Danmark er blevet en del af et EU-samarbejde, hvor udenlandske myndigheder kan bede dansk politi om at inddrive trafikbøden.
Foto: BORBERG THOMAS

Danmark er blevet en del af et EU-samarbejde, hvor udenlandske myndigheder kan bede dansk politi om at inddrive trafikbøden.

Regler og rettigheder

Trafikbøder fra rejser til udlandet bliver sjældent krævet ind

Der er ikke noget klart svar på, om man kan slippe for at betale bøden, siger FDM.

Regler og rettigheder

Selvom Danmark sidste år blev en del af et EU-samarbejde om at opspore trafiksyndere, så er loven ikke gennemført i Danmark endnu. Det betyder, at man oftest slipper for en fartbøde, når man kører for stærkt i udlandet, fortæller Dennis Lange, der er konsulent i FDM.

»Man kan helt sikkert slippe for at betale, men det er ingen garanti. Ved bøder over 70 euro kan de udenlandske myndigheder bede de danske om at inddrive dem. Og så kan de også gå igennem normale inkassofirmaer«, siger han.

Men ifølge Dennis Lange sker det ikke særligt ofte, at politi i udlandet vælger at gå den vej. Og hvorvidt man så skal betale, hvis en bøde når frem til en, er en anden gråzone, fortæller han.

»Der er ikke noget endegyldigt svar på, om man helt kan slippe for at betale. Det er en større juridisk udredning, som de danske domstole ikke har taget stilling til endnu. Men det er da en dum risiko at løbe«, siger Dennis Lange.

EU-direktivet, der forventes at blive til gældende lov i Danmark i 2017, vækker glæde hos vognmændenes brancheorganisation, ITD.

Chefkonsulent Anders Jessen ser frem til ens vilkår for alle vognmænd i Europa.

»Det kan ikke være fair, at der er forskel på behandlingen af en tysk, dansk eller fransk transportør. Vi har det sådan, at overtræder man gældende lovgivning, så skal straffen tages, siger han.

Ritzau

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden