Annonce
Annonce
Annonce
Fodbold

Storklubber presser sponsorer for enorme summer

Finanskrisen har ikke ramt Europas største klubber, der fortsætter med at indgå rekordhøje sponsoraftaler.

Gem til liste
Reklameplads. Man. Uniteds nuværende aftale med forsikrings- og finansselskabet AON udløber i 2014, hvor bilfirmaet Chevrolet påbegynder deres deal lydende på 470 millioner kroner per sæson frem til 2021. - Foto: Kirsty Wigglesworth (arkiv)/AP

Reklameplads. Man. Uniteds nuværende aftale med forsikrings- og finansselskabet AON udløber i 2014, hvor bilfirmaet Chevrolet påbegynder deres deal lydende på 470 millioner kroner per sæson frem til 2021. - Foto: Kirsty Wigglesworth (arkiv)/AP

Manchester United, Real Madrid og resten af Europas førende fodboldklubber fortsætter med at sætte nye økonomiske standarder, når klubberne indgår nye årelange aftaler med sponsorer.

Den engelske storklub Manchester United satte i august rekord ved at indgå en aftale med den amerikanske bilprocent Chevrolet, der vurderes til at være 470 millioner kroner værd om året fra 2014 til 2021.

Den hidtidige rekord tilhørte Barcelona, der i 2010 lavede en aftale med Qatar Foundation på 230 millioner kroner om året.

LÆS OGSÅ United skovler penge ind trods skuffende år

Nu er der store forventninger til, at United endnu en gang sprænger rammerne, når klubben til næste år skal genforhandle sit tøjsponsorat med Nike. Det fortæller sportsøkonom Kenneth Cortsen.

fakta

De 10 største trøjesponsorater

  • 1. Manchester United (Chevrolet) 470 mio. kr. (fra 2014)
  • 2. Arsenal (Emirates) 275
  • 3. Barcelona (Qatar Foundation) 230
  • 4. Bayern München (Deutsche Telekom) 217
  • 5. Liverpool (Standard Chartered) 187
  • 6. Manchester City (Etihad) 187
  • 7. Sunderland (Invest in Africa) 187
  • 8. Real Madrid (Bwin) 155
  • 9. Chelsea (Samsung) 127
  • 10. Tottenham (Autonomy & Investec) 92

Kilde: Givemefootball.com tilføjet Uniteds og Arsenals seneste aftaler

De 10 største tøjsponsorater

  • 1. Real Madrid (Adidas) 282 millioner kroner
  • 2. Barcelona (Nike) 247
  • 3. Manchester United (Nike) 236
  • 4. Liverpool (Warrier) 230
  • 5. Chelsea (Adidas) 184
  • 6. Bayern München (Adidas) 150
  • 7. Inter (Nike) 138
  • 8. Manchester City (Nike) 109
  • 9. AC Milan (Adidas) 109
  • 10. Juventus (Nike) 98

Kilde: Harris & Miller fra Sportingintelligence

Udviklingen i Manchester Uniteds trøjesponsorater de seneste år

  • 2014-2021: Chevrolet 470 millioner kroner om året
  • 2010-2014: Aon 180
  • 2006-2010: AIG 129
  • 2000-2006: Vodafone 74
  • 1982-2000: Sharp (ukendt beløb)

Kilde: Football-marketing.com

ritzau

»Det er forventet, at United vil kunne presse Nike endnu mere, fordi klubben om nogen har et kæmpemæssigt fanfølgeskab«.

»United har set en stor vækst i antallet af globale fans, og klubben har været god til at dokumentere, at den har et kommercielt aktiv med flere 100 millioner af fans verden over. Blandt andet på interessante købestærke markeder i Asien«, siger Kenneth Cortsen.

United købte sig ud
Sportsøkonomen fortæller, at det har vakt opsigt, at den engelske storklub for en måned siden købte sig ud af en ellers lukrativ træningstøjsaftale med DHL, der gav 92 millioner kroner om året i fire år.

»De har selv sagt, at grunden til at de købte sig ud, var at de kunne komme til at tjene endnu flere penge«.

»Selve beløbet i DHL-aftalen var enormt, når man tænker på, at det vedrører træningstøj, og det var et beløb, som ville være et fornuftigt hovedsponsorat i flere klubber i Premier League«.

»United har været gode til at skille tingene fra hinanden, og forretningen har udviklet sig konstant«, siger Kenneth Cortsen.

Banbrydende
I september lukkede Real Madrid en tøjaftale med Adidas til op imod 300 millioner kroner om året. Manchester United får lige nu omkrig 235 millioner kroner ud af tøjsponsoratet med Nike, men aftalen skal genforhandles til februar.

Nogle eksperter anslår, at United i 2013 går efter at få mere end en halv milliard kroner ud af en ny aftale.

»Reals aftale med Adidas bryder tidligere barrierer i forhold til kroner og ører, når vi taler tøjsponsorater«.

»Det sender nogle signaler til omverdenen og viser, hvordan prissætningen er i øjeblikket. Derfor står United stærkt i forhold til at genforhandle med Nike«, siger Kenneth Cortsen.

Arsenal viste for tre dage siden, at London-klubben også er godt med, da man forlængede hovedsponsoratet med flyselskabet Emirates til 275 millioner kroner om året - en forøgelse på 185 millioner.

PolitikenPlus
  • Fusion S100 Vest Løbevest med vindtæt front, der holder dig varm på overkroppen.

    375 kr. Spar 125 kr. Læs mere
  • Kari Traa Butterfly Longsleeve Langærmet undertrøje med en blød og lækker pasform. Fremstillet ved en speciel "strikke-proces", så undertrøjen stort set er sømløs.

    300 kr. Spar 100 kr. Læs mere
  • Miiego AL3 Freedom AL3 Freedom fra MIIEGO er trådløse høretelefoner specialdesignet til sport med god/stabil pasform og lang batteritid. Fås i både en herre- og en dameversion.

    375 kr. Spar 125 kr. Læs mere
  • Nike 7'' Trail Kiger Short Løbeshorts med god bevægelsfrihed og pasform. Shorten er udviklet til anvendelse i terrænet som er kendetegnet ved skiftende tempo og intensitet. Derfor fungerer shorten ved både høj og lav puls.

    335 kr. Spar 115 kr. Læs mere
  • Nike Trail Kiger Jacket Nike Printed Trail Kiger jacket er en løbejakke til dig, der søger en let løbejakke med et hav af lækre detaljer, og et design der skiller sig ud fra mængden af løbejakker.

    900 kr. Spar 300 kr. Læs mere