træningsrunder.  Kevin Magnussen styrer sin nye Renault-racer rundt på en af de i alt 15 træningsomgange det blev til tidligt fredag i Melbourne.
Foto: Ross Land/AP

træningsrunder. Kevin Magnussen styrer sin nye Renault-racer rundt på en af de i alt 15 træningsomgange det blev til tidligt fredag i Melbourne.

Formel 1

F1 Analyse: Magnussen pisket til flere point end sin holdkammerat

Kevin Magnussen skal bevise, at han hører til i formel 1. Fremme i feltet dyster Mercedes og Ferrari.

Formel 1

For to år siden debuterede Kevin Magnussen i formel 1 med en sensationel podieplads i det australske grandprix, mens han i 2015 måtte opgive at komme til start, da hans McLaren-racer brød sammen på opvarmningsomgangen.

Nu er danskeren tilbage i Melbourne og klar til et nyt favntag med de 5,3 kilometer asfalt i Melbournes Albert Park, hvor sæsonen i motorsportens fineste klasse skydes i gang søndag morgen.

Læs også

Som nyslået kører for Renault skal Kevin Magnussen næppe gøre sig forhåbninger om at gentage andenpladsen fra 2014, for selv om Renault har stolte traditioner i formel 1, er holdet kun ved starten af sit comeback som fabrikshold. Og historisk set er sådan et projekt flere år undervejs, før topresultaterne begynder at vise sig. Se for eksempel på de nuværende verdensmestre fra Mercedes, der først i tredje år vandt et formel 1-grandprix.

Den interne duel er vigtigst

For Kevin Magnussen handler comeback-sæsonen på første klasse derfor i første omgang om den rent interne Renaultduel med den britiske holdkammerat Jolyon Palmer. Det er en uskreven lov i formel 1, at din værste rival er holdets anden kører, og derfor skal Kevin Magnussen måle sin succes på at være bedre end Palmer i kvalifikationen og løbene.

Læs også

Den 22-årige dansker skal med sine præstationer gøre det umuligt for Renaults ledelse at komme uden om ham, når sæderne skal besættes til næste sæson, og dermed undgå, at scenariet fra 2014 gentager sig. Dengang krakelerede danskeren under presset mod debutsæsonens slutning, hvilket sendte ham ud i kulden hos McLaren, der valgte det sikre i form af eksverdensmester Jenson Button.

En plads i midterfeltet er nok det mest realistiske for Magnussen og Palmer og dermed en slåskamp om nogle enkelte VM-point omkring 9.-10.-pladsen. Hvert et point vil være en succes.

Længere fremme i feltet samler interessen sig om den regerende verdensmester, Lewis Hamilton, som efter Juan Manuel, Michael Schumacher, Alain Prost og Sebastian Vettel kan blive den femte kører, der kommer til at vinde fire titler.

Rosberg kommer med momentum

Briten har vundet de seneste to år, og han er storfavorit til at fuldende sit hattrick i denne sæson, der med 21 grandprixer er den største nogensinde.

Annonce

Kombinationen af feltets bedste bil i form af Mercedes-raceren og en kører af Lewis Hamiltons kaliber har vist sig uovervindelig to år i træk, og på papiret bliver den største udfordrer til verdensmesteren ligesom de foregående to år tyskeren Nico Rosberg, som sidder i den anden Mercedes.

Læs også

Rosberg vandt de sidste tre løb i 2015 foran Hamilton og sluttede sæsonen med at have et solidt momentum. Briten havde på det tidspunkt allerede vundet VM og kunne derfor slappe af, men i en ny tæt duel med barndomsvennen kan det blive afgørende, om Lewis Hamilton stadig er topmotiveret og sulten efter flere sejre.

Med kurs mod historiebøger og mange af de rekorder, som blandt andre Michael Schumacher har sat, tyder alt dog på, at Lewis Hamilton langtfra er mæt.

Det er den tidligere firedobbelte verdensmester Sebastian Vettel heller ikke, og efter en overraskende god debutsæson for Ferrari med tre grandprix-sejre, er den 28-årige tysker en stærk outsider til at vinde guldet i år.

Nyt hold ser velforberedt ud

Nøglen til Ferrari-succes vil være Vettel og staldkollega Kimi Räikkönens evner i kvalifikationen. I blot fem tilfælde, siden Ferrari vandt konstruktørernes verdensmesterskab, har en kører med den stejlende hingst på køleren taget poleposition, og i moderne motorsport er en placering forrest i feltet samtidig vejen til sejr i 80-90 procent af løbene.

Selv om sæsonens første løb i Melbourne ofte er præget af tilfældigheder, fordi holdene kun har haft begrænsede muligheder for at teste materiellet, vil weekenden formentlig alligevel give en indikation af, om Rosberg kan udfordre Hamilton, og om Ferrari kan blive en seriøs titeludfordrer i år.

Overblik

Derudover byder det omrejsende formel 1-cirkus også velkommen til et nyt hold i form af Haas F1 Team. Efter mange år i amerikansk motorsport vover den amerikanske maskinfabrikant Gene Haas pelsen og kaster sig ud i et nyt eventyr.

Historien fortæller, at det er notorisk svært for nye hold at etablere sig i formel 1. I de senere år har hold som Virgin, Caterham og HRT forsøgt sig, men de har alle måttet opgive drømmen efter at være vågnet op med nogle gevaldige økonomiske tømmermænd.

Om det går Haas på samme måde, kan kun tiden vise, men amerikaneren gør alt for, at holdet bliver langtidsholdbart. Vigtigst i den henseende er det tekniske samarbejde med Ferrari, og Haas har i præsæsonens to test set velforberedt ud.

Sæsonen starter med træning fredag.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

    #FootballLeaks

    Jakob Sorgenfri Kjær

    Journalist

    Jeg havde måske en ide om det. Men efter måneders arbejde med materialet i #FootballLeaks har det alligevel overrasket mig, hvor meget pengene styrer fodbolden. I mange ligaer er spillere reduceret til spekulationsobjekter, klubber ser stort på regler for at fremme kortsigtede kapitalinteresser, mens agenter får dukkerne til at danse i jagten på at maksimere deres profit.

    Det er på høje tid, at fodboldindustriens dybe hemmeligheder kommer frem i lyset blandt dem, der betaler for det hele.

    Læs alle artikler om #FootballLeaks her, eller se denne video for at forstå, hvordan mere end 18 mio. hemmelige dokumenter fra fodboldens verden er havnet hos os.

Annonce