Annonce
Annonce
Rejser

Køb pladsbillet til bilen og kom sovende på skiferie

Tusindvis af danskere smider hvert år bilen på et tog og tager på skiferie i Alperne. Dermed sparer de bilen og sig selv for køreturen. Turengårtil.dk trillede med.

Gem til liste

Biltog: Fordele og ulemper

Fordele
1. Bedre søvn end på Autobahn.
2. Afslapning i stedet for kørsel.
3. Miljøvenlig transportform.
4. Sjov oplevelse.
5. Sparer slid på bilen.

Ulemper
1. Meget spildtid. Tjek ind er mindst to timer før afgang fra Hamburg, og med ventetid på af få bilen efter ankomst gør det turen mindst seks timer længere end selv at køre.
2. Priserne varierer en del, men det kan være voldsomt dyrt i højsæsonen.

I gamle dage sagde togene fut, fut. I hvert fald noget, der minder om. Nutidens tog lyder i virkeligheden mere som en ældre bil, kombineret med lidt knirken fra samlinger rundt i vognen.

Det er nu også en god, tryg lyd, tænker jeg, da jeg ligger i en velredt seng i et tog fra Hamburg til Innsbruck i Østrig.

Omkring mig ligger min sovende familie. Bagerst i toget står vores bil parkeret.

Vi er på vej på skiferie og er kørt fra København om formiddagen, ankom om eftermiddagen til Hamburg, og på banegården trillede vi bilen op på en togvogn, fik en kupe med seks senge og triller nu sydpå i vores lille, midlertidige hjem på omkring otte kvadratmeter.

LÆS OGSÅSpring køen over, når du lejer bil

Sidste år gjorde 33.800 danskere det samme, og sparede dermed sig selv for den lange køretur på autobahn. Godt 300.000 bilister i alt blev transporteret rundt i Tyskland på den måde i 2011.

Under den udmærkede dyne ligger jeg og tænker på de stakler, der drøner ned ad autobahn på vej syd- eller nordpå, mens de drikker dårlig tankstationskaffe og misser en nats søvn. Jeg vender mig i sengen og ligger ekstra godt ved tanken.

LÆS OGSÅStort pristjek: Her får du den billigste skiferie i Europa

De vuggende bevægelser bringer hurtigt ro og søvn med en drengerøvsagtig tilfredshed i bevidstheden. Der er en smule eventyr over at sove i et tog for første gang siden interrail-dagene.

Men eventyret koster. Hvis du er meget grundig og fleksibel, kan du finde skæve afgange, der koster ned til knap 2.000 kroner for familien. Så sover du primitivt, hvor der er redt op i gamle kabinevogne med simple senge og uden eget toilet. Den afgang og kabine, vi har valgt, er anderledes luksusbetonet og koster helt op til 16.000 kroner for en returbillet.

Chili con carne med frost
Mine tre børn på 3, 7 og 10 år tager det også som en oplevelse. Før vi kastede dem i dynerne, og de hurtigt faldt i søvn til de vuggende bevægelser, kravlede de rundt i den kreativt indrettede kabine, hvor de sparsomme kvadratmeter både indeholder seks senge, toilet, bad, håndvask og bagagenet.

Der er ikke plads til to tyksakker, der skal passere hinanden, men dem har vi heldigvis ingen af, så det går fint. Og legeplads og soveplads i ét er ganske praktisk.

I hver en vogn står en steward parat til at hjælpe. Både med at rede senge, servere kaffe eller tørre cola op fra gulvet, når en af de kære små har væltet sin sodavand.

»Det var togets skyld, far«.

Det er jo egentlig et lille, rullende hotel, vi er i. Og vi hygger os.

LÆS OGSÅPas på elgene, når du kører på skiferie

Da det nærmer sig spisetid, går vi i restaurantvognen. Men hvor jeg måske havde en lidt naiv forestilling om en stemning a la Mordet i Orientekspressen, bliver jeg slemt skuffet.

Med splejsede plasticborde, spinkle stole og et madrepertoire, der svarer til en DSB-kiosk på en større provinsstation, giver det ikke nogen Agathe Christie-fornemmelser. Tilbage er selve princippet ved at sidde på stole og spise i en cafe i et tog, hvilket dog også kan få lyset frem i børneøjne, og en (meget lille) flaske rødvin hjælper de voksne en smule. Papbrød og chili con carne med lidt frost i midten trækker dog ned.

Heavy-vækning
Efter en rolig nat, hvor jeg dog er vågnet et par gange og har kigget ud på øde, tomme, sydtyske togstationer, bliver min rolige søvn med de vuggende bevægelser afbrudt af en heavyguitar-solo klokken 7.00. Om det er vores langhårede steward, der har lavet sin egen morgenvækning, eller det er den officielle DB Autozug-vækning, ved jeg ikke, men effektivt og lidt sjovt er det.

Vi tager et hurtigt bad i mini-mini-brusekabinen og har svært ved at nå morgenmad i cafeen, så vi køber en morgenmadsboks, som bliver spist på sengen i vores kabine med juice, croissant, brød og mere til 45 kroner, og får en kop kaffe oven i til en 20’er mere. Ingen dårlig stemning over krumme-spild og appelsinjuice-dryp på dynen. Det skal alligevel vaskes.

Da toget triller ind på stationen i Innsbruck, er det heftigt snevejr på en måde, som man ellers kun ser i Disneys juleshow. Stationen er smurt ind i sne, og lydene af tog er dæmpet, og kløen efter at få ski på er intens.

LÆS OGSÅVinterdæk er gratis i Tyskland

Snevejret er endnu en grund til, at det var rart at slippe for køreturen. Af erfaring ved jeg, at autobahn ikke er sjov i snevejr. Men Autozug har åbenbart også lidt svært ved at håndtere det, for vi står i kulden en time, inden bilen er klar til at blive kørt af toget.

Derfra har vi bare to timers kørsel til Skiwelt Wilder Kaiser Brixental, der er vores destination. Godt udhvilede og et lille eventyr rigere.

Alligevel er det ærgerligt, at vi først har ski på over middag, så den samlede transporttid fra København og til skibakken er over et døgn. Eller godt 10 timer mere end en turbo-biltur med enkelte stop på tankstationer, dårlig kaffe og Redbull til at holde sig vågen.

Havde vi selv skullet betale, var den dyre løsning aldrig kommet på tale. Men en billig afgang vil vi overveje en anden gang, selv om det koster mindst en formiddag på ski i forhold til både flymodellen og køreturen ad autobahn.

Politiken var inviteret af DB Autozug.

TUREN GÅR TIL GODE REJSEMÅL I Oktober

Paris

Paris

Paris har efterhånden udtømt listen af superlativer, der med rimelighed...

New York

New York

New York er smuk, kreativ, dekadent, dyt, båt, bimlende, bamlende, forrykt...

Dubai

Dubai

Futuristiske og vanvittige Dubai pirrer, forundrer, forarger og sitrer i...

Lissabon

Lissabon

Traurig kærlighedsmusik, skramlede sporvogne på stejle bakker og en af...

Berlin

Berlin

Anarkistisk, fandenivoldsk og tilbagelænet. Men også svulstig og...

London

Dekadente stormagasiner, mad-templer, teatre og gigantiske museer....

Istanbul

En by, to verdensdele, 9.000 års historie og 14 mio. indbyggere

Göteborg

Fem Michelin-restauranter, verdens bedste samling af nordisk kunst,...

Edinburgh

I et hus fra Middelalderen sælger de billige kilte og whisky. Ude ved...

Madrid

Brede boulevarder, små tapasbarer, monumentale museer og et enormt...

Hamburg

Hamburg er Europas næststørste havneby. Og havneområdet HafenCity er da...

Budapest

Smukt udsmykkede termalbade med velgørende varmt vand, gamle kaffehuse med...

Firenze

Firenze, Firenze, Firenze. Hvem kan sige ”Firenze” uden at slå...

PolitikenPlus
  • Rem til kamera Håndlavet kamerarem i et stykke kraftigt læder. Remmen passer bedst til kameratypen kompakt, samt semi-SLR. Remmen er 12 mm. bred, 3,1 mm. tyk og er 92 cm. lang.

    Pluspris 249 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Rullekuffert Rullekuffert i slidstærke materialer og med snittesikkert wirenet og punktersikre lynlåse, der kan forhindre indbrud i kufferten.

    Pluspris 1.869 kr. Alm. pris 2.199 kr. Køb
  • Rygsæk Funktionel rygsæk fra Eastpak i retro look, og med mange praktiske detaljer.

    Pluspris 465 kr. Alm. pris 549 kr. Køb
  • Bæltetaske Find din vilde side frem. Denne tasker byder på dyreprint og vegetabilsk garvet læder, og de helt rigtige detaljer. Denne serie dækker hele spektret fra det sjove til det funktionelle.

    Pluspris 169 kr. Alm. pris 199 kr. Køb
  • Pengekat Alsidig lille taske i G-1000 HeavyDuty. Tasken har justerbar rem, hovedrum med lomme til telefon og sikkerhedslomme på bagsiden.

    Pluspris 238 kr. Alm. pris 279 kr. Køb