George Bennet har svært ved at fatte, at han er ny indehaver af førertrøjen i Tour of California. Foto: Getty Images for Amgen Tour of California.

George Bennet har svært ved at fatte, at han er ny indehaver af førertrøjen i Tour of California. Foto: Getty Images for Amgen Tour of California.

Cykling

Chokeret hovedperson står på tærsklen til sin første store WorldTour-triumf

Newzealænderen George Bennett er ny mand i Tour of Californias førertrøje efter en fjerdeplads på enkeltstarten.

Cykling

I lidt over 2.000 meters højde ved Big Bear Lake oplevede to unge professionelle cykelryttere på den 24 km lange enkeltstart i WorldTour-løbet Tour of California  i nat dansk tid de herligste jubelstunder hidtil i deres landevejskarrierer.

Den 27-årige newzealænder George Bennett (Lotto-Jumbo) erobrede overraskende den gule førertrøje fra de tre seneste sæsoners polske bjergkonge i Tour de France Rafal Majka (Bora-hansgrohe), og den tre år yngre englænder Jonathan Dibben, der i denne sæson debuterer på højeste internationale niveau for hjemlandets storhold Team Sky, kunne lade sig hylde som etapevinder.

Lå nr. 2 inden enkeltstarten

Inden temporidtet indtog George Bennett den samlede andenplads 6 sekunder efter Majka, men polakken kæmpede uden held for for forsvare sin position i den tynde luft, og han måtte tage til takke med en placering som nr. 22 på etapen slået med 59 sekunder af Dibben.

Majka undsgik dog lige netop at dumpe længere ned end til andenpladsen, idet han nu er 35 sekunder efter Bennett, mens den amerikanske vinder af kongeetapen til Mount Baldy Andrew Talansky (Cannondale-Drapac) er ny mand på podiet som nr. 3 blot et enkelt sekund efter polakken.

Dibbens amerikanske holdkammerat Ian Boswell, der lå nr. 3 før enkeltstarten, satte ligeså meget tid til som Majka og dumpede ned på femtepladsen nøjagtigt et minut efter Bennett.

To amerikanere tættest på vinderen

Jonathan Dibben, der er ude af billedet i kampen om den endelige hæder, startede tidligt i løbet, og måtte vente længe på at konstatere, at hans tid på 28.27 minutter - gennemsnitshastighed 50,615 km/t) rakte til førstepladsen.

Den eneste, der for alvor truede englænderens position, var amerikaneren Brent Bookwalter (BMC), som kun var 7 sekunder fra at matche den bedste tid, mens Talansky og Bennett på de næste pladser måtte se sig slået med henholdsvis 16 og 18 sekunder.

Jonathan Dibben (tv) sammen med sin holdkammerat Tao Geoghegan Hart, der erobrede løbets ungdomstrøje.

Jonathan Dibben (tv) sammen med sin holdkammerat Tao Geoghegan Hart, der erobrede løbets ungdomstrøje.

For Bookwalter betød det, at han rykkede op som nr. 4 sammenlagt, mens Dibben i den sammehæng ikke fik så meget ud af bedriften. Ganske vist avancerede han 9 pladser, men han er som nr. 54 lidt over 42 minutter bagud.

Dibben har en flot fortid på banen

Som så mange af de engelske landevejsryttere har Dibben en fortid på banen, hvor han i de helt unge år erobrede adskillige medaljer ved de største internationale begivenheder i udholdenhedsdisciplinerne.

Dibben indgik i Bradley Wiggins' ultimative og vellykkede satsning på at slutte karrieren med succes på velodromerne, men efter i 2016 at have været med til at erobre sølv i 4 km holdforfølgelsesløb ved VM på hjemmebane i London, hvor Dibben i øvrigt også blev verdensmester i pointløb, blev han droppet til Wiggins' og Storbritanniens guldopvisning ved OL i Rio.

Dibben har de seneste to sæsoner på landevejen repræsenteret Team Wiggins, og han blev eksempelvis sidste år nr. 2 i U23-udgaven af Flandern Rundt samt i etapeløbet Tryptyque des Monts et Chteaux, hvor han kun blev overgået af Mads Würtz Schmidt.

Nu koncentrerer englænderen sig fuldstændig om landevejen, og efter i de sidste måneder af 2016 at have kørt på prøve for Cannondale-Drapac fik han op til denne sæson kontrakt med Team Sky.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Har endnu ikke vundet som professionel

George Bennett har ført en lidt omflakkende tilværelse, siden han blev professionel i 2012 på Team RadioShack. Han skiftede i 2014 til Cannondale, hvor han kun blev et enkelt år, og han synes nu at være faldet til ro på det hollandske Lotto-Jumbo, hvor han foreløbig kører frem til og med 2018.

Endnu er newzealænderen, som ikke mindst har udmærket sig ved sine klatrekvaliteter, ikke noteret for en sejr, men det er meget tæt på, eftersom det forekommer usandsynligt, at han skulle sætte den nyerhvervede sikre føring over styr på den afsluttende etape i Pasadena.

At han nu befinder sig i den position efter en enkeltstart, havde de færreste vist set komme, og Bennett selv giver da også udtryk for dyb forbløffelse over at stå på tærkslen til den samlede gevinst i et WorldTour-etapeløb.

Kørte sin første enkeltstart i denne sæson

»Jeg er måske nok selv den, der er allermest chokeret over udbyttet af dagens satsning. Jeg fatter simpelthen ikke, at jeg nu er i førertrøjen«, sagde George Bennet på pressemødet  efter at have været på podiet som løbets ny førstemand,

»Når jeg ikke havde ventet at få så meget ud af min satsning, skyldes det bl.a., at det er den første enkeltstart, jeg i det hele taget kører i denne sæson, så jeg besluttede bare at give den fuld gas og så se, hvad der skete«.

»Samtidig vidste jeg også, at det her i den tynde luft ikke nytter noget at bringe sig selv ud i det røde felt med det samme, men jeg synes ret hurtigt, jeg kunne mærke, at jeg var kommet ind i en god rytme«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mads Würtz Schmidt nr. 15 på enkeltstarten

Danmarks tidligere verdensmester i enkeltstart både hos U19 og U23 Mads Würtz Schmidt (Katusha-Alpecin) kørte en pæn 15. plads i hus slået med 39 sekunder af Dibben.

De to andre danske deltagere Matti Breschel (Astana) og Michael Mørkøv (Katusha-Alpecin) tog den mere med ro og sluttede som nr. 96 og 99 blandt de 123 deltagere henholdsvis 3.15 og 3.19 minutter bagude.

Verdensmesteren Peter Sagan (Bora-hansgrohe) gjorde med en syvendeplads 23 sekunder efter Dibben opmærksom på, at han stadig er med i løbet, og det vil utvivlsomt i endnu højere grad fremgå  af finaleetapen, selv om han er kørt 28.08 minutter agterud.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce