»Jeg tror ikke, den aflyste kamp mod Sverige – eller de andre konflikter, for den sags skyld – risikerer at svække kvindelandsholdet som brand«, siger Frederik J. Preisler, kreativ direktør i Mensch.
Arkivfoto: Finn Frandsen/Polfoto

»Jeg tror ikke, den aflyste kamp mod Sverige – eller de andre konflikter, for den sags skyld – risikerer at svække kvindelandsholdet som brand«, siger Frederik J. Preisler, kreativ direktør i Mensch.

Fodbold

Hvad betyder aflysning af kamp for landsholdets brand og medietække?

Dansk kvindefodbold fik sit folkelige gennembrud tidligere på året, da landsholdet vandt sølv ved EM. Forhandlinger mellem Dansk Boldspil-Union og Spillerforeningen er siden gået i hårdknude, og i dag meddelte Det Europæiske Fodboldforbund, at fredagens kamp mellem Sverige og Danmark er aflyst.

Fodbold
Foto: Privatfoto

Jesper Helmin, redaktør og medejer af fodboldsiden bold.dk.

»Det danske kvindelandshold har utvivlsomt opbygget en stor popularitet med deres sølvmedalje ved EM, og med aflysningen mod Sverige betyder det i praktisk, at vi ikke har noget kvindelandshold. Ingen havde gættet på, at halvanden million danskere ville sidde og se kvindefodbold, som de gjorde under EM. Det er den popularitet, der er på spil«.

»Hvis Danmark ikke får lov til at spille VM-kvalifikationen, så tror jeg de facto, at hypen er død. Det mindede ellers om kvindelandsholdet i håndbold i 1990’erne, der ikke bare var gode håndboldspillere, men også interessante personer og gode historier. Det er jo det samme, kvindelandsholdet i fodbold har gjort. De er gode fodboldspillere, men de har også formået at flytte interessen over på deres personer og dermed også de klubber, de spiller i«.

»Siden EM har de danske mestre fra Brøndby haft mediedækning til alle kampe. Ude i fodboldklubberne strømmer pigerne til på grund af de fantastiske personligheder, der er på det landshold. Hvis Danmark ikke får lov til at fortsætte i kvalifikationen, så skal vi ikke spille en vigtig kamp i to år, og så forsvinder hele interessen«.

Pr-foto: DR

Anders Kern Boje, underdirektør i DR Nyheder med ansvar for sporten i DR Sporten.

»Det er en usædvanlig trist situation, og det er klart, at det ikke fremmer kvindelandsholdets popularitet, at kampen mod Sverige bliver aflyst. Nu er danskerne begyndt at være på fornavn med landsholdsspillerne, og jeg tror med fordel, at det danske kvindelandshold kunne have redet videre på den bølge«.

»Udviklingen i seertallene har været positiv for kvindelandsholdet, og jeg forventede mere af dem, da vi gik ind i den her kvalifikation, end da vi gik ind i den forrige. Folk vil se flere kampe, når de lærer spillerne at kende, og det har de gjort under EM«.

»Det er klart, at når vi kommer til slutrunder, så er det mere interessant for seerne at følge med i kampene, og derfor er det også ærgerligt, hvis Danmark ikke kan forsøge at kvalificere sig til VM. Hvad det vil betyde for landsholdets popularitet, hvis de ikke får lov til at spille kvalifikation, det vil jeg ikke spekulere i«.


    Reklamemand hos bureauet Mensch, Frederik Preisler.
Arkivfoto: Lasse Kofod

Reklamemand hos bureauet Mensch, Frederik Preisler.

Frederik J. Preisler, kreativ direktør i Mensch.

»Jeg tror ikke, den aflyste kamp mod Sverige – eller de andre konflikter, for den sags skyld – risikerer at svække kvindelandsholdet som brand. Tværtimod kan det give dem mere medvind. Hvis de her sager får konsekvenser, så er det for DBU’s brand. Alle elsker kvindelandsholdet«.

»Ethvert brand består af fakta og følelser. Fakta-delen handler om, hvad man kan og gør, og følelsesdelen handler om et værdifællesskab med den omverden, man forsøger at markere sig i forhold til. Hvad angår disse to dimensioner, kom kvindelandsholdet meget hurtigt til at ligge godt, fordi de både leverede varen rent sportsligt og samtidig signalerede et fællesskab, som stort set hele Danmark støttede op omkring«.

»Det tredje, der er afgørende for, om et brand får succes, er en modstander. Det kan være, at man udfordrer det etablerede, som eksempelvis Tesla har gjort med bilindustrien. Først var kvindelandsholdet oppe imod hele konventionen om, at fodbold er en mandesport. Men oven i det har man så fået kampen mod systemet, David mod Goliat, her i form af det, der fremstår som et fuldstændig rigidt DBU personificeret i alvorlige mænd. Der er ingen tvivl om, hvem man holder med her«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce