Forbedring. Både eksperter og rapporter antyder, at der skal bedre service til for at få lokket turister til Danmark.
Foto: JACOB EHRBAHN

Forbedring. Både eksperter og rapporter antyder, at der skal bedre service til for at få lokket turister til Danmark.

Uddannelse skal give turister bedre service i Danmark

Bedre serviceoplevelser for udenlandske turister i Danmark kræver uddannelse.

Ferie i Danmark

Der er kinesere i Magasin, japanere i kameralinsen foran H.C. Andersen-statuen, russere i kanalrundfarten og amerikanere i fornuftigt fodtøj.

Udenlandske turister er en guldgrube for dansk økonomi. Ifølge Erhvervs- og Vækstministeriet skaber turismen i Danmark årligt en omsætning på cirka 82 milliarder kroner og 120.000 fuldtidsstillinger.

Men turismen i Danmark har de seneste år tabt terræn til EU-lande, vi gerne skulle kunne konkurrere med. Derfor lancerede regeringen tidligere på året en stort anlagt vækstplan, 'Vækstplan for Dansk Turisme' med 23 konkrete initiativer, der skal trække flere turister til Danmark.

Drømmen er at skaffe endnu flere turistmilliarder i kassen herhjemme.

Blandt initiativerne er et øget fokus på service. En af nøglerne til en bedre serviceoplevelse for de mange besøgende turister er uddannelse. I vækstplanen står der, at det er regeringens ambition, at uddannelserne inden for turisme og oplevelsesøkonomi skal samarbejde og udveksle viden.

For personalet i turistbranchen har de seneste par år fået kritik, fordi det ikke er dygtigt nok til at yde den rigtige service overfor de besøgende, der spenderer deres dyrt opsparede feriepenge i Danmark.

Bedre formidling

Den udfordring bliver nu taget op.

Blandt andet på Skovskolen i Nødebo i Nordsjælland, hvor de første studerende på den nyoprettede treårige Natur- og kulturvejlederuddannelse begynder den 1. september. Uddannelsen, der har været tilbudt i Hjørring siden 2006, udbydes af Professionshøjskolen Metropol i København, men foregår på Skovskolen i Nødebo, fortæller studieleder Mette Aaskov Knudsen.

»Den er ny hos os, fordi vi har set en vækst i efterspørgslen på natur- og kulturoplevelser«, lyder det.

Uddannelsen som natur- og kulturformidler skal uddanne medarbejdere til blandt andet museer, attraktioner og naturparker i Danmark, så de kan udvikle nye oplevelser og aktiviteter.

»De studerende skal arbejde med sig selv som formidlere. De skal lære, hvordan deres faglige viden kan omsættes, så den når ud til de rigtige målgrupper«, siger Mette Aaskov Knudsen.

Hun fortæller, at de studerende også skal være klar over, hvad det er for en virkelighed, dansk turisme befinder sig i.

»De skal have kendskab til regeringens vækstpakke og det strategiske arbejde, der er i gang. De skal vide, hvad turister efterspørger, og hvad det er for et marked, de skal ud at sælge sig selv på«.

Ifølge Mette Aaskov Knudsen har der været stor interesse for den nye uddannelse. Hun tror, det skyldes, at der er stor opmærksomhed på udviklingen af kvalitetsturisme i Danmark.

»Vi redder ikke Danmarks turismeindustri, men vi kan være med til at supplere den«, siger Mette Aaskov Knudsen.

Praktikanter rykker

I Horesta, brancheorganisationen for hoteller og restaurationer, er man også opmærksom på problemet med den haltende service.

Derfor har organisationen sammen med blandt andre RUC, CPH Business og Wonderful Copenhagen etableret projektet Nice (New Innovative Customer Experiences), der skal være med til at uddanne hoteller, restauranter, taxaer, detailhandlen, lufthavne, metroselskabet og attraktioner til bedre service, fortæller Horestas uddannelseschef Marianne Kragh.

»Medarbejderne i turisterhvervet er jo ambassadører for den gode turistoplevelse. Folk er generelt dygtige, men turisterne forventer noget ekstra«, siger hun.

Som en del af Nice-projektet kommer 200 studerende fra serviceøkonomuddannelsen på CPH Business i praktik i virksomheder over hele hovedstadsområdet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Et af de steder, der har haft en praktikant på besøg i tre måneder, er hotellet Crowne Plaza i Ørestaden. Ikke som en del af Nice-projektet, men fordi det »altid er sundt med nye øjne, ny indsigt«, som Helle Kejser, leder af hotellets human resources, siger.

Natascha Henriksen, der studerer International Hospitality Management på Copenhagen Business Academy, har været tilknyttet hotellet i tre måneder. Blandt andet for at styrke gæsternes oplevelse af service.

Et af de elementer, som Natascha Henriksen har været med til at arbejde på i medarbejdergangene på Crowne Plaza, er en serie på 12 små kort kaldet Shine. Kort, der hver især indeholder forskellige sætninger. Det kan være udsagn som 'Take action', 'Think forward' eller 'Seek information and resolve problem'.

Alle medarbejdere har fået mulighed for at vælge et kort med en sætning som skulle i en given periode skulle være deres mantra og fokus.

»Det giver alle de ansatte en oplevelse af ejerskab, og er med til at øge motivationen og skabe sammenhold«, siger Natascha Henriksen.

For Crowne Plazas vedkommende giver et forløb med praktikantet hotellet ny viden, fortæller Helle Kejser.

»I Nataschas tilfælde har det være en fornøjelse at sparre med hende, fordi hun samtidig har en god erfaring fra servicebranchen. Vi tilbyder ofte praktikanterne ejerskab i egne opgaver i de respektive afdelinger, hvilket gør, at de kan afprøve nogle af de teknikker, som de lære under uddannelsen«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce