Annonce
Annonce
Rejser

Lufthavn får kritik efter strejkekaos

Både flyselskaber og rejsebureauer savnede information under kaotisk morgen i lufthavnen.

Gem til liste

Under morgenens strejke i Københavns Lufthavn var informationsniveauet fra lufthavnen langt fra god nok. Sådan lyder kritikken fra nogle af de implicerede parter nu.

»Passagererne, der ventede i lufthavnen, var utrolig frustrerede. Det samme gjaldt for de passagerer, der måtte vente i flyene, hvoraf nogle havde videre afgange. Det, vi oplevede som et problem, var, at det ikke var helt åbenlyst, hvad der skete, og at der var strejke. Vi kunne godt have ønske bedre information fra lufthavnen«, lyder det fra pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen.

LÆS ARTIKELStrejke: Flyselskaber lettede med næsten tomme fly

Den hårdeste kritik kommer dog fra Star Tours salgsdirektør Stig Elling, der kalder lufthavnens informationsniveau for »det dårligste nogensinde«. Han kræver nu en redegørelse fra lufthavnen.

»De gav ikke noget information om, hvor lang tid de forventede, at strejken ville vare eller anden information, som vi kunne give videre til vores passagere vis sms«, siger Stig Elling, der føler, at Star Tour blev sat i forlegenhed over for sine passagerer.

App med fejl
Og for dem, der søgte hjælp på lufthavnens særlige applikation (app), var der heller ikke hjælp at hente. På et af de mest spidsbelastede tidspunkter klokken 08.35 i morges, hvor køen til sikkerhedskontrollen var på over flere hundrede meter, opgav app'en ventetiden ved kontrollen til to minutter. Dog blev app-brugere mødt af en 'særmeddelelse', der oplyste om mulige forsinkelser. Men efter særmeddelelsen meldte app'en stadig om en noget urealistisk ventetid.

LÆS ARTIKELKøbenhavns Lufthavn: Strejke kom helt uden varsel

»Den oplysning, appen gav, har ikke været rigtig. Ventetiden ved sikkerhedskonktrollen genreres automatisk på den, og vi skriver det ikke manuelt. Så det vil jeg følge op på. Det er møgsvært at komme ud til så mange mennesker med information. Derfor er en app en genial ide«, siger Lea Holm fra Københavns Lufthavn.

Beklagelse fra luthavnen
Omvendt har hverken flyselskabet Norwegian eller rejseselskabet Bravo Tours noget at klage over i forbindelse på lufthavnens håndtering af sagen.

»Umiddelbart har vi ikke noget at sætte på lufthavnen. De har håndteret det fint og har været ude på gulvet alle mand og orientere om situationen. Jeg kom ud til lufthavnen halv otte i morges, og der var radio beskeder over højtaleren. Der var rimelig roligt, alt taget i betragtning«, lyder det fra Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian.

Til middag har Københavns Lufthavn officielt beklaget morgenens hændelser i en pressemeddelelse.

»Vi vil gerne beklage overfor flyselskaber og passagerer, at denne torsdag morgen bestemt ikke blev en god morgen. Vi forstår til fulde, at det har været en frustrerede og forvirrende morgen for passagerne. Og set i det lys, er der al mulig grund til at rose de rejsende, som for langt de flestes vedkommende trods alt tog strabadserne med oprejst pande«, lyder det fra lufthavnens kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen.

LÆS ARTIKELFlypassagerer kan forvente fortsatte forsinkelser

TUREN GÅR TIL GODE REJSEMÅL I December

Paris

Paris

Paris har efterhånden udtømt listen af superlativer, der med rimelighed...

Madrid

Madrid

Brede boulevarder, små tapasbarer, monumentale museer og et enormt...

Istanbul

Istanbul

En by, to verdensdele, 9.000 års historie og 14 mio. indbyggere

Dubai

Dubai

Futuristiske og vanvittige Dubai pirrer, forundrer, forarger og sitrer i...

Edinburgh

Edinburgh

I et hus fra Middelalderen sælger de billige kilte og whisky. Ude ved...

Lissabon

Traurig kærlighedsmusik, skramlede sporvogne på stejle bakker og en af...

Hamburg

Hamburg er Europas næststørste havneby. Og havneområdet HafenCity er da...

New York

New York er smuk, kreativ, dekadent, dyt, båt, bimlende, bamlende, forrykt...

London

Dekadente stormagasiner, mad-templer, teatre og gigantiske museer....

Göteborg

Fem Michelin-restauranter, verdens bedste samling af nordisk kunst,...

Berlin

Anarkistisk, fandenivoldsk og tilbagelænet. Men også svulstig og...

Firenze

Firenze, Firenze, Firenze. Hvem kan sige ”Firenze” uden at slå...

Budapest

Smukt udsmykkede termalbade med velgørende varmt vand, gamle kaffehuse med...

PolitikenPlus
  • Termoflaske Du ved allerede nu at plastik er dårlig for miljøet og for dig selv ! Men det er ikke den eneste årsag til at drikke af en S´Well flaske:

    Pluspris 219 kr. Alm. pris 279 kr. Køb
  • Termoflaske Du ved allerede nu at plastik er dårlig for miljøet og for dig selv ! Men det er ikke den eneste årsag til at drikke af en S´Well flaske:

    Pluspris 295 kr. Alm. pris 369 kr. Køb
  • Drikkeflaske Rethink water. I forbindelse med COP15 blev det belyst, i hvor høj grad plastikflasker og købevand skader miljøet, Og Retap opstod som en erkendelse af, at der var behov for at tænke i alternativer.

    Pluspris 79 kr. Alm. pris 99 kr. Køb
  • Rejseudstyr GoToob er en smart tube i blød silikone, der er praktisk at have med på rejsen. Den prisvindende og patenterede tube er godkendt til fødevarer (FDA), samt shampoo, cremer, opvaskemiddel etc.

    Pluspris 75 kr. Alm. pris 89 kr. Køb
  • Rejseudstyr GoToob er en smart tube i blød silikone, der er praktisk at have med på rejsen. Den prisvindende og patenterede tube er godkendt til fødevarer (FDA), samt shampoo, cremer, opvaskemiddel etc.

    Pluspris 68 kr. Alm. pris 79 kr. Køb