NATURKATASTROFE.  For to år siden blev Filippinerne ramt af en tyfon, som forårsagede store ødelæggelser. Foto: C&C Travel
Foto: Foto: C&C Travel

NATURKATASTROFE. For to år siden blev Filippinerne ramt af en tyfon, som forårsagede store ødelæggelser. Foto: C&C Travel

10.000 palmer skal gøre dansk rejsebureau CO2-neutralt

C&C Travel planter kokospalmer i Filippinerne. De skal neutralisere CO2-udslippet fra de 1.000 rejsende, bureauet sender til landet hvert år.

Temarejser

Tyfonen Haiyan hærgede for to år siden Filippinerne og ødelagde over 40 millioner kokospalmer.

Derfor har rejsebureauet C&C Travel indsamlet penge fra deres kunder, så der i første omgang kan plantes 10.000 kokospalmer hos småbønder i den filippinske provins Aklan. Genplantningen skal sikre, at landmændene og deres familier får en stabil og bæredygtig levevej.

Plantningen af kokospalmerne har imidlertid en ekstra stor fordel både for bureauet og dets kunder, fortæller C&C Travels direktør, Luca Harrasser Burmeister.

»Palmerne kommer ikke alene landmændene til gode, palmerne er også CO2-reducerende, og de 10.000 genplantninger forbruger lidt over 3.000 tons CO2 om året. Det svarer omtrent til 1.000 flyrejser mellem Danmark og Filippinerne tur-retur, og vi sender cirka 1.000 kunder til Filippinerne om året«, siger direktøren.

Målet er imidlertid at gøre samtlige C&C Travel-rejser CO2-neutrale. For at nå det mål skal C&C Travel samle penge ind, så der kan plantes godt 60.000 kokospalmer i Filippinerne, og det mål tror Luca Harrasser Burmeister, at man når i løbet af 2016.

Seks projekter

Luca Harrasser Burmeisters far, Enrico, åbnede i 1989 C&C Travel med Coco Beach i Filippinerne som eneste destination.

C&C Travel er fortsat et nichebureau, men har siden grundlæggelsen udvidet antallet af destinationer og tilbyder nu skræddersyede ture til størstedelen af verden.

C&C Travel nøjes imidlertid ikke med at sende eventyrglade danskere til eksotiske destinationer som Sri Lanka, Colombia, Myanmar, Seychellerne og Filippinerne. Bureauet engagerer sig også i humanitært arbejde, fordi »det forventer både vores personale og gæster, og de spørger faktisk om det«, siger Luca Harrasser Burmeister.

»I 10-15 år har vi udført humanitært arbejde, og vi har grundlagt vores egen velgørende forening, C&C Hjælpeprogrammer. Foreningen er godkendt af Skat ligesom eksempelvis Røde Kors, og det betyder, at man får et skattefradrag, når man støtter vores hjælpeprogrammer. Foreningen har 300 medlemmer, men alle andre end medlemmerne og C&C Travels gæster kan også bidrage. I øjeblikket har vi seks programmer. Vi bygger bl.a. huse, finansierer øjenoperationer og støtter uddannelsesprojekter«, oplyser direktøren.

Det koster 250 kroner at være medlem af C&C Hjælpeprogrammer, og beløbet går ubeskåret til en årlig julepakke med fødevarer, som udleveres til fattige familier.

Medlemmerne har et valg: De kan enten give julepakken, eller som i år lade pengene gå til kokospalmer. 250 landmænd får hver udleveret 40 små kokospalmer til at plante på deres jord.

For at komme i betragtning skal landmanden have haft palmer før tyfonen, og familiens behov, situation og evner vurderes også.

Sidste år kunne medlemmerne vælge mellem julepakken og at give en gris til en landmandsfamilie.

»De 250 kroner går ubeskåret til eksempelvis en filippinsk familie, mens C&C Travel betaler al administration og andre udgifter«, siger Luca Harrasser Burmeister.

Langtidsholdbar palme

Ulandsorganisationer som Ibis og Mellemfolkeligt Samvirke ser positivt på, at rejsebureauer tager et socialt ansvar i de lande, som de sender gæster til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De to organisationer understreger dog, at projekterne helst skal være langsigtede. Derimod har det ikke den store udviklingsmæssige effekt, hvis man sender gamle computere og skoleborde til ulandene.

»Jo mere langsigtet et projekt er, og jo mere ringene breder sig i vandet, des bedre er det. Vi arbejder ikke selv sammen med rejsebureauer, men hvis et bureau henvendte sig med for eksempel et undervisningsprojekt, ville vi da se seriøst på det«, sagde Ibis’ kampagnekoordiantor Anne Margrehte Hefting sidste år til Politiken.

Hertil siger Luca Harrasser Burmeister, at C&C Travel bestræber sig på at skabe langsigtede projekter:

»Julepakkens formål er selvfølgelig at skabe en god jul for en familie, men giverne kan altså vælge noget andet, som er mere langtidsholdbart. Sidste år kunne de vælge en gris, og grise kan jo parre og formere sig. I år kan de vælge at give kokospalmer, og hver landmand får 40 palmer. Det tager mindst 4 år, før en kokospalme begynder at producere kokosnødder, men når den først er kommet i gang, skulle den gerne kaste mellem 25 og 120 nødder af sig årligt i op til 65 år. Det er da langsigtet«.

Alle vil være med

C&C Travel er langtfra det eneste rejsebureau, som udfører socialt arbejde på destinationerne eller ligefrem er engageret i bistandsprojekter. Især niche- og specialbureauer er engageret, men også store charterbureauer som Bravo Tours har det på programmet.

Bravo Tours er engageret i et kaffeprojekt i Kenya sammen med Peter Larsen Kaffe, hvor »vi genopliver en bæredygtig kaffeproduktion i et område, som egner sig til kaffe. Det er en slags hjælp til selvhjælp«, siger direktør Peder Hornshøj. Bravo Tours bruger også mange ressourcer på KidsAid, som hjælper syge børn i Danmark.

Hos Albatros Travel støtter man den sydafrikanske landsby Welverdiend med nye klasselokaler og skolebøger, og bureauet har opført langhuse til et af klodens sidste samler- og jægerfolk, penanerne på Borneo. Albatros har da også som motto, at man rejser og arrangerer rejser med hjerte, hjerne og holdning.

Brancheforeningen for danske rejsebureauer, Danmarks Rejsebureau Forening (DRF), har 120 aktive medlemmer, og DRF’s direktør Lars Thykier siger, at humanitært og frivilligt arbejde hos rejsebureauer er en trend både herhjemme og i udlandet:

»Ikke mindst de rejsebureauer, som arbejder meget med bæredygtighed, er engageret, men også store etablerede bureauer deltager i forskellige former for projekter. Alle forsøger at gøre noget, hvis de har muligheden for det. Måske er det lettere for de små bureauer, som har tilknytning til 4-5 lande, mens det kan være vanskeligere for bureauer, som opererer i måske 30 lande«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Når vi rejser ud, påvirker vi selvfølgelig omgivelserne, og vi har en forpligtelse til at efterlade så få fodaftryk, som muligt. I DRF synes vi, at det er en god idé, at bureauerne engagerer sig på destinationerne. Jeg vil tro, at mellem en tredjedel og halvdelen af medlemmerne tager del i projekter i en eller anden form«, siger Lars Thykier.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Poul Husted eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce