11 for at nå at få det hele med.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce