Alle fly hos British Airways skal opgraderes, og der skal være bedre service om bord.
Foto: Frank Augstein/AP

Alle fly hos British Airways skal opgraderes, og der skal være bedre service om bord.

Rejser

British Airways vil kæmpe sig fri af fiaskosager

Flyselskabet vil indføre wi-fi i topklasse, og på visse ruter bliver der skruet op for serveringen om bord.

Rejser

På mange måder har British Airways haft et elendigt år i 2017, men nu lover firmaets topchef, at det skal blive helt anderledes godt i de kommende år. Men han modsiger også sig selv på et centralt punkt, nemlig billetpriserne, skriver telegraph.co.uk, der har lyttet til den første større offentlige tale, British Airways-chefen, Alex Cruz, har holdt i de 18 måneder, han har haft jobbet.

»Lavprisbilletter breder sig nu også til de lange ruter. Hvis du ikke ændrer vaner i forhold til tidligere år, skrumper du«, siger Cruz, og det kan tolkes som et varsel om, at British Airways vil være konkurrencedygtig på priserne. Men samtidig siger Cruz også, at British Airways skal være et premium flyselskab med høj service.

British Airways har haft en række fiaskosager i 2017. Værst var nok et computernedbrud, der medførte tusinder af aflysninger og kostede selskabet omkring 80 millioner pund (670 millioner kroner), anfører telegraph.co.uk. Desuden havde selskabet strejker, der gav forsinkelser, aflysninger og sure kunder.

Tilbage til gyldne dage

Nu vil British Airways-chefen tilbage til det, han kalder ’glory days’ – det kan oversættes med ’gyldne dage’. Han siger også, at selskabets bedste tid ligger forude.

I januar i år indførte British Airways et nyt madkoncept på korte ruter. Væk var de gratis sandwiches – efter Politikens mening ikke noget stort tab, da de gratis omdelte madvarer kun lige akkurat var spiselige. I stedet begyndte British Airways at sælge sandwiches og andet spiseligt og drikkeligt af en højere kvalitet, men telegraph.co.uk skriver, at flyselskabet ofte havde for lidt mad med på flyvningerne, så passagererne kunne ikke få stillet sulten.

Det koncept ændrer British Airways tilsyneladende ikke på. Men der skal skrues op for serveringen på de lange ruter, også på economy. På en 10-timers tur fra London til USA får man i dag et varmt måltid og lige før landingen en snack, som ikke kan gøre det ud for et måltid. Nu vil British Airways servere to rigtige måltider på de lange ruter.

På den tekniske front lover Alex Cruz, at British Airways’ fly skal have det bedste wi-fi, der findes. Han siger dog ikke, om det bliver gratis. Desuden lover han strømstik ved alle sæder. Det vil ske under en opgradering af de nuværende 128 fly i BA-flåden.

Desuden vil British Airways i de kommende år købe 72 nye fly, men det er ikke oplyst, hvilke flytyper der er tale om. Nogle af de nye fly kan også tænkes at afløse de eksisterende, som kan være godt oppe i årene.

Billigere end i gamle dage

British Airways-chefen benyttede også lejligheden til at minde om, hvor billigt det er at flyve i dag sammenlignet med for 30 år siden:

»I 1987 kostede den billigste billet med British Airways i dagens penge 850 pund (7.100 kroner, red.). I dag koster en billet fra London til Fort Lauderdale med indtjekket bagage og mad om bord 189 pund (1.600 kroner, red)«.

Og nu håber British Airways-chefen formentlig at undgå overskrifter i stil med den, BBC bragte 9. marts i år:

»British Airways-flyvning til Barbados forsinket fem timer i afgangen på grund af mangel på toiletpapir i flyet«.

Den forsinkelse kostede British Airways 290.000 pund (2,4 millioner kroner).

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce