Annonce
Annonce
Tennis

Portræt: Superstjernens foreløbig sidste støn

Maria Sharapova kan have sat både sit ry og sin enorme markedsværdi over styr med den sensationelle dopingafsløring mandag.

Mandag 7. marts 2016 blev en trist dag for tennissporten. Klædt i sort og med en tung mine trådte Maria Sharapova frem for pressen og annoncerede, at hun var blevet testet positiv for doping under den store turnering Australian Open i januar. Rester af det syntetiske stof meldonium var blevet fundet i hendes blod.

Hendes videre færd i toppen af professionel tennis er usikker. Der går en rum tid, før der kommer en afklaring af hendes fremtid. Men allerede nu oplever hun sponsorernes faneflugt og stor kritik fra iagttagere og kolleger fra tennisverdenen. Sharapova står i øjeblikket over for sin karrieres største storm.

BLÅ BOG

Maria Sharapova

Født 19. april 1987.

Professionel tennisspiller siden 19. april 2001.

35 sejre på WTA-touren siden den første 29. september 2003.

Nummer 3 på verdensranglisten.

Grand Slam-titler: Australian Open (2008), French Open (2012, 2014), Wimbledon (2004), US Open (2006).

Olympisk sølvvinder 2012.

Vinder af Fed Cup 2008.

Præmiepenge i alt: 243 millioner kroner.

Hendes karriere har budt på store sportslige præstationer. Men den har også gjort hende verdensberømt for mange andre ting end tennis. Hun har formået at lande sponsorater fra nogle er verdens største virksomheder, hun har prydet forsiderne på et utal af modeblade og magasiner.

Hun har desuden tiltrukket sig opmærsomhed som en af tennissportens mest højlydte atleter. Som en integreret del af hendes spil gør hun nemlig brug af en karakteristisk stønnen, der har formået at irritere modspillere og forbløffe iagttagere. Selv ser hun dog ingen problemer i de kuriøse støn, der ifølge decibelskalaen larmer som en kædesav.

LÆS OGSÅRusserne støtter Sharapova, der får hug af sponsorer og spillere

»Jeg har faktisk aldrig forsøgt at stoppe det. Når først spillet går i gang, falder jeg automatisk ind i den rytme«, har hun tidligere udtalt til den amerikanske talkshowværtinde Ellen DeGeneres.

En russisk pengemaskine

Maria Sharapova kom ind i det internationale rampelys i 2004, da hun som kun 17-årig besejrede verdensstjernen Serena Williams og tog sin første Grand Slam-titel ved Wimbledon. Russeren, der stammer fra de mørkeste egne af den sibirske tundra, leverede overraskelsen og cementerede sin rolle som et af tennissportens store håb.

Hendes opstigen i tennishierarkiet var eksplosiv, og i 2005 hev hun WTA-titlerne til sig i lind strøm. Det resulterede i en plads som nummer 1 på verdensranglisten i august 2005. Hun var den første russer, der kunne indtage den plads – og en af de yngste spillere nogensinde.

Og det var altså i en tid, da flere af de største navne i international tennis var russiske. Spillere som Elena Dementieva, Svetlana Kusnetsova, Vera Zvonareva og Anna Kournikova. Sidstnævnte havde før Sharapovas ankomst formået at tiltrække en lang række lukrative sponsorater og indbringende kontrakter, der på mange måder inspirerede Maria Sharapova til også at søge at udvide sit brand uden for banen.

LÆS OGSÅNike afbryder samarbejdet med Sharapova under dopingsag

For alt imens Sharapova vedblev at dominere på banen og indkasserede Grand Slam-titler ved US Open (2006), Australian Open (2008) og French Open (2012, 2014), formåede hun samtidig at etablere et af de stærkeste brands i tennisverdenen – et brand, der snildt kunne konkurrere med ikonerne Serena Willams og Steffi Graff.

Siden karrieren tog fart i midten af 00’erne, har hun gang på gang været at finde i toppen på listen over mest indtjenende kvindelige atleter. Således var hun den bedst betalte kvindelige atlet i 2015 – for 11. år i træk – med en indtjening på mere end 175 millioner kroner. Af det beløb kom cirka 155 millioner fra sponsorater og aktiviteter uden for tennisbanen.

Pengene har altså indtil nu fosset ind på Sharapovas bankkonto. Lukrative sponsorater fra blandt andet sportsgiganten Nike og urvirksomheden Tag Heuer har lunet godt gennem karrieren. Hun har endda formået at tjene et ukendt antal kroner på sit helt eget slikmærke. I butikker verden over kan man købe bolsjer, karameller og chokoladebarer bærende navnet Sugarpova.

En karriere i krise

Det er mit ansvar, hvad jeg putter i min krop

Maria Sharapova

Men i lyset af nyheden om hendes brug af det ulovlige stof mendolium kan hele Sharapovas brand være i fare. I kølvandet på hendes pressemøde i går i Los Angeles har nogle af de største sponsorer i Sharapovas forretningsimperium trukket stikket.

»Vi er kede af og overraskede over nyhederne om Maria Sharapova. Vi har besluttet at suspendere vores samarbejde med Maria, mens undersøgelserne fortsætter. Vi vil fortsætte med at holde øje med situationen«, skrev Nike i en pressemeddelelse umiddelbart efter Sharapovas pressemøde. Dermed kan den russiske verdensstjerne sige farvel til et sponsorat, der ifølge det amerikanske onlinemedie Business Insider indbragte hende omkring 81 millioner kroner om året. I slipstrømmen på udmeldingen fra Nike valgte Tag Heuer også at opsige samarbejdet med den tidligere verdensetter.

LÆS OGSÅEkspert: Sharapova må aldrig lave sådan en sjuskefejl

Hovedpersonen selv påtog sig ansvaret for miseren uden at kny.

»Jeg tager det fulde ansvar. Det er mit ansvar, hvad jeg putter i min krop«, lød det fra en tydeligt påvirket Sharapova ved pressemødet i Los Angeles. Hun fortalte desuden, at hun til fulde har tænkt sig at samarbejde med Det Internationale Tennisforbund i håbet om at få afsluttet sagen hurtigt.

Men på sin vis er dommen allerede fældet over Maria Sharapova. Med dopingspøgelset hængende faretruende over hendes hoved har sponsorer og mange i sporten fundet hende for let. Og det er endda før, Det Internationale Tennisforbund har afsagt sin endelige dom.

Redaktionen anbefaler

Stoffet, der fældede Sharapova, trækker tråde til slagtekvæg

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce