Udbygningen af Københavns lufthavn er allerede i gang, og passagertallet er steget til 28 millioner per år til 23 millioner for fire år siden. Men det skal stige yderligere, mener lufthavnens ledelse og de nye ejere.
Foto: Jens Dresling

Udbygningen af Københavns lufthavn er allerede i gang, og passagertallet er steget til 28 millioner per år til 23 millioner for fire år siden. Men det skal stige yderligere, mener lufthavnens ledelse og de nye ejere.

Rejser

Københavns Lufthavns nye medejer: De rejsende skal opleve en lufthavn, der vokser over tid

Lufthavnen skal gerne blive ved med at vokse i passagertal og størrelse, men samtidig skal ATP's pensionsopsparere tjene penge.

Rejser

ATP har købt 27 procent af Københavns Lufthavn, og det skal komme både pensionsopsparere og de rejsende til gode.

Sådan lyder meldingen fra ATP's direktør, Christian Hyldahl, efter at fondsbørsen kort før midnat kunne meddele, at ATP overtager den australske kapitalfond Macquaries andel af Københavns Lufthavne.

»Nu er lufthavnen allerede meget veldrevet, men på lang sigt er vi klar til at investere, så lufthavnen også kan leve op til fremtidens behov. Uanset hvor dygtig man er, er der altid noget, der kan forbedres i forhold til kunderne«, siger Christian Hyldahl, som håber, at de rejsende fremover vil opleve en lufthavn, der vokser over tid og er en velfungerende lufthavn til glæde for alle.

»Det er jo vores kunder så at sige, så det er vigtigt, at de har en god oplevelse«, siger direktøren.

Lufthavnen har i forvejen en målsætning om at vokse, så antallet af passagerer i årene efter 2020 kommer op på over 40 millioner.  Sidste år kom 28 millioner rejsende igennem i Kastrup, som i øvrigt gennem tre år er blevet udnævnt som den mest kundevenlige lufthavn i adskillige undersøgelser. Det er en strategi, som ATP mener er helt rigtig.

»Vi kommer til at være aktive ejere. Det er der en tradition for med investeringer i infrastruktur og blandt ejerne af Københavns Lufthavn«, siger Christian Hyldahl.

Som dansk pensionsfond kommer ATP til at arbejde sammen med den danske stat, som ejer 39,2 procent af lufthavnen.

Alle danskeres pensionskasse

ATP administrerer pensionspenge for næsten alle danskere,  for uanset om man er arbejdsløs, på sygedagpenge eller en anden form for overførselsindkomst bliver der indbetalt penge til ATP Livslang Pension. Når man bliver pensionist bliver der udbetalt et tillæg til folkepensionen fra ATP.

Med andre ord er det cirka fem millioner danskeres penge, der skal vokse, mens ATP står som ejer af lufthavnen. Spørgsmålet er, om fonden også ser det som en form for støtte til det danske samfund, når den går ind og investerer i logistik og infrastruktur?

»Nej«, lyder svaret fra ATP's direktør.

»ATP’s opgave er at sikre de bedst mulige pensioner til vores medlemmer – det giver vi ikke køb på. Men vi ser heller ikke noget modsætningsforhold mellem, at afkast og samfundsansvar går hånd i hånd. I forhold til denne her investering vil en velfungerende og veldrevet lufthavn i København være med til at skabe langsigtet værdi for samfundet og vores medlemmer på samme tid«.

ATP ejer allerede dele af lufthavne i både Belfast og Venedig, og har det som en central del af sin strategi at investere i infrastruktur. Det gælder blandt andet også gasledninger, transmissionsnet og vandforsyninger, som sikrer fonden stabile afkast, som man kender langt frem i tiden. Det kunne også sagtens blive til flere investeringer i logistik og infrastruktur i Danmark.

»Det er vi bestemt interesserede i. Som pensionskasse i Danmark har vi langsigtede forpligtelser, som skal betales i danske kroner, og infrastruktur kan ofte give lange, stabile afkast, så på den måde passer det fint ind i vores investeringsstrategi. Men prisen og afkast skal selvfølgelig hænge sammen«, siger Christian Hyldahl.

ATP i dialog med staten

I juni sagde finansminister Kristian Jensen (V), at staten var klar til at blande sig i, hvem der købte Københavns Lufthavne, da den er afgørende for Danmark.

ATP's direktør vil ikke afsløre for meget af den proces, der er gået forud for købet, og hvor meget pensionsgiganten har været i dialog med staten.

»Men det er klart, at vi er løbende i kontakt med staten om mange ting. Også lovgivning om infrastruktur. Regeringen er kommet med et udspil til en justering af reguleringen af lufthavnen, så det har vi haft en interesse i at få en god forståelse for. Vi tog beslutningen om købet, også fordi vi har stor tiltro til, at politikerne kan skabe gode stabile rammer for at drive lufthavnen fremover«, siger han til ritzau.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce