Annonce
Annonce
Rejser

Flyselskab sender et ægte flyikon på pension

Air France har fløjet sin sidste flyvning med Boeing 747 - den klassiske jumbojet.

1 af 8. Veteran. Boeing 747 har været i tjeneste siden 1970. Nu sender Air France det på pension. Billedet viser det første fly under en testflyvning. Foto: boeing/ap

2 af 8. Lufthansa holder fast i 747'eren. Selskabet har netop købt nye fly. Foto: michael probst/ap

3 af 8. USA's præsident er nok mest prominente bruger af Boeing 747. Flyet har kaldenavnet Air Force One. Foto: jacquelyn martin/ap

4 af 8. I 1990 blev de nuværende amerikanske præsidently taget i brug. Daværende præsident George H. Bush inspicerer her køkkenet i flyet. Foto: greg gibson/ap

5 af 8. Popgruppen Spice Girls har lagt navn til en Boeing 747 fra Virgin. Flyet blev døbt 'Spice One' i 2007. Foto: kevork djansezian/ap

6 af 8. Boeing 747 transporterer en af de amerikanske rumfærger. Flyveturen gik tværs over USA fra Californien til Florida. Foto: bernard kane/ap

7 af 8. Her fungerer Boeing 747 som affyringsrampe under en testflyvning af rumfærgen 'Enterprise'. Det skete i 1977. Foto: ap

8 af 8. Boeing 747 samlet i en gigantisk fabrikshal i Everett nord fro Seattle i staten Wasington i USA. Foto: ted s. warren/ap

Annonce

Vi ved, at mange af vore kunder vil savne flyet

Frederic Descours, Air France

En af luftfartens pionerer er sendt på pension af Air France. Boeing 747 har fløjet for sidste gang for det franske selskab, der fik det første eksemplar af jumbojetten i 1970.

For andre flyselskaber er Boeing 747’s alder på 45 år ingen hindring for fortsat tjeneste. Hos British Airways og Lufthansa flyver det fortsat og skal blive ved med det i mange år endnu.

Air France har netop foretaget den absolut sidste flyvning med Boeing 747. Det var på et par timers rundflyvning over Frankrig, hvor alle passagerer fik serveret mad fra businessklassen med champagne. Den tur betalte passagererne 220 euro (ca. 1.600 kroner) for.

LÆS OGSÅFlyapps skruer op for nørdfaktor og brugbarhed

Frederic Descours, der er ansvarlig for Air France i Danmark, bemærker, at det er et noget specielt fly, Air France her tager afsked med:

»Det er et følelsesladet farvel til vores Boeing 747’ere efter mere end 40 år med idylliske rejser i jumbojetten. Vi ved, at mange af vore kunder vil savne flyet, og det var derfor, at vi arrangerede særflyvningerne med de to sidste 747’ere over Frankrig i denne uge«, siger Frederic Descours.

Mindre fly tager over

Air France vil erstatte 747’eren med især Boeing 777 og Boeing 787 Dreamliner. De er mindre end den klassiske jumbojet, men mere økonomiske i drift og er derfor også brugbare på de lange ruter. Ved at pensionere 747’eren bliver det lettere for Air France at opnå sit mål om lavere brændstofforbrug i hele flyflåden, oplyser selskabet. Indtil debuten for Boeing 747 i 1970 var det Boeing 707, der var det førende fly i Air France-flåden. Det havde plads til 180 passagerer, mens 747’eren rummer det dobbelte antal passagerer.

LÆS OGSÅEU kræver billigt vand i lufthavnene

British Airways har 42 Boeing 747-fly, og selskabet har ikke tænkt sig at afskaffe flyet lige med det samme:

»Vi er i gang med at modernisere kabinen i 18 af flyene, og de får bl.a. et helt nyt underholdningssystem«, siger Peter Rasmussen, dansk chef for British Airways. Det første af de moderniserde fly blev i denne uge sat ind på ruten mellem London og New York.

Tiden er dog ved at løbe ud for Boeing 747 hos British Airways, men selskabet oplyser, at de vil beholde flyet nogle år endnu. Men så vil det efterhånden blive erstattet af kæmpeflyet Airbus A380 og Boeing 787 Dreamliner. British Airways anser Dreamlineren for at være det mest avancerede fly, man kan få netop nu. Blandt fordelene ved dette fly nævner British Airways mindre støj og bedre indeklima i kabinen.

Lufthansa en trofast kunde

Lufthansa har netop anskaffet nye 747’ere.

LÆS OGSÅ20 år med lavprisfly: Billetterne koster stadig det samme

»Boeing 747 er placeret lige under Airbus A380 i vores system og vil stadig være rygraden i vore langdistanceruter. Vi har netop fået nye eksemplarer af Boeing 747-8, og vi har derfor skilt os af med et par ca. 20 år gamle 747’ere. Det er vores hensigt, at de nyeste fly skal forblive i vores flåde i de næste årtier, forudsat at markedsudviklingen tillader det«, forklarer Thomas Jachnow fra Lufthansas presseafdeling.

I 2015 leverede Boeing i alt 18 eksemplarer af 747’eren og har ordrer på yderligere 20. Konkurrenten til Boeing 747 er Airbus A380, og den blev der leveret 27 eksemplarer af i 2015. Tallene kommer fra Boeing og Airbus selv.

Boeing kan formentlig se frem til en ny ordre på fly til den amerikanske præsident. De to nuværende præsidentfly er 25 år gamle.

LÆS OGSÅFlyselskab eller søgemaskine: Hvor finder man de billigste flybilletter?

Avisen USA Today skriver, at præsident Obama har godkendt et beløb på ca. 20 milliarder kroner til indkøbet, som måske igen skal omfatte to fly. De skal være klar i 2023.

Der er bygget i alt ca. 1.500 eksemplarer af Boeing 747. Omkring 50 eksemplarer af flyet er gået tabt, enten i flystyrt eller efter angreb fra terrorister. Det var således en Boeing 747 fra Pan Am, der havde en bombe om bord, hvorefter flyet styrtede ned over Lockerbie i Skotland i 1988.

På Tenerife var en Boeing 747 fra KLM i 1977 involveret i historiens værste flyulykke med 583 omkomne. I tæt tåge startede kaptajnen sit fly uden at have fået tilladelse og stødte derfor sammen med et andet Boeing 747-fly fra Pan Am, der også var ved at lette.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler

Flyhistoriens første jumbojet er reddet fra forfald

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce