SAS kan ikke følge med konkurrenterne i luftfartsbranchen, som kan flyve med lavere omkostninger. Det tager selskabet nu konsekvensen af og åbner to baser udenfor Skandinavien.
Foto: Thomas Borberg

SAS kan ikke følge med konkurrenterne i luftfartsbranchen, som kan flyve med lavere omkostninger. Det tager selskabet nu konsekvensen af og åbner to baser udenfor Skandinavien.

Fly og lufthavne

»Måske skal flybranchen erkende, at det om 10-15 år ikke er dansk flypersonale, der flyver for SAS«

Udkonkurrering er en af svøberne ved internationalisering, siger arbejdsmarkedsforsker om, at SAS' koncerndirektør efterlyser fælles EU-regler for flyselskaberne.

Fly og lufthavne

Det vakte opsigt, da det hæderkronede skandinavisk-baserede luftfartselskab med 70 år på bagen, SAS, i går meldte ud, at det opretter baser i henholdsvis London og Spanien (formentlig Malaga) samt opretter et datterselskab i Irland.

Overfor Politiken sagde SAS' koncerndirektør, Lars Sandahl Sørensen, at selskabet er nødt til at gå ad den vej for ikke at blive hægtet helt af i væddeløbet, der finder sted mellem flyselskaberne, og som handler om at få fingre i passagererne.

Ved at have base i de to lande, kan SAS ansætte personale til væsentligt lavere lønninger end i Norge, Sverige og Danmark - op til 30 til 40 procent billigere. Det var et nødvendigt skridt at tage, lod SAS-direktøren forstå, mens han dog samtidig understregede, at det handler om en håndfuld fly ud af en stor flåde på omkring 125 fly.

»Sammen med LO har vi i årevis agiteret - og gør det fortsat - for ensartede vilkår for luftfartsselskaberne i Europa. Det er vi stærkt optagede af. Der er bare ikke sket en pind på det område. Verden suser forbi os hver dag, og det samme gør en række flyselskaber, og vi kan ikke sætte os ned og lukke øjnene. Vi er nødt til at agere og gøre, hvad vi kan for at være konkurrencedygtige. Og som situationen er i dag er det umuligt på visse destinationer«, sagde han til Politiken.

Ja tak til baser

Men det er noget op af bakke at få det til at lykkes i et trægt EU-system, vurderer Steen Erik Navrbjerg. Han er lektor og arbejdsmarkedsforsker ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) på Københavns Universitet. Steen Erik Navrbjerg peger på flere udfordringer ved fælles regler for arbejdstid, løn og pensionsforhold for at nævne nogle vilkår, der ville skulle strømlines, så de var fælles for alle EU-lande.

»I nogle EU-lande er der overenskomstbestemte lønninger og i andre lovgivningsbestemte. Man vil jo nok slå sig i tøjret i Danmark, hvis der skulle røres ved det. Der er nogle Balkan-lande hvor en arbejdsløn på 10-15.000 kroner kan  være ganske pæn. Det synes vi i de nordiske lande og i Tyskland er meget lavt.«, siger Steen Erik Navrbjerg, der tilføjer, at nogle lande også er interesserede i at have en base, fordi den genererer arbejdspladser.

»Var man lufthavnsdirektør i et andet land, og SAS og Ryanair kom og sagde, at de gerne ville have base i ens lufthavn, ville man da sige ja tak. Der foregår jo også en konkurrence mellem de forskellige lande og lufthavne, og spørgsmålet er, hvordan får man får udlignet den konkurrence via EU-direktiver«, lyder det fra Steen Erik Navrbjerg, som kalder det »lidt op af bakke« men som sagtens kan forstå SAS' opråb om de uens vilkår, som skævvrider luftfartsbranchen.

Andre brancher har oplevet samme udkonkurrering

»Det er en af svøberne ved internationalisering, at segmenter i en branche kan blive udkonkurreret. Måske skal flybranchen erkende, at det om 10-15 år ikke er dansk flypersonale, der flyver for SAS længere«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Samme billede har også tegnet sig for andre brancher, påpeger arbejdsmarkedsforskeren og nævner eksempler som udgiver- og it-branchen eller syerskerne, som der stort set ikke er nogen tilbage af i Danmark.

»Også andre brancher har oplevet en hård, international konkurrence - så hård, at det ender med, at det ikke kan svare sig at have den type job i Danmark. Det er meget forræderisk at sige, fordi alle job jo helst skal blive i Danmark, men realiteten er, at man i nogle brancher i stedet har løftet sig op i værdikæden. Fx mistede syerskerne i 1980’erne arbejdspladser i Danmark, men modebranchen blomstrer i dag i Danmark. Det er udtryk for, at en branche reelt er rykket op i den internationale værdikæde – fra manuelt arbejde til vidensarbejde«, siger Steen Erik Navrbjerg.

På samme vis er der muligvis andre serviceydelser, som  luftfartsbranchen i Danmark kan levere, hvis det ikke længere kan svare sig at flyve med danske indregistrerede fly og dansk personale, påpeger han.

»Københavns Lufthavn  kan også i fremtiden være et vigtigt knudepunkt for rejsende i Nordeuropa, selv om flyselskaberne måske ikke er danske – og der skal stadig leveres en lang række serviceydelser til kunder og flyselskaber, når man er et knudepunkt«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce