Annonce
Annonce
Cykling

Teknologisk doping: Baghjul til halvanden mio. kr. er også i handlen

Tour de France-kongen stiller krav om flere kontroller efter fundet af ulovlig cykel ved VM i cross.

Annonce

Fra den regerende Tour de France-konge Chris Froome kommer opfordringen til forstærket kamp mod uvæsnet, præsidenten for Den Internationale Union (UCI) englænderen Brian Cookson garanterer intensiveret kontrol, og alle tiders mest succesrige pedalatlet, den belgiske legende Eddy Merckx, kræver livsvarig karantæne til synderen.

Sådan lyder blot et lille udsnit af reaktionerne, efter at den 19-årige belgiske U23-europamester i cykelcross Femke Van den Driessche ved weekendens VM i den terrængående disciplin indskrev sig i historien som den første, der er under anklage for at have forset sig mod reglen om teknologisk bedrag.

Fundet af den lille motor monteret i kranken på en af de cykler, som stod i den belgiske teenagers lejr, har for alvor fyret op under en problematik, der længe har luret under overfladen og givet anledning til adskillige rygter.

Motionister er under mistanke

Den italienske avis La Gazzetta dello Sport kaster yderligere brænde på bålet i en stort opsat artikel ledsaget af grafiske illustrationer, hvor den anordning, der er konstateret i Van den Driessches cykel, kaldes for ’fattigmandsdoping’, fordi den ikke kan forøge ydeevnen tilnærmelsesvis så meget som de baghjul med elektromagnetiske hjælpemidler, som også findes på markedet til angiveligt omkring halvanden million kroner.

Læs ogsåEuropamester i VM i cross havde installeret en motor i sin cykel

En sådan pris sætter en naturlig begrænsning for udbredelsen, men den anonyme ekspertkilde, som La Gazzetta dello Sport henviser til i sin historie, hævder, at han inden for det seneste par år har solgt 1.200 cykler udstyret med motor i stil med den famøse, som fandtes i Van den Driessches besiddelse.

Samtidig fastslår kilden, at det er hans klare opfattelse, at cykler af den karakter først og fremmest anvendes i de såkaldte Gran Fondo-løb – de stadig mere populære og prestigemættede arrangementer for motionister, som nu også indgår i en verdensomspændende sæsonkonkurrence under UCI.

Ekspert: Umuligt på topniveau

Denne opfattelse underbygges af den tidligere italienske professionelle landevejsrytter Max Lelli, der selv konstruerer cykler, ligesom han arbejder som teknisk ekspert for den italienske tv-station Rai.

»Jeg er helt sikker på, at de bliver benyttet i Gran Fondo-sammenhæng«, siger Lelli i et interview med internetmediet tuttobiciweb.it.

»Derimod vil jeg anse det for at være umuligt at bruge cykler med motorer på højt professionelt niveau. Tidligere lod det sig måske gøre, men med den form for kontrol, der eksisterer nu, ville det være vanvittigt«.

Froomes cykler undersøgt mange gange

Chris Froome har udtalt sig om emnet i forbindelse med sit ophold i Australien, hvor han i nat dansk tid tog fat på sin første opgave i denne sæson, Herald Sun Tour.

»Det er et godt stykke tid siden, at jeg gjorde UCI opmærksom på, at der er grund til at skærpe kontrollen med cyklerne«, har den dobbelte britiske Tour de France-vinder sagt til australske medier.

Læs ogsåRiis raser over rygter om motordoping

»Rygterne om disse ulovligheder har længe været i omløb, og det er da også min opfattelse, at UCI tager problemet alvorligt. Selv har jeg de seneste år fået mine cykler undersøgt mindst et dusin gange, og jeg håber bare, at der vil blive gået endnu mere omfattende til værks«.

UCI: Vi fanger svindlerne

Endnu vides det ikke, hvilke foranstaltninger UCI agter at gribe til i kølvandet på Van den Driessche-skandalen, men Brian Cookson forsikrer, at unionen tager situation yderst alvorligt.

»Vi har udviklet nye metoder til at afsløre denne form for snyd, og til dem, der skulle falde for fristelsen, kan jeg kun sige, at vi vil fange dem før eller senere«, fastslår Cookson over for internationale telegrambureauer, samtidig med at han understreger, at cyklerne vil blive underkastet endnu flere test end tidligere.

Merckx kræver udelukkelse på livstid

Heller ikke Eddy Merckx, der i øjeblikket opholder sig i Qatar, hvor han er involveret i arrangementet af den nationale rundtur – kvindernes gik i gang i går – som repræsentant for Tour de France-selskabet ASO, tror, at der er tale om et udbredt fænomen, men mener, at der skal slås hårdt ned, når det viser sig.

»At anbringe en motor på cyklen er værre end doping, og de, der findes skyldige i det, bør udelukkes på livstid«, siger Merckx til belgiske medier.

Læs ogsåSkanner kan afsløre motordoping i Touren

»Ydeevnen kan på denne måde øges med mellem 50 og 100 watt, og det har jo intet med cykelsport at gøre«.

»Efter min opfattelse er det her et enkeltstående tilfælde. Andre er ikke så dumme, at de handler på den måde«.

Redaktionen anbefaler

Europamester i VM i cross havde installeret en motor i sin cykel

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce