Hvordan er man egentlig stillet, hvis man på grund af kø i eksempelvis paskontrollen ikke når sit fly?
Foto: Joachim Adrian (arkivfoto)

Hvordan er man egentlig stillet, hvis man på grund af kø i eksempelvis paskontrollen ikke når sit fly?

Rejser

Skal flyselskabet hjælpe, hvis man er fanget i paskontrollen og ikke når sit fly?

En dansk familie måtte købe nye flybilletter, da de missede deres forbindelsesflytil København. Ja, flyselskabet skal hjælpe, siger forbrugerorganisationer. Nej, siger flyselskaberne.

Rejser

En dansk familie befandt sig i juli i en situation, man som rejsende meget gerne vil være foruden. De nåede ikke deres forbindelsesfly fra Riga til København. Flyselskabet ville ikke ombooke familien, som derfor måtte købe tre ny flybilletter til 9.200 kroner.

De havde købt billetterne direkte hos flyselskabet, Air Baltic, og de skulle flyve fra København, over Air Baltics baselufthavn i Riga i Letland, og til den georgiske by Tblisi. Returflyvningen var samme rute, og det var her, det gik galt. De havde kun 45 minutter under mellemlandingen i Riga, før forbindelsesflyet mod København afgik. Men familien, som består af en far og to drenge på 14 og 16 år blev opholdt i tolden samt paskontrollen, og samtidig er de af den opfattelse, at gaten, hvorfra flyet til København afgik, blev flyttet. Da de nåede til den rigtige gate, var den lukket.

Det skal nævnes, at Air Baltic afviser, der har været gateskifte, ligesom Politikens kommunikation omkring flyrejsen er foregået gennem Niels Andersen, som er en slags mentor for familien. Faderen er dansk statsborger, men iransk født, og han er handikappet som følge af at være udsat for tortur. Derfor er det Niels Andersen, som har booket rejsen for familien og hjulpet med alt det praktiske. Da han bookede flybilletterne for familien, formodede han, at 45 minutters transfertid burde være til at nå, når Air Baltic tilbyder den samlede billet, og selskabet i øvrigt må have erfaringer angående tidsforbrug i forbindelse med told- og paskontrol i Riga Lufthavn.

Om der har været et gateskifte under mellemlandingen, som har været medvirkende til, at familien ikke nåede flyet, eller ej, forholder vi os ikke til i artiklen. Eksemplet skal blot illustrere en relevant problemstilling om, hvorvidt det er passageren selv eller flyselskabet, som skal sørge for en ny rejse til slutdestinationen, i tilfælde af at man ikke når sit fly, fordi man bliver opholdt i lufthavnskontrollen.

Skærpet paskontrol

Det spørgsmål er ikke mindst relevant lige nu, hvor en skærpet paskontrol i lufthavne er trådt i kraft efter krav fra EU. Nu skal alle passagerer have tjekket deres pas, når de rejser til og fra lande, der ligger uden for et af de 22 europæiske Schengen-lande samt Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein.

Paskontrollen kan skabe lange køer og flaskehalse. Københavns Lufthavn har overfor Politiken fortalt, at rejsende kan opleve ventetid på op til en time på tidspunkter med mange passagerer. Men hvis en passager misser sit fly, fordi man er strandet i en kø, er det den rejsendes  eget ansvar. Det mener Aage Dünhaupt, kommunikationschef i organisationen Airlines for Europa (A4E), der har 26 flyselskaber som medlemmer. I forrige uge sagde han til Politiken, at det ikke er flyselskabets ansvar at ombooke passagerer til et nyt fly, hvis de er forsinket i paskontrollen. Så er man »dybest set overladt til sig selv«.

Nogle flyselskaber vil muligvis alligevel booke dig til den næste flyvning som et tegn på goodwill

»Det kan betyde, at du må købe en ny billet. Nogle flyselskaber vil muligvis alligevel booke dig til den næste flyvning som et tegn på goodwill«, lyder hans vurdering.

Forbrugerrådet Tænk mener, at flyselskabet er ansvarlig for at få passageren fra A til B. Vibeke Myrtue Jensen, transportpolitisk rådgiver, henviser til Aftaleretten og mener, at når man indgår en aftale med et flyselskab, bør det tilbyde passageren en rejse, der kan lade sig gøre.

»Derfor er udgangspunktet, at flyselskabet er ansvarligt«, siger hun og tilføjer, at det ikke gælder, hvis den rejsende selv med åbne øjne og mod billetsælgerens råd har insisteret på en kort transfertid.

Politi kontrollerer pas

Hvis man ser sagen fra flyselskabernes side, kan de ikke gøre til eller fra, hvis der opstår lange køer ved paskontrollen. Dermed har de heller ikke indflydelse på, om en passagerer misser sit fly. Det medgiver Vibeke Myrtue Jensen, og hun vurderer, at der i sådan et tilfælde måske kan være tale om ’usædvanlige omstændigheder’. Det fritager flyselskabet for at betale kompensation for en forsinkelse, men fritager altså ikke for at få passagereren frem til slutdestinationen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Grunden til, at man ikke kan sige helt klart, hvor ansvaret ligger, er, at det ikke er juridisk afklaret, hvem der bærer ansvaret. Det beror på en vurderingssag, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening. Han henviser til, at flyselskaber har et ’transportøransvar’, og hvis man har købt billetten direkte på flyselskabets hjemmeside, er det ansvarligt for at tilbyde forbrugeren en flyplan, der tager højde for tiden ved mellemlandinger.

»Flyselskaberne vil nok sige, at det er politiets problem, hvis kunderne forsinkes i paskontrollen. Vi vil argumentere for, at når kunderne er tjekket ind og befinder sig i lufthavnens afgangsområde, er det flyselskabets problem«, siger Lars Thykier.

Den eneste undtagelse, som han tolker reglerne er, hvis passageren har handlet groft uforsvarligt og for eksempel været stærkt beruset og derfor ikke kommer frem til gaten i tide.

»Men her er der altså tale om en sjælden problemstilling«, lyder det fra Lars Thykier.

Forskel på lufthavne

Lars Arent, leder af Forbruger Europa, kalder også spørgsmålet for en »gråzone«. På den ene side er passagerens ansvar at »få flyttet sig de rigtige steder hen« i en lufthavn, men samtidig ligger der et ansvar hos flyselskabet.

»Det skal sikre sig, at den måde, det skruer rejser med mellemlandinger sammen på, kan lade sig gøre«, lyder det fra Lars Arent. Hans erfaring er, at flyselskaber ofte vælger at hjælpe passagerer, der ikke har nået deres fly, videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han anbefaler rejsende at bringe sagen op for et klagenævn, hvis de føler sig uretfærdigt behandlet. Og han har også en konkret anbefaling til rejsende, som skal købe en rejse, som indeholder en mellemlanding:

»Man kan gå ind på de fleste lufthavnes hjemmesider og få anbefalinger om transfertid. Der er nemlig forskel på, at lande i Frankfurt og Reykjavik, i forhold til, hvor langt du skal gå for at nå forbindelsesflyet. Personligt forsøger jeg at booke billetter med mellemlandinger ud fra devisen om, at en forsinkelse på 20 minutter ikke må sætte tingene på spidsen. Er det muligt, så læg en time eller mere ind til transfertid«.

Politiken ville gerne have talt med Air Baltic, men  selskabet er desværre ikke vendt tilbage med en kommentar.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce