Annonce
Annonce
Rejser

Forsvundet fly kan ligge i store sprækker i havbunden

Eftersøgningsskibe kan have overset flyet og må undersøge dele af havbunden endnu en gang.

Det ved vi om MH370

  • Malaysia Airlines MH370 lettede 8. marts 2014 kl. 00.41 fra Kuala Lumpurs lufthavn. Flyet skulle være landet i Beijing kl. 6.30.
  • Ifølge Malaysia Airlines mistede man kontakten med flyet kort før kl. 1.30.
  • Data fra malaysisk militær viser, at man opfangede signaler fra flyet sidste gang 8. marts kl. 8.11.
  • Flyet forsvandt uden at sende nødsignaler eller andre meldinger fra piloterne.
  • Flyet var et 11 år gammelt Boeing 777. Der var 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer om bord.
  • Ingen danskere var med flyet.
  • 3. september 2015 blev det bekræftet, at den del af en flyvinge, der blev fundet godt en måned tidligere på den franske ø Reunion øst for Madagaskar i Det Indiske Ocean, stammer fra MH370.

Malaysia Airlines-flyet MH370, der forsvandt 8. marts 2014 over Det Indiske Ocean, kan ligge i sprækker i havbunden.

Det siger Martin Dolan, der er chef for de australske myndigheder for transportsikkerhed, til australske medier.

Havbunden i det 120.000 kvadratkilometer store område, som undersøges, har ifølge Dolan et »udfordrende terræn« og visse steder så store revner, at det ikke i alle tilfælde har været muligt at få sonarbilleder, der er gode nok.

»Vi tager endnu et kig, fordi de områder, hvor vi ikke været sikre (på at få et tilfredsstillende sonarbillede, red.), er store nok til at indeholde et fly. Derfor gennemgår vi dem igen«, siger Martin Dolan til International Business Times.

TIDSLINJE Få overblik over MH370's forsvinden her

Dermed slår han for første gang fast, at flyet kan være et sted i det 85.000 kvadratkilometer store område, som eftersøgningsskibe allerede har undersøgt.

8. marts er det to år siden, at MH370 forsvandt undervejs på en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing. Flyets forsvinden betegnes som den moderne luftfartshistories største mysterium. Der var ikke dårligt vejr i området, ingen meldinger fra piloterne om problemer og ingen øjenvidner.

Det eneste håndgribelige spor af flyet kom 17 måneder efter dets forsvinden i form af en vingeflap, der skyllede op på en strand på den franske ø Reunion i Det Indiske Ocean.

Eftersøgning indstilles til sommer

Internationale eksperter har analyseret flyets mulige ruter ud fra de sparsomme oplysninger, man har, efter at flyvekontrol mistede kontakten til flyet 38 minutter inde i flyvningen. Eftersøgningsområdet har form som en bue i det sydlige Indiske Ocean cirka 1.800 kilometer ud for Perth på Australiens vestkyst.

Området, som mangler at blive undersøgt, er omtrent på størrelse med Danmark, og når de har været det igennem – formentlig omkring juli måned i år – indstilles eftersøgningen, der betegnes som historiens dyreste af sin art. Cirka 4,4 millioner kvadratkilometer er ifølge International Business Times blevet undersøgt, når man også medregner søgning med fly, satellit og skibe.

LÆS OGSÅEftersøgning af det forsvundne MH370 stopper til juni

Men udfordringen er enorm, fordi havbunden i eftersøgningsområdet kun i ringe grad er kortlagt. Lige nu består efterforskningen af fire skibe med avanceret udstyr og sonar. De skal dog være inden for en vis radius af flyresterne, for at sonarsystemet kan registrere dem.

Flyet kan blive opslugt af blød havbund

Selv avancerede sonarsystemer har kun en vis rækkevidde, og visse steder i eftersøgningsområdet er havet op til fem-seks kilometer dybt. En blød havbund kan også besværliggøre eftersøgningen, fordi flyet, især hvis det er splittet ad, kan forsvinde. Det har Jørn Bo Jensen tidligere forklaret Politiken. Han er seniorforsker på Maringeologisk og Glaciologisk afdeling på De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland.

Chancerne for at finde flyet eller dele af det afhænger også af, hvor store stumperne er:

»Når man bruger sonar, skal stumperne gerne være på størrelse med en bil; det gør det nemmere at identificere dem«.

LÆS OGSÅPårørende vil have svar på mysteriet om MH370

Sonardata genereres nemlig til et billede af det objekt, man måtte have fundet. Men hvor tydeligt det billede er, afgøres af objektets størrelse, og hvor dybt det ligger.

Martin Dolan fra de australske myndigheder for transportsikkerhed har hele tiden udtrykt optimisme med hensyn til at finde flyet.

»Der har aldrig været en garanti for succes, men vi tror stadig, der er stor sandsynlighed for succes, inden vi er færdige«, siger han til Perth Sunday Times.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Anne Louise Leth eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler

Et år efter MH370: »Det mest skræmmende er, hvis vi aldrig finder ud af, hvad der skete«

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce