Ny Paskontrol i Københavns Lufthavn.
Paskontrol finger C.
Foto: Allan Graubæk

Ny Paskontrol i Københavns Lufthavn. Paskontrol finger C.

Rejser

Der er forskel på flyselskabers behandling af forsinkede passagerer

Det kommer an på flyselskabet, om en passager får hjælp, hvis han misser sit fly efter at være blevet forsinket i paskontrollen.

Rejser

Da en familie i juli måned mellemlandede i Riga på rejsen hjem til København, nåede de ikke deres fly. De havde kun 45 minutter, før flyet til København afgik, og de blev opholdt i told- og paskontrollen. Flyselskabet ville ikke ombooke dem, og de måtte derfor betale godt 9.000 kroner for tre nye billetter.

Politiken nævnte eksemplet i sidste uge i forbindelse med en artikel, der beskriver, at det er en gråzone, hvem der egentlig har ansvaret, når man misser sit mellemlandingsfly, hvis man for eksempel er endt i en stor kø.

Spørgsmålet om ansvaret er relevant ikke mindst nu, hvor en skærpet paskontrol i lufthavne er trådt i kraft efter krav fra EU. Reglerne betyder, at alle passagerer får tjekket deres pas, når de rejser til og fra lande, der ligger uden for et af de 22 europæiske Schengen-lande samt Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein.

Mens forbrugerorgansationer samt Danmarks Rejsebureau Forening for nylig udtalte til Politiken, at ansvaret i høj grad ligger hos flyselskabet, er holdningen forskellig fra selskab til selskab. Det viser en rundspørge, som Politiken har lavet hos 5 af de store flyselskaber, som har ruter ind og ud af Schengen-lande om.

Norwegian. Pressechef Daniel Pilpel Kirchhoff:

»Det er passagerernes eget ansvar at sikre, at de er fremme ved gaten, inden boarding lukker. Vi har ingen planer om at ændre i vores gældende regler for ombooking i denne forbindelse. Det er myndighedernes og lufthavnens ansvar at sikre, at passagerer oplever en smidig og hurtig passage gennem paskontrollen Vi anbefaler passagerer, der skal flyve med os at møde op i god tid for at tage højde for risikoen for længere køer i paskontrollen«.

SAS. Pressechef Mariam Skovfoged:

»Paskontrollen er myndighedernes og lufthavnens ansvar. Vi vil lave en konkret vurdering, hvis tilfældet skulle ske (at man ikke når sit fly, red.)«.

Finnair. Annina Metsola, kommunikationsmedarbejder:

»Det er Finnairs politik at hjælpe kunderne ved alle forsinkelser, herunder forsinkelse ved paskontrol – uanset om de er forårsaget af Finnair eller er uden for Finnairs kontrol. Hvis en forsinkelse opstår, hjælper vi kunden med at finde den bedst mulige løsning. Alt afhængigt af situationen og det købte produkt finder vi stort set altid en løsning for kunden. Finnair betaler ikke yderligere omkostninger såsom hotelophold, men kunden kan booke en ny rejse med få eller helt uden ekstra omkostninger«.

Lufthansa. Bastian Frantz, landechef i Danmark:

»Hvis en passager booker en rejse med et af selskaberne i Lufthansa Group (Lufthansa, Austrian, Brussels Airlines og Swiss, red.), er det vores ansvar at sikre, at passageren og bagagen ankommer til tiden på slutdestinationen. I specielle situationer hjælper vi passagererne alt efter deres individuelle situation og i henhold til gældende EU-regler og vores bookingprocedurer«.

Air France/KLM. Anita Wagner Feddersen, landechef for Danmark og Island:

»Selv om ansvaret for at være i god nok tid – også under hensyntagen til de nye regler for paskontrol – ligger hos den rejsende selv, gør vi i Air France/KLM alt, hvad vi kan for at facilitere, at vores passagerer kommer så uforhindret som muligt igennem lufthavnen«

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce