Annonce
Annonce
Annonce
Rejser

Flybilletter skal forsikres mod konkurs

En obligatorisk konkursforsikring ville koste mellem to og fem kroner.

Danske forbrugere skal være sikret, hvis det flyselskab, de har købt flybilletter hos, går konkurs.

Det mener Forbrugerrådet, som nu kræver, at politikerne laver en ordning, så det bliver obligatorisk for flyselskaber at udstyre deres flybilletter med en konkursforsikring.

Hvis forslaget vækker genhør hos politikerne, vil konkursforsikringen fremover være omfattet i billetprisen. Det vil gøre flybilletterne dyrere, og ekstraregningen skal forbrugerne betale, foreslår direktør i Forbrugerrådet, Rasmus Kjeldahl.

LÆS ARTIKELEfter Spanair-kollaps: Rejsebranchen efterlyser bedre konkursdækning

»Det bliver selvfølgelig forbrugerne, der kommer til at betale, men prisen vil være to til fem kroner pr. billet. Det er en meget billig forsikring i forhold til det store problem, det kan være, hvis en hel familie mister sin sommerferie som følge af et flyselskabs konkurs«, siger Rasmus Kjeldahl til DR Nyheder.

Forbrugerrådet er ikke tilfreds med den nuværende ordning, hvor forbrugerne selv kan vælge, om de vil betale for en konkursforsikring til 20 kroner, når de køber deres flybillet.

Problemet er, at det ofte kan være meget svært at få øje på det sted i billetbestillingen, hvor man kan vælge en konkursforsikring til.

LÆS OGSÅLuftfartsekspert: Flere konkurser på vej

En undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet viser, at kun 15 procent af danskerne mener, at de inden for de seneste to år er blevet tilbudt en konkursforsikring.

Derudover kan forbrugere have svært ved at vurdere, om de har brug for en konkursforsikring eller ej.

»Flyselskaberne går konkurs om ørerne på os i denne her tid, og det er umuligt at forudsige, hvilke selskaber der vil gå konkurs. Forbrugerne har ikke den indsigt, og derfor er det nødvendigt med en obligatorisk konkursforsikring«, siger Rasmus Kjeldahl.

LÆS OGSÅFlyselskab går ind for obligatorisk konkursdækning

Forbrugerrådets undersøgelse viser, at 70 procent af de adspurgte, vil forestrække, hvis konkursforsikringen automatisk var omfattet af billetprisen.

Ramus Kjeldahl sammenligner Forbrugerrådets forslag med den nuværende ordning for pakkerejser, hvor folk får deres penge tilbage, hvis rejseselskabet går konkurs.

Del link