GIGANTDYST. Airbus A380  har netop nu mest succes på markedet for de helt store passagerfly. Det går mere trægt for Boeing 747.
Foto: Francois Mori/AP

GIGANTDYST. Airbus A380 har netop nu mest succes på markedet for de helt store passagerfly. Det går mere trægt for Boeing 747.

Fly og lufthavne

Airbus og Boeing dyster på de helt store fly

Airbus har sikret sig nye ordrer på A380'eren, mens Boeing skruer ned for 747'eren.

Fly og lufthavne

To af luftfartens giganter ser ud til at flyve en vidt forskellig fremtid i møde. Airbus A380 har den tryggeste fremtid, da der på det seneste er afgivet store ordrer på det europæiske fly. Omvendt er der skruet ned på produktionen af det amerikanske Boeing 747, og der er ikke udsigt til mange nye kunder her og nu.

Airbus A380 har også haft nogle sløje år uden en eneste ny ordre, men nu vælter de nærmest ind. Tre Airbus A380 er solgt til det japanske selskab ANA Group, og en endnu større handel er indgået med Iran.

Den iranske præsident har netop været i Frankrig, hvor han underskrev en aftale om køb af 12 Airbus A380, der hver har en listepris på ca. 432 millioner dollars (ca. 2,8 milliarder kroner). Iran bestilte yderligere 106 nye fly hos Airbus. Aftalen er ikke helt på plads endnu, men det ventes at ske inden for et par måneder, skriver Financial Times.

FORSKELLE. Træk i billederne for at se forskel på komfort i Airbus A380. Normal economy minder om andre fly. Det gør 'The Residence hos Emirates derimod ikke. Foto: Airbus

Iran har siden 1979 været omfattet af økonomiske sanktioner, men de er ved at blive ophævet. Under sanktionerne har Iran været ude af stand til at modernisere sin flyflåde. Iran Air ejer i alt 250 passagerfly, men kun 150 af dem kan flyve, skriver Financial Times. Flådens gennemsnitsalder er 26,8 år, skriver Business Insider. Iran håber at få de første fly fra Airbus allerede i år. De store A380’ere kan først leveres i 2019, men Iran håber på nye kortdistancefly så hurtigt som muligt.

»Vores civile luftfart skal igen være noget, hele regionen bliver misundelig på«, siger Farhad Parvaresh, bestyrelsesformand for Iran Air til Financial Times.

Flere finansmedier skriver, at Iran formentlig har fået klækkelig rabat på flyordren, der har en listepris på 25 milliarder dollars (170 milliarder kroner).

Annonce

Stilstand hos Boeing

Iran kunne formentlig også have henvendt sig til Boeing og fået en håndfuld 747’ere til nedsat pris. Det går nemlig rigtig skidt med at få afsat det fly, der opfandt betegnelsen ’jumbojet’. Boeing 747 er hæmmet af, at det er gammel konstruktion. Flyet har fire motorer, og mere moderne tomotorers fly som Boeings eget 787 Dreamliner har bedre brændstoføkonomi og kan derfor flyve længere. Boeing 787 Dreamliner kan flyve op til 18.000 kilometer nonstop, mens et Boeing 747 klarer omkring 14.000 kilometer.

LÆS OGSÅ

I år vil Boeing bygge en 747’er hveranden måned, og det er kun halvt så mange som året før. Fabrikken har ordrer på 20 fly, der skal bygges, og de fleste er fragtfly, skriver Seattle Times. Nogle af ordrerne er dog yderst tvivlsomme. Fire fly er således bestilt af et russisk fragtfirma, der er gået konkurs.

Boeing er dog næppe for alvor truet af nedgangen af ordrer på 747’eren. Der er god efterspørgsel på de mindre fly, og en mulig ordre til Boeing overgår i pr-værdi alt, hvad Airbus kan diske op med: Nemlig to nye fly til den amerikanske præsident. Han – eller måske på et tidspunkt hun – flyver nu i fly fra 1987, og de har et planlagt liv på 30 år.

Det skulle kræve nye fly i 2017, men så hurtigt kan afløserne ikke stå klar. Det amerikanske forsvarsministerium er i forhandlinger med Boeing om indkøb af to Boeing 747-8 som de nye præsidentfly.

»De nuværende fly har fungeret ekstremt godt, men det er på tide at foretage en opgradering«, skriver Pentagon på sin hjemmeside. Offentligheden får næppe nogensinde at vide, hvordan præsidentens fly er indrettet, og indtil videre har forsvarsministeriet Pentagon ikke sagt, hvad flyene kommer til at koste. Amerikanske medier nævner et samlet beløb på 1,6 milliarder dollars (11 milliarder kroner). Boeing 747 har en listepris på ca. 240 millioner dollars (1,6 milliarder kroner).

Boeing er eneste flyproducent, der for alvor har været i spil som leverandør af det nye ’Air Force One’. Airbus A380 lever dog også op til kravene om fire motorer og et bredt skrog, der tillader den nødvendige ombygning.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce