Annonce
Annonce
Rejser

Lufthavnssikkerhed: Kunne angrebene i Bruxelles være forhindret?

Der er tre områder, hvor sikkerhedskontrollen kan øges: Før indtjekning, efter indtjekning men før flyet og endelig ude ved flyet.

Efter chokket, medfølelsen og vreden kommer overvejelsen. Kunne angrebene i Bruxelles være forhindret?

Listen af skærpede sikkerhedsforanstaltninger i alverdens lufthavne er alenlang, og alligevel rejser angreb som det, der skete i den største belgiske lufthavn, igen diskussionen.

Det er en kendsgerning, at eksplosionerne skete, allerede før passagererne skulle tjekke bagagen ind for derefter at gå gennem sikkerhedskontrollen, og kort efter eksplosionerne meldte spørgsmålet sig: Hvorfor er der ikke sikkerhedskontrol, før man går ind i lufthavnen?

Det er ikke geografien, men antallet af mennesker og kødannelsen, der tiltrækker en selvmordsbomber

Det enkle svar er ifølge BBC’s gennemgang af de forskellige sikkerhedsmetoder, at et grundigt tjek, som vi i dag kender det fra inde i en lufthavn, blot vil flytte kødannelsen uden for lufthavnsbygningen, og det er ikke geografien, men antallet af mennesker og kødannelsen, der tiltrækker en selvmordsbomber.

LÆS OGSÅAngreb i Bruxelles' lufthavn rammer flytrafikken i hele Europa

Zaventems kommunikationschef, Florence Muls, forklarede i går nyhedsbureauet AP, at europæiske sikkerhedsregler ikke kræver kontrol før indtjekningsområdet, og at det i øvrigt er myndighedernes og ikke lufthavnens opgave at tilrettelægge sikkerheden.

Politiken har tidligere spurgt Københavns Lufthavn, om det ikke kunne være på sin plads med en kontrol af folk, der går ind i indtjekningsområdet. Svaret var, at man ikke ville forhindre familiemedlemmer i at komme og vinke farvel – eller velkommen hjem – til rejsende. I går henviste Københavns Lufthavn alle sikkerhedsspørgsmål til myndighederne.

Andre lufthavne har valgt at tage mindre hensyn til rejseoplevelsen og har indført en kontrol af både boardingkort og bagage allerede ved ankomsten til terminalen. Det gælder f.eks. lufthavne i Rusland, Afrika og Japan. Men stadigvæk vil kødannelserne og dermed ophobningen af det, man i fagsproget kalder »bløde mål«, ikke være løst.

I stedet holder næsten alle lufthavne og myndigheder fast i principperne om en sikker zone efter indtjekningen. En zone, der så også omfatter selve flyene, fordi den øvrige sikkerhed skal forhindre uvedkommende i at komme ind bag sikkerhedsbarrieren ad andre veje end gennem sikkerhedskontrollen.

Der findes en tredje metode til sikkerhedskontrol, som de israelske myndigheder har gennemført, og som måske er med til, at den internationale Ben Gurion-lufthavn i Tel Aviv til manges overraskelse rangerer som en af verdens sikreste.

Grundprincippet kaldes profilering. Rejsende behandles forskelligt, og sikkerhedssystemets op til seks barrierer er bygget op efter princippet om at indkredse og følge de enkelte passagerer, der på den ene eller den anden måde udviser nervøs og mistænkelig adfærd. I praksis kan det opleves som racisme og organiseret chikane af typisk passagerer med arabisk baggrund eller folk, der på anden vis skiller sig ud. Danske passagerer har f.eks. oplevet særlig grundig kontrol, når de har været på den besatte Vestbred, en kontrol, som nogle mener nærmer sig chikane.

Fokus på nervøsitet

Allerede på vej til Ben Gurion-lufthavnen fremhæver den amerikanske sikkerhedsekspert Bruce Schneier, at folk bliver stoppet og udspurgt om, hvor de skal hen, og hvor de kommer fra. Formålet er at opdage nervøse og urolige personer.

Oplevelsen gentager sig under udspørgning inde i lufthavnen før indtjekning, og til sidst også efter indtjekning, men før man går om bord på flyet. Håndbagagen bliver også grundigt kontrolleret. Til gengæld er det ikke alle passagerer, der skal tage sko eller støvler af og på.

Ben Gurion Lufthavn har også en række andre sikkerhedsforanstaltninger, der blandt andet skal forhindre, at man bliver tvunget til at evakuere lufthavnen, hvis der er en mistænkelig kuffert. Bagagebåndet er omgivet af panserglas, der kan modstå endog meget kraftige bomber. Særligt mistænkelig bagage placeres i sikkerhedsbokse, der kan transporteres væk, så de nærmere undersøgelser ikke sænker trafikken yderligere.

LÆS OGSÅBruxelles-lufthavn til passagerer: »Kom ikke til lufthavnen«

Den israelske metode kan dog vanskeligt tilpasses de langt større europæiske lufthavne, hvor myndighederne også er forsigtige med at ty til et gigantisk og meget synligt sikkerhedsopbud. Det er læren af erfaringerne fra London i 2003, hvor regeringen stationerede tunge kampvogne ved Heathrow-lufthavnen.

Resultatet var ifølge rejsebranchen en pr-katastrofe, hvor især amerikanske turister i lang tid afstod fra at rejse til London, fordi man fik indtryk af, at der var indført nødret og udgangsforbud.

Redaktionen anbefaler

Metro og lufthavn angrebet i Bruxelles - flere er dræbt

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce