Annonce
Annonce
Rejser

Monstervarehus nær København tiltrækker millioner af turister

Gekås Ullerad i Sverige fik 4,6 millioner besøgende sidste år og har egen campingplads og reality tv-serie.

Gem til liste

Gekås Ullared

Gekås er bygget i tre plan samt en kælder. Grundplanet er 30.000 kvadratmeter. Samlet med butik, lager og kontor dækker Gekås et areal på 69.000 kvadratmeter.

I 2011 blev Gekås besøgt af i alt 4,6 millioner kunder. Omsætningen i 2011 var 4,2 milliarder svenske kroner. I 2012 blev der sat salgsrekord lørdag 13. oktober, da Gekås solgte for 31,1 millioner svenske kroner. I 2011 blev der sat kunderekord, da der kom 29.500 kunder den 25. juli.

I varehusets 69 kasseapparater slås der, når der handles mest, varer ind for 35.000 svenske kroner i minuttet. Det vil sige to millioner i timen. Der sælges årligt 12 mio. par strømper og 2.000 ton slik.

Gekås bruger ikke en krone på at reklamere i Sverige ? kunderne kommer selv.

I en halv time kører bussen forbi marker, kirker, skove, træhuse, svensk idyl og ikke andet. Ingen siger noget. Ingen står af.

Ikke før bussen åbner dørene i Ullared. Der står alle af og forsvinder i samme retning.

LÆS OGSÅSverigeglade danskere er en blågul milliardforretning

Vi følger dem, og efter få meter kan vi se den. En seks fodboldbaner stor og tre plan høj gul klods. Det er Gekås – Skandinaviens største varehus, målt på omsætning, med mere end 1.400 ansatte i en by med 1.100 indbyggere. 3 timer fra København i bil.

Vi er kommet for at se, hvad Gekås er ud over en hamrende god forretning, der sælger alt fra tøj, elektronik og rideudstyr til fiskegrej, legetøj og vaskepulver. Vi ved, at Gekås sælger varerne billigere end alle andre og er lig med penge at spare. Det er derfor, folk rejser flere hundrede kilometer for at handle her. Det er for svenskerne, hvad den tyske grænsehandel er for danskerne. Det ideelle sted at købe julegaverne, hvis man føler sig presset af de økonomiske tider.

Men Gekås er også en campingplads, en restaurant, et kæmpe lager, en sportsbar, en hundepensionat og snart også Sveriges billigste konferencehotel.

Vi er også taget hertil for at finde ud af, hvordan Gekås er blevet til, hvad det er. Hvordan kan det øge omsætningen, når resten af verden råber finanskrise? Og hvad det betyder, at der midt i ingenting er en butik, der sidste år blev besøgt af 4,6 millioner mennesker?

53-års fødselsdag
I Ullared skinner solen på en skovsø, der spejler himlen. Den skinner på de klipper, der tårner sig op rundt om søen, og på den brede å, der snor sig gylden gennem byen. Og solen skinner på de uendelige hektarer med træer, der som en grøn mur afskærmer Ullared fra verden.

FOTO:  Kristoffer Juel Poulsen
Et langspyt fra søen er en parkeringsplads fyldt med biler. På svenske, danske og norske plader. Og en tysker med en skiboks på taget. Der er busser og autocampere. Og en gravko med indkøbsvogne i sin skovl. Nogle maskiner er i gang med at sprænge klipper i stykker og grave ud til flere parkeringspladser.

Støvet fejer hen over de handlende, der skubber deres metalliske vogne tomme frem og fyldte tilbage. Sådan ser der ud. Hverdage fra otte til otte. Lørdage fra syv til otte og søndage fra otte til seks.

På parkeringspladsen står Anette, Kerstin, Marianne, Gull-Britt og Grace fra Lidköping, der til hverdag sælger kosmetikprodukter. Hvert år kører de til Gekås og køber for et par tusinde kroner hver, fylder bilerne op med gule poser, drikker kaffe og spiser kage fra bilens bagagerum og kører hjem igen.

FOTO:  Kristoffer Juel Poulsen

Samme sted traver en kvinde langsomt foroverbøjet op ad en lille bakke med armene hængende bag sig i et forsøg på at trække to fyldte indkøbsvogne op til sin bil. Og der på parkeringspladsen er også Rebecca Ackerblad og hendes mor Britt-Mari Bäckström, der har kørt 300 kilometer fra Åmål i en bus, hvor kun en plads var tom.

De har købt for 3.000 svenske kroner hver, ryger smøger og taler i mobiltelefon. De tog af sted klokken 05.30, inden solen stod op, og de er først tilbage, når den er på vej ned. Men det gør ikke noget.

»Vi er meget tilfredse med vores indkøb, det har vi lige stået og talt om«, fortæller Britt-Mari, mens hun hiver samlebåndskunst, en orange morgenkåbe, rengøringsklude og sminke op fra to indkøbsvogne.

»Hvorfor rejser I så langt for at handle?«, spørger jeg.

LÆS OGSÅNu får sprutten eget museum i Stockholm

»Det er billigt«, siger Britt-Mari og fortæller, at alt er billigere i Gekås. Og det kan betale sig – også selv om man skal køre langt for at komme dertil.

Det er 26 år siden, hun var her sidst. Og nu skal hun og datteren have en is, for i dag er en speciel dag.

»Det er min 53-års fødselsdag. Jeg ville gerne fejre den her, og det har været en rigtig god fødselsdag«, siger hun og trækker sine jeans op og går glad mod iskiosken.

Dødens discount
Glade var de ikke i Ullared, da Gekås valgte at holde åben om søndagen. Det blev mødt af protester, for søndag var hellig. Det havde den altid været. Men det hjalp ikke. Nu er der søndagsåbent. Sådan er det bare. Og sådan var det også en dag for to år siden, da regnen pludselig kom styrtende efter mange dage med sol, og kundekøen til Gekås blev målt til 1,4 kilometer, og bilkøen var tre og en halv time lang.

»Men folk så glade ud«, siger Arvid Mårtensson. Han står 100 meter fra Gekås ved soklen på Ullareds hvidkalkede kirke. Arvid er graver. Et job, der er blevet noget lettere, efter at kremation kom på mode, og hullerne nu er 12 cm frem for to meter lange, mener han. Arvid har brede fingre, et fremskudt kraveben og skatersko på. Han er 61 år. Eller »ældre end Gekås«, som han slår fast med stirrende blå øjne.

Han har altid boet tæt på byens campingplads og har kunnet se, hvordan den bliver ved med at vokse. Se, hvordan Gekås opkøber jord og ejendomme for at udvide og gøre større. Selv er han ikke i fare, siger han, for en å adskiller campingpladsen med vokseværk og Arvids hus.

»Men det bliver aldrig færdigt. De bliver ved med at vokse og udvide. De ejer snart alt. Det er præcis det modsatte af kirken. De bliver flere, og vi bliver færre«, siger han.

»Hvad synes du om det?«.

Arvid tygger på ordene, og et øjeblik er jeg i tvivl, om jeg stillede ham spørgsmålet.

FOTO:  Kristoffer Juel Poulsen

»For mig spiller det ingen rolle. Det er så stort i forvejen, at det alligevel aldrig forsvinder. Man kan ikke gøre noget ved det«, siger han og løfter venstre mundvig.

Arvid viser os hen til en sten, der rager nogle centimeter op over alle de andre. Den er perfekt placeret, hvis man vil se over på Gekås og de handlende. Et stykke under ligger Göran Karlsson – ’Købmand og grundlægger af Gekås’, står der på stenen. Varehusets fader døde af en hjernesvulst i 2004. »Han var ikke engang fra byen«, siger Arvid og peger på Gekås, »men fra Svenljunga«.

Men han var nu god nok alligevel, Göran Karlsson, synes Arvid.

Ægte aftale
Bo Carlsson synes også, at Göran Karlsson var god nok.

Bo ejer skobutikken Sko-Boo over for indgangen til Gekås. Han har altid boet i Ullared. Butikken har han haft siden 1969 – seks år efter, at Göran Karlsson begyndte at købe restlagre med tøj og startede Gekås i en kælder. Det gjorde Karlsson for at imponere en pige i byen, fortæller Bo Carlsson, der hurtigt blev ven med den lidt ældre Göran.

»Vi skal bruge sko«, sagde Göran og aftalte med Bo, at hvis han solgte skoene, så solgte Gekås alt andet – inklusive de sokker, der skulle ned i skoene.

Men det gik ikke helt, som de havde håbet. Der gik dage uden kunder, og tiden fordrev de med at drikke kaffe i hinandens forretninger. En dag besluttede de, at det skulle være slut med at drikke elendig hjemmebrygget kaffe. Derfor overtalte de en tredje ven til at åbne cafeen Nemo i 1970. Om ikke andet så slipper vi for at lave vores egen kaffe, tænkte Göran og Bo intetanende om, at de snart knap fik tid til kaffe.

LÆS OGSÅWeekend i Stockholm: Her skal du shoppe

For i årene efter begyndte kunderne at valfarte til Ullared for at handle billigt. Sverige var ramt af lavkonjunktur, lagrene bugnede af overskydende tøj, og svenskerne havde brug for et sted at købe dagligdagens nødvendigheder billigt.

Sammenlignet med Ikea
Rundt om Gekås opstod der en mindre by af butikker, der begyndte at sælge de få ting, varehuset ikke udbød: sko, havenisser, sexlegetøj og våben. I 1979 blev Gekås sammenlignet med Ikea, varehuset omsatte for 80 millioner svenske kroner og var for længst flyttet fra kælderen. Fænomenet var en realitet, og siden er det kun gået frem.

Men i 1991 solgte Göran Karlsson Gekås. Ingen ved hvorfor. Bo Carlsson har dog et bud:

»Han brugte AL sin tid på Gekås, og da han fik børn, tror jeg, at han tænkte, at han hellere måtte sikre deres fremtid. For hvis han døde ved konstant at løbe rundt i sin butik, havde de ingenting tilbage«.

Selv løber Bo Carlsson ikke meget rundt, selv om hans skobutik også er Skandinaviens største med en årlig omsætning på 90 millioner svenske kroner. Han sidder på sit kontor med sine Ecco-sko oppe på bordet og sin firehjulstrukne Mercedes med hvide lædersæder holdende uden for butikken.

Bo  Carlsson er ejer af Skandinaviens største skobutik. FOTO: Kristoffer Juel Poulsen
Bo er ikke bange for, at Gekås bryder den gamle aftale og begynder at sælge sko, nu Göran ikke længere lever.

»Göran og jeg grundlagde det her!«, siger han, »og min søn Jürgen er barndomsvenner med to af dem, der ejer det nu«, fortsætter han og kalder Jürgens navn ud i kontoret.

Ind træder en mand i Converse-sko. Han er søn, indkøbschef og medejer.

»Der er ikke noget, der afholder dem fra at sælge sko. Men sko er svære at håndtere logistisk for dem«, siger Jürgen, der åbenbart har været med på en lytter.

»Skoafdelinger hører ikke hjemme i varehuse – de er altid så bedrøvelige«.

Der er intet negativt ved Gekås for Bo og Jürgen, for alt hvad Gekås gør, gør de for at få flere folk til butikkerne, og det kommer skoforretningen til gode. Der er dog en ting, der er lidt træls, synes Jürgen.

»På visse dage kan det være så kaotisk med biler, at den tur, der normalt tager fem minutter til vores centrallager, kan tage helt op til 45 minutter!«. Han spærrer øjnene op, og jeg stiller ikke flere spørgsmål.

Alt optaget
I stedet får vi fat i landsbyudvikleren Inger Karlsson for at høre, hvad Gekås har betydet for Ullareds udvikling. Hun prøver at gøre byen attraktiv, så de mange turister bliver i området, når de er færdige med at handle. Hun ved, at mange er her i flere dage og gør en tur ud af det, når de besøger Gekås. Men det er ikke let:

»Gekås trækker mange mennesker til, men de er trætte, når de har shoppet en hel dag, og tager ikke ud og besøger det, området ellers kan tilbyde, såsom den pragtfulde natur. Det er lovende, at der kommer mange folk, men de vil jo kun handle, handle og handle. Og man kan ikke konkurrere med Gekås«, siger hun.

»Hvordan er stemningen i byen i forhold til Gekås?«, spørger jeg.

»De, der bor i byen, synes, at der er meget trafik. Men uden Gekås ville Ullared forsvinde eller blive til en soveby. Indbyggerne tager det gode med det onde, for de kan ikke undvære Gekås«.

Det er ved at blive mørkt, så vi siger farvel til Inger Karlsson og bevæger os mod byens campingplads. Efter nogle minutters spadseretur fra Gekås tjekker vi ind i receptionen og får nøglen til vores hytte. En ung pige, der hedder Frida, står bag disken i blå polo-T-shirt med navneskilt.

»Vi vil også gerne booke en hytte til natten mellem fredag og lørdag«, siger jeg.

»Den dag er alt optaget«, svarer hun.

»Hvad med campingvognene?«.

»Alt er optaget. Sådan er det altid i weekenderne«, siger Frida, »men I kan ligge i telt«.

LÆS OGSÅSnart kan du sove i Ikea

»Det overvejer vi lige«, siger jeg og går ud i den silende regn.

Hytte nummer 19 viser sig at være et skur med fire køjesenge, et kogeblus, et køleskab og en lille veranda. Over døren hænger en hestesko, der ifølge en brochure skal give »shoppingheld«. Campingpladsen tilhører Gekås. Der bliver grillet, drukket, snakket og grinet højlydt.

Foruden hytter, campingvogne, teltareal og reception består campingpladsen af en minigolfbane og seks udendørs spabade, der konstant er optaget af kvinder. Her sidder de og skåler og skråler, indtil mørket bryder frem. Derefter går de ind i deres hytter og fortsætter.

Vi går tidligt i seng.

Far, mor og barn
Indeni ligner Gekås en rodet Bilka. Der er varer overalt. Paller med engangsgriller står ved siden af paller med kaffemaskiner og sæbe til bilen. Der er 25 meter med undertøj og strømper til mænd, og denim hotpants og fleecetrøjer i dameafdelingen. Og en børneafdeling, en elektronikafdeling og en sportsbar. Blandt andet.

Det er ikke så meget det, at butikken er stor arealmæssigt. Det er mere volumen, der gør, at man bliver svimmel og får lyst til at spæne tilbage i den retning, man kom fra. For der er mange varer. Der er mange forskellige varer, men der er også mange af de samme. Der står ikke ti blå flasker med Colgate mundskyl fremme, nej, der står flere hundrede. Og ved siden af dem står der lige så mange flasker med mundskyl. De flasker er bare grønne og af mærket Listerine.

FOTO:  Kristoffer Juel Poulsen

Der er også mange mennesker. De fylder vognene med Hello Kitty. Med toastjern. Med sokker, vingummibamser og frottehåndklæder. Nogle af varerne i vognene er kendte mærker i god kvalitet, andre er ukendte mærker af mere tvivlsom karakter. Det er vognene, der fører kunderne rundt.

Stemningen er speciel. Det er en fransk-hotdog-med-ketchup-og-remoulade-og-en-stor-cola-til-stemning. En gråhåret mand med stive øjne rejser sig langsomt fra en hvid bænk for troligt at skubbe en indkøbsvogn bag sin kone med retning mod de 69 kasselinjer, hvor man kan snuppe fem Snickers for 20 kronor, inden man betaler.

Jeg ser fotografen stoppe op ved en mand med briller, gråt hår og blå polo-T-shirt. Han er i gang med at flytte sæbe fra en palle til en anden.

»Var du ikke med bussen fra Falkenberg?«.

»Jo, jo, det var jeg«, siger manden med sæben. Han hedder Lars Grenvi og er ansat i Gekås på 12. år. Hans job består i at fylde varer på hylderne. Ikke andet.

Tidligere arbejdede han på spritfabrikkerne i Falkenberg, men da de blev opkøbt, var der ikke brug for Lars mere. Hans datter skaffede ham jobbet dengang. Hun er ansat i Gekås’ pressetjeneste, og Lars’ kone arbejder i varehusets afdeling med dametøj.

»Men i år går jeg på pension«, siger 66-årige Lars og smiler.

Han er glad for arbejdet, men han kommer ikke til at savne Gekås. Kollegaerne kommer han til at savne. Dem kan han godt lide.

»Bare ikke de der«, siger han og peger på tre mænd i blå polo-T-shirts, der sagtens kan høre ham. »Ha ha«.

Selvkørende palleløftere
Lige uden for byen ligger Gekås’ lager. Det er 27.000 kvadratmeter stort nu, men skal fordobles. Også det er holdt i gult og placeret mellem klipper og træer.

Peter Hörberg, ansvarlig for drift og logistik, kører os derud i sin firehjulstrækker og viser os rundt. Han er en lille, solidt bygget mand i arbejdstøj på 58 år.

»Der kører konstant fire af de der mellem lageret og butikken«, siger han og peger på en lastbil, der forlader lagerets parkeringsplads.

»Og de håndværkere derovre har arbejdet her i elleve år. De kommer aldrig væk«.

Peter er stolt af Gekås. Stolt, når han fortæller, hvor mange paller der er plads til. Stolt, når han fremviser det metalspindelvæv i loftet, hvor edderkopperne er skiftet ud med tusinder af små kroge, der fragter tøj på bøjler rundt i lageret.

FOTO:  Kristoffer Juel Poulsen

Og stolt, når han snakker om de elektriske palleløftere, der kører rundt uden chauffører.

»Vi har det godt her, selv om det tit er kaotisk. Her er en god personalepolitik, og så er der Gekås-ånden«, siger han, mens vi står og hænger op ad en palle med toiletpapir.

»Hvordan er den?«.

»Vi hjælper hinanden og har det godt sammen. Vi ser tit ejerne, for de arbejder selv i indkøbsafdelingen, og de ligner ikke ejere. Det er rart, at de er en del af processen og ikke bare sidder på deres kontorer og tjener penge«, siger Peter.

På vej tilbage til byen spørger jeg Peter, der bor uden naboer i en skov, om han synes, at det bliver for meget, at Gekås vokser hele tiden. Det synes han ikke, men det er et problem, at hver gang, de er færdige med at bygge noget nyt, er det blevet for lille. Og det er der en grund til:

»Vi er alle Gekås-ambassadører. Ser jeg en vare i Falkenberg, der bliver solgt billigere end i Gekås, fortæller jeg det, og så bliver varen sat ned«, siger han.

Da Peter sætter os af i byen, spørger jeg, hvor vi finder den bedste kaffe.

»The Coffee Company«, siger han og smiler.

»Ja, det kunne jeg have sagt mig selv«, siger jeg og smækker bildøren.

Reality-serien
The Coffee Company ligger på Gekås’ 3. etage. Det gør restauranten og frisøren også. Ligesom i vareafdelingerne er der kvinder overalt. Nogle med mænd, men de fleste med andre kvinder. De ligner hinanden, kvinderne. Korthårede. Med rektangulære briller på næsen og i knickers. Og i ens farverige T-shirts eller skjorter – gerne med perler på, eller noget, der glitrer. De kvinder er der flest af.

Det passer fint med Gekås’ egne undersøgelser af gennemsnitskunden. Hun er en hun. Hun er 43 år, rejser i gennemsnit 230 kilometer for at komme dertil, men det er manden, der kører bilen. Hun lever i en husholdning med tre personer. Hun kommer to gange årligt, og hun køber for 3.600 svenske kroner per gang.

LÆS OGSÅTurister svigter Danmark, men strømmer til Sverige

63 procent af kunderne er kvinder. 36 procent er mænd. En procent er i tvivl, om de er det ene eller det andet.

Lagerarbejderen Morgan Karlsson er ikke i tvivl om, hvad han er. Han er kendt. Det er han blevet efter reality-serien ’Ullared’ om Gekås. Den gik i tre sæsoner på svensk Kanal 5 og blev også sendt i Norge. Hvert afsnit havde i gennemsnit en million seere, og nu optages der en ny sæson.

Efter den blev vist, kom der 1.500 kunder ekstra – om dagen. Med tørt hår og kødfyldte kinder ligner Morgan ikke den typiske tv-stjerne. Han er da også lidt en original, hvis man spørger kollegaerne.

Inden serien arbejdede han på lageret uden for byen og uden kontakt til kunderne. Men nu tager han hver dag sin madkasse under armen og kører fra lageret til butikken ved middagstid, fordi kunderne vil have autografer og tage billeder sammen med ham. Det sker op mod 100 gange om dagen, fortæller 39-årige Morgan, der sidste år kunne læse bogen om sig selv. Og det er da fedt nok, selv om det da må stoppe på et tidspunkt, mener han.

Men det bliver ikke i weekenden, for Morgan skal være gæstebartender på et diskotek i Stockholm.

»Med hotel og alt betalt, og så får jeg endda også nogle penge på lommen«, siger han og klasker sin flade hånd på baglommen, mens tre kønne piger kommer til og spørger om et billede. De får deres billede, siger tak og går smilende videre uden at ænse det citat, trykt på forretningens væg, de lige er gået forbi:

»I shopping og kærlighed er alt tilladt«.

Venlig, synlig og iskold
Det er fredag morgen. Klokken er syv, og der er en time til, at Gekås åbner. Inde i varehuset fylder medarbejdere varer på hylderne og gør klar til dagens kunder. Udenfor står en håndfuld kvinder i regnen og venter. Langsomt kommer der flere til.


FOTO:  Kristoffer Juel Poulsen
»Jeg aner ikke, hvorfor de kommer, før vi åbner. Vi har jo masser af varer, og det regner udenfor«, siger Boris Lennerhov, inden han bevæger sig i direktørfart gennem varehuset og siger godmorgen til de blå T-shirts, han passerer.

Han har været Gekås’ direktør siden 2000. Han sagde nej til jobbet i første omgang, for hvad skulle han dog i Ullared? Men ejerne fik ham overtalt. Dengang omsatte Gekås for halvanden milliard årligt. Sidste år var det 4,2.

»Jeg fandt ud af, hvad Gekås ikke var gode til. Og det var egentlig simpelt, for det handlede bare om at flytte konceptet, så det ikke kun handlede om at købe og sælge varer. Sådan at varehuset ikke var den eneste vare«, siger Boris med munden fuld af en sandwich med skinke og ost.

Han købte og totalrenoverede byens campingplads, så kunder, der kom langvejsfra, havde et sted at overnatte. Der blev udbygget, bygget hytter specielt til kvinder – med to toiletter – og fra at omsætte for to millioner årligt er campingpladsen nu Skandinaviens mest belagte med en indtjening på 32 millioner.

Siden har Boris startet flere nye ting op. Som restauranten, der skulle være som Ikeas, men bare med finere inventar, lavere priser og mere kött i köttbullarna.

»Stjæler I ikke kunderne fra de omkringliggende restauranter?«, spørger fotografen, der tidligere blev jaget væk af en kebabejer med ordene »jeg hader Gekås«.

FOTO:  Kristoffer Juel Poulsen

»Jo, det gør vi helt klart«, siger Boris.

»Men det kan jeg ikke tage mig af, for havde de gjort deres arbejde ordentligt og solgt husmandskost til de rette priser, havde vi ikke bygget restauranten«.


Sådan er Boris – der i øvrigt er klædt i blanke sko, skjorte og marineblå blazer med guldknapper – venlig, synlig og iskold. Og en forretningsmand af den slags, der ikke glæder sig over, at halvdelen af Sveriges befolkning hvert år besøger hans butik, men i stedet spørger sig selv, hvorfor den anden halvdel ikke gør.

Som dengang han på en bådmesse hørte, at der fandtes 800.000 fritidsbåde i Sverige, og at 65 procent af ejerne syntes, det var fedt at fiske. Aha, tænkte Boris, det svarer til, at cirka en halv million svenskere fisker, og det er de færreste, der tager ud alene. Altså er der et behov for en million redningsveste. Samt snøre, blink og stænger. Og så fordoblede Gekås fiskeriafdelingen. »Det er ikke sværere end det«.

Da jeg spørger Boris, om det nogensinde stopper, kigger han på mig, som om det danske sprog kom i vejen for den svenske forståelse. Derfor stiller jeg spørgsmålet igen. Men han svarer ikke på det. I stedet begynder han at snakke om det konferencehotel, der skal stå færdigt året efter.

FOTO:  Kristoffer Juel Poulsen

»Det går tydeligvis godt, så hvorfor nøjes med en Gekås?«, spørger jeg, da han er færdig med opremsningen.

»En er rigeligt«, siger han.

»Var der to, var vi ikke længere unikke, men ville skabe flere problemer. Vi skulle have ny organisation, nyt it-system, og det betyder omkostninger. Det ville bare blive en dårlig kopi. Det her er resultatet af en 49 år lang rejse«.

Boris ved, at størstedelen af hans kunder ikke har mange penge, og at de kommer for at købe billigt. Det kan være nok så hyggeligt at handle i Gekås, men det er ikke grunden til, at folk kommer. Derfor passer han altid på, at Gekås ikke bliver for fint.

»Gekås skal være folkeligt, festligt og billigt – også i krisetider«.

»Men I er da ikke ramt af nogen krise«, siger jeg.

»Nej. Tværtimod. Det skyldes, at i sådanne tider søger folk i højere grad de billige priser, som vi har. De har kun råd til at handle her«, siger Boris og kalder os »de herrer«. Direktøren er sent på den til dagens næste møde.

Kilde: www.gekas.se

TUREN GÅR TIL GODE REJSEMÅL I Juli

Dublin

Dublin

Dublin er cremet skum og fløjlsblød fyldighed i en Guinness, storslåede ...

Prag

Prag

Højt skummende øl på værtshuse, der minder om gamle landevejskroer....

Edinburgh

Edinburgh

I et hus fra Middelalderen sælger de billige kilte og whisky. Ude ved...

Barcelona

Barcelona

Lækre tapasbarer, eventyrlig arkitektur, sprudlende natteliv og et...

Lissabon

Lissabon

Traurig kærlighedsmusik, skramlede sporvogne på stejle bakker og en af...

Paris

Paris har efterhånden udtømt listen af superlativer, der med rimelighed...

Hamburg

Hamburg er Europas næststørste havneby. Og havneområdet HafenCity er da...

Berlin

Anarkistisk, fandenivoldsk og tilbagelænet. Men også svulstig og...

New York

New York er smuk, kreativ, dekadent, dyt, båt, bimlende, bamlende, forrykt...

Istanbul

En by, to verdensdele, 9.000 års historie og 14 mio. indbyggere

Budapest

Smukt udsmykkede termalbade med velgørende varmt vand, gamle kaffehuse med...

London

Dekadente stormagasiner, mad-templer, teatre og gigantiske museer....

Amsterdam

Kanalhuse, Rembrandt, skæv tobak og multikulturel spændvidde. Amsterdam er...

Göteborg

Fem Michelin-restauranter, verdens bedste samling af nordisk kunst,...

Firenze

Firenze, Firenze, Firenze. Hvem kan sige ”Firenze” uden at slå...

PolitikenPlus
  • Pung Pung med plads til 5 kreditkort. Den er RFID sikret, som beskytter dig imod udefrakommende forsøg på at scanne dine personlige oplysninger, kreditkortoplysninger m.m. fra dine kort.

    Pluspris 195 kr. Alm. pris 229 kr. Køb
  • Skuldertaske til rejsen Skuldertaske i enkelt design fremstillet af G-1000 HD med klap, der kan foldes ned og fastgøres med tekstilremme og metalspænder. Tasken har en laptop-lomme og to flaskeholdere.

    Pluspris 929 kr. Alm. pris 1.099 kr. Køb
  • Taske Helly Hansens Duffel bag er ideel til din sommerrejse, til dit træningstøj, eller til brug som strandtaske.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Skridttæller Smart skridttæller, Omron Walking style one 2.1, som skal klipses fast på bukselinningen.

    Pluspris 165 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Øretermometer Omron GentleTemp 520 har den nyest infrarøde teknologi som sikre hurtige og meget præcise resultater. Den er meget brugervenlig med et ergonomisk flot design og kan måle øretemperaturen.

    Pluspris 299 kr. Alm. pris 359 kr. Køb