Annonce
Annonce
Rejser

Flyrejsende lyver sig syge for at komme først om bord

Såkaldte 'mirakelflyvninger' kendes dog ikke i Københavns Lufthavn.

Flyrejsende rundt om i verden har fundet et trick, der betyder, at de kan slippe for de lange køer ved sikkerhedskontrol og boarding af flyet i lufthavnene: De lyver sig sløje eller ligefrem handikappede for at få hjælp til at komme først om bord.

I den amerikanske flybranche er fænomenet åbenbart så udbredt, at de ansatte har opfundet et nyt udtryk: ’mirakelflyvninger’.

Her er der folk, der har snydt sig til en kørestol og dermed hjælp til at komme først ind i flyet, men så snart de har fundet deres plads, springer de veloplagte ud af kørestolen og indtager deres sæde uden mindste problem, skriver den australske avis Herald Sun.

LÆS OGSÅFlypersonale slås med sløve passagerer

Der er dog også ulemper ved at snyde sig til en status som handikappet – de er nemlig de sidste, der forlader flyet, da gangene skal være ryddede, før der er plads til at få en kørestol gennem flyet.

Ukendt problem i Danmark

Rejsende fra danske lufthavne dyrker tilsyneladende ikke dette trick i synderligt omfang. Både Norwegian og SAS siger, at det er et ukendt problem for dem. I virkeligheden er det dog ikke flyselskaberne selv, der står for assistancen til handikappede i Københavns Lufthavn i Kastrup.

Det arbejde står Falck for, og stationsleder Birger Anders Post kan ikke genkende billedet af ’mirakelture’, hvor passagerer rejser sig op fra kørestolen, når de er kommet frem til flyet.

LÆS OGSÅPsykiater: Voksne opfører sig som pattebørn på flyet

»Man kan altid bede om en kørestol, dog finder det naturligt sted i forbindelse med check-in eller fra de særlige call points i terminalerne. Og ikke umiddelbart bare fordi man ser en lang kø i security. Vi oplever tit, at ældre mennesker bliver trætte og ikke kan gå helt så langt, som de selv troede. Derfor kan man indimellem se passagerer, der bliver sat i en kørestol andre steder end ved de naturlige opsamlingspunkter«, forklarer stationsleder Birger Anders Post.

Længere køer giver flere kørestole
Men hos f.eks. American Airlines er problemet så udbredt, at en steward har sagt til New York Times:

»Ikke alene sørger vi i besætningen for at servere drikkevarer og garantere folks sikkerhed – nu helbreder vi også de syge«.

LÆS OGSÅUsædvanligt forslag: Bredere flydøre skal gøre boarding hurtigere

I Storbritannien er det tilsyneladende ofte synet af de lange køer ved security, der har udløst ønsket om en kørestol. En talsmand for ISS World, der står for assistance til handikappede i Stansted-lufthavnen nord for London siger, at forespørgsler på kørestole er steget med ca. 10 procent i det seneste år.

I samme periode har der ofte været problemer med ekstra lange køer i de engelske lufthavne.

Del link